Nu bliver det nemmere at komme til Mellemøsten

Til december udvider de to flyselskaber Emirates og Qatar Airlines i Københavns Lufthavn. De er gået fra nul til næsten 16.000 sæder hver uge, og det betyder at en lang række destinationer bliver lettere tilgængelige for danskerne.

Der er plads til 22 Business Class passagere og 232 Economy passagerer på Qatar Airways Dreamliner. Qatar Airways var det første flyselskab, der indfører daglige flyvninger med langdistanceflyet Boing 787 Dreamliner til og fra Skandinavien, og nu udvider de igen. (Foto: Erik Refner/Scanpix 2013) Fold sammen
Læs mere
Foto: Erik Refner
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Det kan godt være, de bliver kaldt sandkasseselskaber af konkurrenterne, og de er nogle af de nye børn i klassen, men Qatar Airlines og Emirates er på få år gået fra at have nul afgange til Danmark til at være solide selskaber i Københavns Lufthavn.

Fra december vil de to selskaber sammenlagt have næsten 16.000 sæder ind og ud af Københavns Lufthavn ugentligt, når de udvider med større fly og flere afgange. Det skriver luftfartsmediet Check-In.dk onsdag.

Qatar Airways startede som det første af de to op i 2010 med rute til København. Den rute, som flyver mellem København og hovedstaden i Qatar, Doha, udvides nu endnu en gang. Tirsdag offentliggjorde Qatar Airways, at de fra den 2. december vil flyve to gange dagligt mellem København og Doha, hvor de i dag flyver 11 gange om ugen.

De vil flyve med deres Boeing 787 Dreamliner-fly, som de også bruger i dag.

Flere og større fly

Det bliver altså endnu nemmere at komme til ørkenstaten, eller at bruge Qatar som mellemstation videre mod en lang række destinationer især i Asien eller Afrika.

Også Emirates vil udvide fra december på deres rute til Dubai. De annoncerede tilbage i april, at de fra 1. december vil bruge deres helt nye Airbus A380-dobbeltdækkerfly, som har hele 615 sæder. Det er næsten 200 pladser mere end i det fly, de bruger i dag.

Alt i alt vil der være 15.722 sæder ud fra og ind til København fra de to selskaber, og så kan man vel næppe snakke om de nye drenge i klassen længere. De nye drenge er i hvert fald vokset et par hoveder.