Rekord i offentlig transport

Over halvdelen af alle passagerer ankommer til Københavns Lufthavn med offentlige transportmidler. Nye ombygninger giver mere plads til at klare presset.

Den nordlige ende af Terminal 3 i Københavns Lufthavn har nu fået et stort åbent areal og et bedre flow fra tog- og metrostationerne. Fold sammen
Læs mere
Foto: Arne V. Petersen, Københavns Lufthavne
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Københavns Lufthavn burde måske have forudset problemet - at Terminal 3 ville blive en flaskehals, når både tog- og metropassagerer skal sluses videre ind i lufthavnen.

Læs også: Verdens bedste lufthavn ligger i Seoul

Men at problemet ville opstå så hurtigt, kom alligevel bag på alle. For både lufthavnens ca. 22.000 ansatte og passagererne har nemlig i den grad taget den offentlige transport til sig.

F.eks. er "Lufthavnen" nu den ottende mest befærdede station i hele metro-systemet, og 15 pct. af alle passagererne benytter  metroen, når de skal til og fra lufthavnen.

I det hele taget ligger Københavns Lufthavn langt over det europæiske gennemsnit, når det handler om passagerenes brug af offentlig transport. Hvor det europæiske gennemsnit er 32 pct., er det i København over halvdelen, nemlig 54 pct., der kommer til og fra lufthavnen på den måde.

36.000 passagerer hver dag
De kommer med direkte tog fra Sjælland, Fyn og Jylland, eller med tog fra København Hovedbanegård, 13 minutter, og Malmø, 22 minutter, hvor der i myldretiden er forbindelser hvert tiende minut. Eller de kommer med metroen, der nu kører døgnet rundt.

Dagligt er der 36.000 passagerer, der skal fra tog- og metroperronerne, hvilket ofte har givet kø for at komme gennem spidsen af den vingeformede terminalbygning.

Nu er situationen imidlertid bedret. Lufthavnen indviede i går en ombygning af bygningen. DSB-billletsalg, der lå midt i terminalen, er flyttet ud til siden, og tre forretninger er flyttet og ombygget.

Bedre skiltning på vej
Det har givet 200 kvadratmeter friareal midt i terminalen, stationspladsen kaldet det, hvor der er placeret en række nye tjek ind automater. Ombygningen giver også mere luft til tjek-in området for SAS og de øvrige Star allience selskaber. Samtidig er der bygget rulletrapper op til metroperronen, hvor der også var "prop" ved elevatorerne, hvis man ikke ville gå ´ned ad trappen.

For at følge op på den gode udvikling lover Metroselskabet at få gennemført en bedre international skiltning i løbet af efteråret - inden den store klimakonference.

Og lufthavnen vil også se på sin skiltning. For som driftdirektør Henrik Peter Jørgensen siger:
”De mange passagerer, der anvender offentlig transport, er med til at mindske CO2-belastningen. Det er et godt signal at sende for København.”