Rejser i 2019: Danskerne drømmer om pionéroplevelser og primitive luksusferier

2019 bliver året, hvor vi prioriterer interrail over bilferien. Hvor »all inclusive« på Kreta er dybt passé. Og hvor topmålet af luksus er at bo uden rindende vand i ødemarken, afsondret fra mainstream-turismen. Aktive ferier vil fortsat være i høj kurs, men det er lige så afgørende, at vi træner vores sind som vores svulmende six pack. Tre eksperter giver deres bud på, hvordan danskerne vil feriere anno 2019.

bmr
BMINTERN - Tegning Jens Koudahl 2019 Fold sammen
Læs mere

»Den luksuriøse ferie på Mallorca er helt passé«

Ferien 2019 ifølge Jesper Bo Jensen, fremtidsforsker

»Storbyferierne kommer ikke længere til at være rettet mod hovedstæderne. Vi tager til de næststørste og tredjestørste byer såsom Lyon og Liverpool frem for de byer, andre allerede har været i. Ferieudfordringen helt overordnet er, at alle gør det samme, og vi vil helst fremvise unikke ferieoplevelser på de sociale medier. All inclusive-ferier er håbløst utrendy. Det er vulgært med ferier, hvor fokus er på at æde, drikke og få valuta for sine penge. »Glamping« (luksus-camping, red.) har været det hotte i nogle år, og nu kommer wildlife-camping, der er mere primitivt, men fortsat eksklusivt. Komforten er ikke konceptualiseret, men du får måske champagnen fløjet ind til teltet i vildmarken. Mallorca er passé også i den dyre, luksuriøse udgave. Det har vi set. Nu drømmer vi om Grønland, Alaska, Sibirien, Japan og Antarktis; steder der er dyre at komme til og besværlige at opholde sig i. I realiteten er det et fåtal, der realiserer drømmen, men hvis de gør, er det typisk Grønland og Nordkap, de når til. Tendensen blandt sydeuropæerne har længe været at tage på ferie i Norden, og efter sidste sommers hedebølge vil mange danskere også satse på en skandinavisk ferie i år. Og så vil vi undersøge nye destinationer i Europa. Særligt Østeuropa, hvor de yngre generationer ikke har været endnu, og de ældre ikke kunne komme ind, da de selv var unge. Aktive ferier er fortsat i høj kurs, men nu må det godt være hovedet, der aktiveres med filosofi eller meditation. Vi må bare ikke lave ingenting.«

Vi skal fortsat være aktive i ferien. Men mental sport er i lige så høj kurs som ekstremsport. Fold sammen
Læs mere
Foto: Judith Betak.

Jesper Bo Jensen, Fremtidsforsker

» Aktive ferier er fortsat i høj kurs, men nu må det godt være hovedet, der aktiveres med filosofi eller meditation. Vi må bare ikke lave ingenting.«


Den autentiske rejse skal pakkes ind i luksus

Ferien 2019 ifølge Mads Arlien-Søborg, livsstilsekspert og TV-vært

»Den altdominerende rejsetrend handler om unikke oplevelser. Den udvikling fortsætter i 2019. Vi søger rejsedestinationer, der byder på unikke og meningsfulde oplevelser, hvad enten det handler om kultur, aktiv ferie, storby eller bare afslapning. Det er de individuelle og skræddersyede rejseformer, der vinder frem i disse år, mens de traditionelle rejseformer som charterferier og pakkeløsninger er på retur. Vi higer ikke efter den traditionelle luksus og komfort, men samtidig er vi ikke dér, hvor vi vil give afkald på de helt basale nødvendigheder. Vi vil ud i den helt vilde natur, men vi vil samtidig ikke bo for primitivt. Derfor ser vi et stigende marked for den autentiske rejse pakket ind i en vis grad af luksus og komfort. Et sjovt eksempel på denne tendens er Null Stern Hotel-konceptet, som i bund og grund bare en en dobbeltseng i det fri - midt i den smukke schweiziske natur. Men for at give det en strejf af luksus, så er der en personligt butler tilknyttet, som kommer med mad tre gange om dagen. Det er et pop-up hotel, som kun eksisterer i perioder, og ventelisten er allerede på 4500 længselsfulde besøgende.«

Togrejser bliver stadig mere populære, og DSB melder om en stigning i salget af interrail-billetter. Fold sammen
Læs mere
Foto: Jan Jæger.

»Flere drager ud i Europa med rygsæk og interrail-billet«

Ferien 2019 ifølge Aske Mastrup Wieth-Knudsen, underdirektør i DSB

»Vi oplever, at flere mennesker tager toget til internationale destinationer. Selvom 2018 var præget af sporarbejde, var der fortsat en tilvækst af togrejsende. Det er både til hverdag og i forbindelse med ferier, at vi oplever en fornyet interesse. De seneste år er der også flere, som har fået øjnene op for interrailrejsen. Der er sket en reel stigning på 25,84 procent i år i forhold til 2017 og en stigning på 67 procent i forhold til 2016. Vores forventning er derfor også, at 2019 bliver året, hvor endnu flere drager ud i Europa med rygsæk og interrail-billet. Hamburg er vores vigtigste marked, og vi oplever, at mellem 40 og 50 procent af vores udlandsrejser om måneden går til eller fra Hamburg, hvorfra man kan rejse videre ud i Europa. Storbyer som Rom, Paris og Firenze betjenes ikke med direkte tog og har vanskeligere ved at konkurrere på tid og pris med fly. Det er især par, der rejser med tog, mens børnefamilierne primært bruger toget i sommerferien. Tyskland er danskernes foretrukne togdestination, og det regner vi med fortsætter. Nattog til Wien og München er nogle af de mest populære længere rejseruter.«