Når filmarven bliver til forlystelsespark

Forlystelsesparken Universal Studios Hollywood, der som den eneste i verden er bygget omkring et rigtigt filmstudie, er nu gået ind i en ny og mere digital æra.

Filmselskabet Universal Studios i Los Angeles fylder 100 år i år. Fold sammen
Læs mere
Foto: Jacob Wendt Jensen
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Akkurat som mange af de andre gamle filmselskaber i Hollywood vil gøre det i løbet af de kommende år, fylder filmselskabet Universal Studios 100 år i år.

Læs også: 12 nye vanvittige rutsjebaner i 2012

Og mens filmselskaber som Warner Brothers og Paramount også inviterer indenfor på ture bag kulisserne i studierne, er Universal Studios det eneste sted, hvor filmstudierne er udbygget med en decideret forlystelsespark. En idé, som blev fostret for godt 50 år siden, da man i ledelsen hos filmselskabet så en mulighed for at tjene penge på at lade nysgerrige filmfans køre en tur gennem filmstudiet, se lidt på de filmindspilninger, der kørte på det pågældende tidspunkt, og blev ført gennem nogle gamle garderober og ditto kulisser.

Den nye idé blev en stor succes med det samme.
Efterfølgende blev der i i Universal Studios Hollywood, som forlystelsesparken retteligt hedder, udvidet med regulære forlystelser baseret på studiets film, så i dag er et besøg i de gamle filmstudier blot en ud af en stribe andre forlystelser.
Men en af dem, man bør unde sig selv ved et besøg.

Fordi studierne er stedets bankende hjerte, og her, man trods otte store brande hos filmselskabet gennem tiderne stadig kan se huset fra Alfred Hitchcocks »Psycho«, og her, man kan se den mere end 25 år gamle mekaniske udgave af »Jaws«, hajen i »Dødens gab«.
I nyskabelsens tegn og på grund af de mange brande i filmstudiet, der har ødelagt flere af de gamle legendariske kulisser, forgår mange af de gamle minder.

For eksempel er mødet med den mekaniske udgave af King Kong, som man kunne se fra 1986 til 2008, forsvundet efter den seneste brand. Det var ellers et kært minde hos mange børn og voksne, at man lige skulle en tur omkring den store abe og lugte til hans bananånde.

Heldigvis er der en højteknologisk erstatning klar i form af et møde med King Kong baseret på Peter Jacksons film fra 2005. Det foregår i en mørk tunnel, hvor man får illusionen af at møde King Kong og en Tyrannosaurus Rex i noget, der ligner et Imax-format, der strækker sig 360 grader rundt om den bus, man kører i. Oven i købet med 3 D briller. Brillant lavet.
Turen til selve filmstudierne er ret kort, men hele tiden interessant, fordi man triller forbi klassiske kulisser som for eksempel Rådhuset fra »Tilbage til fremtiden« og nymodens oplevelser a la en tur nedad gaderne hvor tv-serien »Desperate Housewives« er indspillet.

Så må man til gengæld tilsyneladende leve med ærkeamerikanske klovnerier fra turens guide, der ikke forsømmer en chance for at spille amatørskuespil, ligesom antallet af skærme med filmklip i busserne er voldsomt.

Uden for selve filmstudieturen står valget mellem en stribe forlystelser og en række shows. Sidstnævnte finder typisk sted hver eller hver anden time, og her er Waterworld – stadig efter mange års tro tjeneste – et godt stuntshow med speedbåde og mange entusiastiske medvirkende. Medvirkende, som for manges vedkommende også fungerer som stuntfolk i de store Hollywood-film.
Et af de længst kørende shows i parken er Animal Actors, hvor hunde, fugle og grise viser, hvad de kan. Og man forstår godt, at populariteten ikke er falmet siden parken åbnede, for dét charmerer både små og store.
Til gengæld er der ikke nogen grund til at bruge tid på The Blues Brothers på scenen, for de medvirkende er i dag kun en træt og meget mat afglans af John Belushi og Dan Aykroyd.

Den store forskel på et besøg nu og for bare 10 eller 15 år siden er graden af brug af ny teknologi.
I en gammel forlystelse som »Jurassic Park« fra 1996 kører man langsomt gennem et landskab, hvor dinosauere som langsomt bevægelige animatronics-dukker søvnigt kommer én i møde. Det er ikke så skræmmende og nyskabende længere, mest bare hyggeligt.

De fleste nyere forlystelser er lavet a la Peter Jacksons King Kong, hvor man sætter sig ind i en vogn, der på hydraulisk styrede rør bevæger sig rundt på en baggrund, så man nærmest føler, at man er med i en film. Forlystelserne omslutter én som et rutsjebaneagtigt eventyr med The Simpsons eller den helt nye »Transformers – The Ride, 3 D«, som undertegnede og familie med børn fra 7 til 17 år kårede som turens vildeste.

I Universal Studios i Hollywood kalder man sig selv for verdens underholdningshovedstad, og man føler sig da også godt underholdt i parken. De gamle Universal symboler fra gyserfilmene i 1930erne som Frankenstein, Dracula, Varulven og The Mummy er efterhånden reduceret til emblemer på de mange etager i parkeringshuset, og det er umuligt at opdrive en ærlig bog om Universal Studios, filmstudier eller temapark på stedet, men derudover holdes filmarven stadig nogenlunde smagfuldt i hævd.
Mange andre steder i verden ligger der forlystelsesparker med film som tema, men de er ikke bygget udenom et rigtigt filmstudie, og på hele turen gennem forlystelsesparken fornemmer man historien fra de 56 rigtige sound stages, der ligger tæt på. De er alle sammen ligeså store eller større end den største på Nordisk Film i Valby, så er man bare det mindste interesseret i film eller forlystelser eller begge dele, er Universal Studios stadig det bedste bud på en krydsning mellem film og forlystelsespark.

Læs også: Et legeland for filmfreaks