Vil du lytte videre?
Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.
Allerede abonnent? Log ind
Skift abonnement
Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.
Hov, giv os lov at afspille podcasten. Den er klar, når du har klikket ‘Tillad alle’
Den 26. september drager den 28-årige Monna Abdela Ali fra København på en 90 dage lang rejse jorden rundt. Hun er udvalgt som rejsereporter for KLM, og det er nærmest uvirkeligt for hende, at hun er blevet foretrukket til opgaven. Ud af de 2.000 ansøgere skulle der vælges i alt tre reportere på verdensplan, og den ene blev altså den danske kvinde.
»Jeg synes, det er en drøm, der er gået i opfyldelse. Jeg tror, vi er mange, der går og drømmer om at rejse jorden rundt, og at det er blevet en realitet, er jeg taknemmelig for. Men jo, jeg synes da, det er meget stort, og jeg er utrolig beæret og stolt over, at KLM synes, jeg har de kompetencer, der skal til,« fortæller hun.
Jobbet består i at skrive positive nyheder via KLMs Facebook-side, Instagram-konto, website og nyhedsbrev frem til årets udgang.
Kender verden
For nogle kan projektet virke som en ejendommelig måde at skabe reklame på, men det er ikke KLMs eneste formål, forklarer Emmelie Johansson, der er markedschef for Air France og KLM i Norden:
»Formålet med kampagnen er at synliggøre alt det positive, der sker rundt omkring i verden. Vi vil gerne sprede gode nyheder fra verden, som ellers har en tendens til at ’drukne’ i dårlige nyheder, og som ikke får den opmærksomhed, de måske fortjener. Vores reportere bliver vigtige bindeled i formidlingen af disse nyheder,« siger hun.
For Monna Abdela Ali er det vigtigt, at det netop er de positive nyheder, hun skal formidle. Det valgte hun da også at fokusere på, da hun søgte jobbet.
»I min ansøgning fortalte jeg om mit tre måneder lange ophold i Sierra Leone. Jeg blev overrasket over landets smukke natur og klima og særligt de varme mennesker, jeg mødte. Sierra Leone er så meget andet end ebola og fattigdom, og det var et positivt budskab, jeg gerne ville bringe videre. Jeg har rejst meget og boet og studeret i forskellige dele af verden. Og det er altid mine relationer til folk, jeg husker bedst og sætter størst pris på – og der er så mange gode historier,« siger Monna Abdela Ali.
Kreative ansøgere
Noget tyder på, at det ikke kun er Monna Abdela Ali og KLM, der synes, det er en god idé at formidle de positive nyheder, hvis man ser på antallet af ansøgere. Og det er man begejstret for:
»Vi glæder os utroligt meget over antallet af ansøgninger, responsen og de positive kommentarer omkring konceptet generelt. Vi glæder os også over den høje kvalitet i ansøgningerne. De har indsendt videoer, som både beskriver deres personlighed, og hvordan de vurderer og definerer en god nyhed, på en imponerende måde,« fortæller Mirja Kais, der er projektleder på reklamebureauet Klirr i Stockholm og har stået bag idéen og konceptet sammen med KLM.
I løbet af de 90 dage, jobbet varer, skal Monna Abdela Ali og hendes to nye kolleger hver besøge 12 forskellige lande, så der bliver reporteret fra så mange lande i verden som muligt. Monna Abdela Alis rute går fra start i Holland til Canada, USA, Panama, Mexico, Japan, Vietnam, Malaysia, Singapore, Indonesien, Indien, Kenya, Tanzania og Senegal – i nævnte rækkefølge.