Rejsemessen i Bella fylder 30

I 30 år har rejse- og feriemessen i Bella Center fulgt danskernes rejsevaner fra chartersol til den grønlandske indlandsis.

Hvert år overrækkes Europæiske Rejsepris til en person eller en virksomhed i rejsebranchen, som har gjort noget ekstra for forbrugerne. Her på Rejs88 fik Tower Air og Tjæreborg prisen for at have brudt SAS-monopolet og startet lavprisrute København-New York. Fra venstre daværende formand for rejsejournalisterne, redaktør Svend Aage Andersen, Politiken, direktør John Nielsen, Europæiske, salgschef for Tower Air, Søren Hjorth, og pastor Eilif Krogager, Tjæreborg. Fold sammen
Læs mere
Foto: Bella Center

Sol, sommer og fest.
Det var det, det mest af alt handlede om, når danskerne tog på ferie i begyndelsen af 1980erne.

Næste side: Det skete også i de 30 år

Præsten og Spies havde vist vejen, og danskerne fulgte med – først i bus, senere i charterfly. I små 20 år havde landets store rejsemagere lært danskerne at rejse udenlands. Og danskerne var klar til mere, så det syntes indlysende at samle alverdens rejsemuligheder i én stor udstilling og invitere indenfor til inspiration.

Men ingen havde gjort det, før Bella Center i marts 1983 åbnede den første rejsemesse – i øvrigt samme år, som Simon Spies giftede sig med sin tidligere piccoline Janni, men det fik nu ikke rejsekongen til at deltage i messen. Tro mod Spies-filosofien fræk udadtil, men snusfornuftig og overordentlig forsigtig indadtil lod man andre gå foran og så lige fænomenet an.
For en rejseudstilling var nytænkning. En sådan var ikke set før i hele Skandinavien. Turistkontorer, regioner og byer fra både ind- og udland – hovedsagelig Europa – præsenterede sig selv, og de store luftfartsselskaber dominerede denne udstilling: Rejs83. Ikke mindst SAS, som fyldte næsten hele Centerhallen med udstillingsstand og en stor scene, hvortil man have fløjet kunstnere fra hele verden ind.

Det var en rejsefest med masser af underholdning, og masser af brochurer, som man kunne lade sig inspirere af. Rejsebureauer var der ikke så mange af, dog havde Tjæreborg og Fritidsrejser, som nu hedder Star Tour, hver sin lille stand.

Idéen fangede københavnere og sjællændere, og entré-apparaterne rullede. Rejsemessen var kommet for at blive og dét med underholdning som primus motor: sommerrevyerne rykkede ind i Bellas teatersal, der var velgørenhedsforestillinger for gadebørn i Nepal, og i 1986 satte man publikumsrekord med over 50.000 besøgende, da Danny Kaye var inviteret til at åbne udstillingen sammen med daværende statsministerfrue Lisbeth Schlüter.

Men der var også nye tiltag. Året efter, på Rejs87, forsøgte man første gang med camping på udstillingen og inviterede en lille afdeling fra den ellers selvstændige campingmesse til at deltage. 12 år senere fyldtes Øst-hallen med telte, campingvogne og de nye autocampere. Campingudstillingen åbnede weekenden før og var den følgende weekend også en del af rejseudstillingen. 

Spies besluttede sig også til at være med i festen. Man rykkede ind med stort badebassin og -piger, og først i 1990erne havde man endda en elefant med på standen, som de ferieglade besøgende kunne hilse på.

I de følgende år ændrede danskernes rejsemønster sig. Det kunne også ses på rejseudstillingen, hvor eksotiske lande og oversøiske rejsemål dukkede op. De chartervante danskere turde også rejse ud på egen hånd, og liberaliseringen af luftrummet gav konkurrence og billigere flybilletter, og de tidligere interrail-rejsende blev flyvende.

»Samtidig kom 68-generationens friværdi i spil, og de havde lyst til mere individuelle rejser til eksotiske lande. Inspiration var der nok af på udstillingen, der i øvrigt fra 1990 havde skiftet navn til ferieudstiling. Men tilbud om konkrete rejser manglede. Vi fik idéen til et Globetrotter-hjørne med små stande, hvor de mindre specialiserede rejsebureauer havde mulighed for at være med. Og samtidig lancerede vi rejseforedrag, som tilskuerne kunne overvære. Det var noget helt nyt,« fortæller tidligere udstillingsleder gennem mere end 10 år, Margit Geil.

Det begyndte med fire små borde i 1996, men på få år var de vokset til stande fra 40 forskellige globetrottere. 
Feriefesten i Bella Center havde nu også masser af kulturelle og aktive rejsetilbud fra trekking i Nepal og ekspeditionsture i Sahara til opdagelser i Alhambra i Grenada. Dykning og dykkerrejser kom med. Først meget forsigtigt, men allerede året efter kunne daværende prinsesse Alexandra, som åbnede Ferie98, spille kryds-og-bolle med en dykker i en vandtank. En fast dykkerafdeling på ferieudstillingen var en realitet.

Med bedre økonomi steg lysten til forkælelse – også på rejser. Der er interesse for en ekstra miniferie i de europæiske storbyer, og for spa- og wellnessrejser. Hvad det var for noget, kunne man opleve på egen krop i 2000, da der dukkede et wellnesshjørne op med både duftlys og massagebænke på udstillingen. Og danskerne fik også øje på fænomenet krydstogter.

Hver sommer kunne man se flere og flere af de store krydstogtskibe lægge til ved Langelinjekajen i København. I 2002 var der over 200 anløb. Ferieformen blev kendt, og udbudet af rejsearrangører med krydstogter som speciale blev flere, og en hel krydstogtafdeling kunne åbne på Ferie02.

»Det var også på det tidspunkt, at internettet var blevet allemandseje. Det var let og ligetil at søge oplysninger og informationer om rejsemål. Brochure-udleveringen, som tidligere var en af de vigtigste dele på ferieudstillingen, var egentlig overflødig. Hvad skulle udstillingen så? Satse på den direkte kontakt og på direkte salg, mente vi. Men det var svært at få rejsebureauerne med på det,« husker Margit Geil.

Men salget kom i gang. Ikke kun af rejser, men også af nødvendigt udstyr til for eksempel golf, som siden 2008 har været en fast del af ferieudstillingen. Og danskernes interesse for »rejser med maven« – gastronomi – og for at prøve lokale specialiteter kunne smages på ferieudstillingen i 2010, hvor »smagen af Danmark« rykkede ind.

Ferieudstillingen i næste weekend, 20., 21. og 22. januar, er nummer 30 i rækken. Jubilæet fejres med et nyt navn, der understreger det nyeste tiltag: Ferie & Fritid i Bella.
»Vi vil give vore besøgende og udstillere bedre muligheder for at kunne mødes ansigt til ansigt. Der vil som altid være oplevelser og rejseinspiration, men vi satser på, at der vil være endnu flere attraktive tilbud. Gode messetilbud på rejser og ferieophold, men også på ferierelaterede varer,« siger udstillingsleder Maline Lebrecht Hye.

Gennem årene har over en million mennesker besøgt ferieudstillingerne i Bella Center, 75 procent af de besøgende har været på udstillingen tidligere, viser publikumsanalyser.
»Det er en tradition at begynde det nye år i Bella Center med at drømme sig på ferie, og det er vores mål at opfylde denne drøm,« siger Maline Lebrecht Hye.

Næste side: 
Det skete også i de 30 år