Netflix bestemmer din næste rejse

Populære tv-serier som Game of Thrones vækker rejselysten hos os, viser tal fra Hotels.com. Men hvorfor?

Game of Thrones er populær i Damnark. Så populær, at flere og flere vil til Kroatien for at få et glimt af, hvor serien er blevet optaget. Foto: HBO Fold sammen
Læs mere

Man har længe kunnet booke ture rundt på New Zealand, hvor man følger i hobbitten Frodos fodspor, når han skal destruere den mystiske, gyldne ring. Også i både London og Oxford, hvor fans af Harry Potter er valfartet til for at opleve, hvor filmene er blevet optaget.

Nu er fascinationen også kommet til tv-serierne. For mange kvinder blev New York et ’must-see’, da Carrie Bradshaw og hendes veninder i ’Sex and the City’ over seks sæsoner delte alt fra tøjkriser til kærlighedskvaler. Også Netflix-serien Bloodline fik turister til at kigge mod det solrige Key West i Florida, da den løb over skærmen for første gang i 2015.

Herhjemme er vi netop nu vilde med HBO-serien Game of Thrones, hvor sæsonafslutningen til syvende sæson kan ses fra mandag kl. 03.00. En sæson, der har slået seerrekorden fra sæson 6 med mere end 70 pct., fortæller HBO Nordic. Og vi er ikke bare vilde med at se den i fjernsynet – vi vil også se det i virkeligheden. Vi er ganske enkelt begyndt at rejse til de steder, hvor bl.a. Game of Thrones bliver optaget. Det kan de mærke hos Hotels.com, hvor nye tal viser, at den populære serie har medført en stigning i antallet af rejser til optagelsesstederne verden over.

Især Kroatien har oplevet en stigende interesse fra Game of Thrones-fans. Mange af seriens scener er filmen i Kroatien, og især byen Split på Den Dalmatiske Kyst har oplevet en stigning i antal søgninger på næsten 120 pct. ifølge Hotels’ tal. Men også den mindre kendte kroatiske by Šibenik har fået fans op af stolen, og ifølge Hotels.com har denne by oplevet en stigning på 60 pct. i hotelsøgninger, siden serien startede.

Vi vil opleve i virkeligheden

Men hvorfor egentlig denne fascination? Ifølge trendforsker fra pejgruppen Pernille Kristine Møller er det, fordi vi gerne vil kunne relatere vores rejseoplevelser til noget – som f.eks. en tv-serie:

»Vi streamer mange serier, hvor der er nogle unikke destinationer, som virkelig bliver profileret, og det er endnu en grund til, at vi vil ud og opleve. Når vi streamer, så kommer vi til at hige efter at opleve det i virkeligheden, for når vi lever i en digital verden og oplever gennem skærmen, bliver der et større behov for at opleve det i virkeligheden,« forklarer hun.

Også hos Kroatiens turistkontor i Skandinavien, der ligger i Stockholm, har man mærket den stigende interesse – især på rejser til Dubrovnik – fortæller direktøren for den skandinaviske afdeling, Paul Šikić:

»Takket være filmningen af Game of Thrones i Dubrovnik fra 2012 til 2015 har 244.415 flere turister – der ellers ikke ville komme til Dubrovnik – valgt at besøge byen. Det har betydet en øget omsætning på 126 mio. euro bare på deres besøg,« siger han.