Rejsetendens: Det skal være unikt

Stadigt flere danskere sammenstykker selv deres rejser – eller benytter et af de mange nye nicherejsebureauer, der skyder frem. For en af de vigtigste nøgler til succes for nye rejsebureauer er at tilbyde noget, som ingen andre gør.

Nepal. Fold sammen
Læs mere
Foto: Respectful Travel
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Motorcykelrejser. Rejser til Nordcypern. Gastronomiske rejser til Frankrig. 

I løbet af det sidste år har Danmark ifølge tal fra Rejsegarantifonden fået mere end 60 nye rejseudbydere. en stor del af dem er bureauer, der ikke forsøger at favne over hele verden og alle rejseformer, men i stedet har meget få og specialiserede varer på hylderne. 

Det er de såkaldte nicherejsebureauer. 

Se også: 5 unikke overnatninger

Og dem er danske rejsende tilsyneladende vilde med. 

»Det er min klare opfattelse, at nicherejsebureauer er kommet for at blive,« siger afdelingschef i Danmarks Rejsebureau Forening, Jakob Hahn. 

»Vi har set tendensen de sidste i hvert fald fem år. Forbrugerne har ikke længere behov for bureauer, der laver standardiserede pakkeløsninger. Med nettets fremgang pakker helt op til 70 procent af os i stedet selv vores rejser. Samtidig har vi helt andre krav til rejserne i dag end tidligere. Det skal være unikt og eksotisk og specielt, og når forbrugerne henvender sig til et bureau, er det til dem, der tilbyder noget helt særligt,« siger Jakob Hahn. 

Nogle af de store rejsebureauer har også set denne tendens og bl.a. Startour forsøger at imødekomme forbrugernes skærpede krav til rejsen ved at tilbyde såkaldte sportsrejser. 

»Det er muligt, de på denne måde forsøger at få en bid af kagen, men det er nok svært, for der findes bureauer derude, som er endnu mere specialiserede og tilbyder deciderede golfrejser, fodboldrejser, osv.,« siger Jakob Hahn. 

Men konkurrence er ifølge Jakob Hahn sundt og der er brug for noget nyt for at sikre rejsebranchens overlevelse. 

»Dem, der har valgt at fokusere på en niche i markedet, har på den måde en eksistensberettigelse. Fordi de har en specialviden om et område eller en rejse, forbrugerne ikke har eller selv lige kan skaffe sig,« siger Jakob Hahn. 

Rejser med respekt – for natur og folk

Niche 1: Rejserne er ikke luksuriøse, til gengæld går turisme og bæredygtighed hånd i hånd. 

Der findes ikke noget, der ligner på det danske rejsemarked. Og det var også derfor, at det nye rejsebureau, Respectful Travel, i det hele taget blev etableret.

For det var, da Peter Michaelsen kom i forbindelse med den almenvelgørende forening, Jysk Landsbyudvikling, som arbejdede med at udvikle turisme i Kantipur i Nepal, at konceptet stod klart for ham: Der var behov for et rejsebureau, hvis grundlæggende idé er at lade turisme gå hånd i hånd med ansvarlighed, ydmyghed og respekt.

Bæredygtig turisme er ikke ukendt for ham. Han har arbejdet 14 år i rejsebranchen blandt andet i Nordvietnam, hvor hans kolleger i Respectful Travel, Louise og Walter Ariesen i et par år bestyrede et økoturist hotel i Sapa.

Deres nye bureau går et skridt videre. De er ikke et non-profit firma, men det er afgørende for dem, at rejserne arrangeres i samarbejde med NGO-organisationer og ikke mindst i meget tæt samarbejde med de lokale beboere i de landsbyer og områder, som vil udvikle en turisme. Det skal sikres, at indtægterne fra turismen kommer de lokale beboere til gode, og samtidig må turismen ikke griber negativt ind hverken miljømæssigt eller socialt.

»Vi har en rejse til Nepal her i efteråret, og forud for den har jeg flere gange været i området og haft møder med de lokale i landsbyerne for at sikre, at turismen og rejsen gennemføres på den rigtige måde. Det er en lang proces at arrangere rejser på den måde, og det er måske også derfor, at vi er det første rejsebureau af denne type,« mener Peter Michaelsen.

Rejserne hører i sagens natur ikke til de luksuriøse. Man bor enkelt, nogle vil kalde det primitivt. Men man er sikker på at få en unik oplevelse og møde den lokale hverdag.

Og fremtiden?

»Vi ved, at dette bliver en lang proces. I dag har vi alle tre fuldtidsarbejde ved siden af. Men vi tror på, at tiden er for tankegangen og for denne type rejser, og vi håber, at rejsebureauet en dag kan blive vores levevej,« siger Peter Michaelsen.

Håndplukkede og autentiske hoteller

Niche 2: Et gemmested, hvor man føler sig hjemme. Og en idé så god, at andre ikke skulle få den først.  

Idéen var så god, at de ikke ville lade andre tage den. Rejsemarkedet manglede et bureau, der tilbød små, håndplukkede hoteller af høj kvalitet, og derfor begyndte Marie, Mikkel og Simon sidste år som iværksættere at opbygge rejsebureauet Hideaways. Som de eneste i Skandinavien tilbyder bureauet udelukkende rejser til hoteller, som ejerne selv har besøgt og godkendt.

»Vi har lavet et koncept, hvor vi selv har udvalgt autentiske og gode små hoteller, som tit kan være svære selv at finde, og som man vil tilbage til,« siger Marie Kaalund Winther, medejer af Hideaways.

For at komme med i samlingen af gemmesteder skal hotellerne leve op til forskellige krav. Blandt andet skal hotellet kunne tilbyde et lokalt køkken med gode råvarer. Det skal også kunne tilbyde gæsterne en personlig oplevelse, hvorfor ingen af hotellerne som udgangspunkt har over 50 værelser.

»Det er en stor udvælgelse runde. Hvis jeg f.eks. besøger 70 steder i Portugal, så er det måske 35, der kommer gennem nåleøjet,« siger Marie Kaalund Winther og fortæller, at Hideaways selv har fundet frem til hotellerne via anbefalinger og på rundrejser, bureauets medarbejdere tidligere har været på.

Hideaways har cirka 145 hoteller i sortimentet, men det er ikke kun håndplukkede steder, Hideaways vil gøre til sit varemærke. Det er også en personlig service fra bureauet.

»Gæsterne får en service før, under og efter deres rejse. Vi ringer for eksempel til dem dagen inden de skal rejse, for at ønske en god ferie, ligesom de får et telefonnummer til mig, som de kan bruge 24 timer i døgnet, mens de er af sted,« siger Marie Kaalund Winther.

Hideaways forestillede sig, at målgruppen for deres rejser ville være par på 40+ fra Hovedstadsområdet. Det har vist sig, at Hideaways henvender sig til alle fra børnefamilien til det unge par, der netop er blevet gamle nok til at køre lejebilen.

Og fremtiden?

»Det personlige islæt er en del af konceptet, og det må aldrig gå væk. Vi vil hellere have ti gode hideaways end at slække på kvalitet og kravene og have tyve,« siger Marie Kaalund Winther.  

Se også: 10 gode grønne rejser