»Mod himlen« - og andre historier bag flyselskabsnavne

Navnet British Airways giver sig selv. Men hvad med flyselskabsnavne som El Al, Qantas og Cimber? Ved du, hvorfor de hedder det, de gør?

Cathay Pacific har base i Hongkong og flyver blandt andet mellem København og Shanghai. Selskabet har taget navn efter en misforståelse. Fold sammen
Læs mere

Det australske flyselskab Qantas blev kendt verden over i 1988, da Dustin Hoffman i rollen som den autistiske Raymond Babbit i filmen »Rainman« kun ville flyve med netop Qantas, fordi det var det eneste flyselskab, der aldrig havde haft et flystyrt.

Men ved du, hvad Qantas betyder? Er det navnet på en person? Et australsk dyr eller måske en mytologisk skikkelse?

Næh, som i så mange andre tilfælde i forbindelse med flyselskabsnavne er det såmænd bare en forkortelse for det område, selskabet dækkede: Queensland And Northern Territory Aerial Services. (Læs mere længere nede)

Men her er en række flyselskaber, hvor der er en mere interessant historie bag navnet.

El Al
Da det israelske luftfartsselskab blev dannet i 1948 - og i øvrigt kun bestod af ét fly; et amerikansk troppetransportfly fra krigen, som man havde malet hvidt og blåt og markeret med en davidsstjerne – ledte man efter et passende navn i Det Gamle Testamente og fandt det i Hoseas’ Bog, hvor de hebræiske ord el og al optræder i betydningen »opad«, »mod det høje« eller »mod himlen«.

Aer Lingus
Også i det irske luftfartsselskabs navn er der en stærk identitetsmarkering, idet man ved selskabets grundlæggelse i 1936 tog udgangspunkt i de to gæliske ord »Aer« = »luft« og »Lingus« (oprindeligt »Loingeas«) = flåde. Dermed distancerede man sig fra det Storbritannien, man havde været i konflikt med gennem århundreder.

Lufthansa
Der er en hilsen tilbage i tiden i det tyske luftfartselskabs navn.

»Hansa« er en latinisering af det tyske ord »Hanse«, der betyder »handelsselskab« eller »virksomhed«. Ordet kender vi fra Hansestæderne, der fra 1300- til 1600-tallet var en magtfuld handels-sammenslutning af ca. 170 nordeuropæiske byer som Lübeck, Brügge, Riga, London og Køln. Og det var netop i sidstnævnte tyske by, at Lufthansa blev etableret i 1926 – dengang under navnet Deutsche Luft Hansa Aktiengesellschaft.

Iberia
Navnet på det nationale spanske flyselskab er lidt tricky. Iberia hentyder til Den Iberiske Halvø – men den deler Spanien jo med naboen og tidligere ærkekonkurrent Portugal, hvis flyselskab i øvrigt hedder TAP (Transportes aeres Portugueses). Man kunne tro, at spanierne dermed har kuppet sig til at få eneret på at bruge navnet Iberia, som portugiserne vel også kunne føle, at de havde ret til at bruge.

Men går man tilbage til antikke græske kilder, så betegner Iberia det område langs halvøens middelhavskyst, hvor stammefolket ibererne boede – altså indenfor det nuværende Spanien. Hvor kommer navnet España så fra? Jo, det er afledt af det antikke romerske navn for området, Hispania.

Cathay Pacific
Dette flyselskab, der blandt andet flyver mellem København og Shanghai, blev grundlagt i Hongkong i 1946 og fik sit navn efter en gammel europæisk og arabisk betegnelse for Kina.

Khitai var en mongolsk nomadestamme, der frem til 1100-tallet herskede over den nordlige del af Kina, men europæerne og araberne troede fejlagtigt, at deres område dækkede hele Kina. Marco Polo brugte i 1200-tallet navnet »Cathay« i beskrivelserne af sine rejser i Riget i Midten, og derigennem bredte betegnelsen og misforståelsen sig. Først omkring år 1600 forstod man for alvor, at Khitai/Cathay kun var en del af det enorme Kina.

Pacific-delen af flyselskabsnavnet henviser til, at det først og fremmest er i Stillehavsområdet, selskabet opererer.

KLM
Forkortelsen står for Koninklijke Luchtvaart Maatschappij = Det Kongelige Luftfartsselskab. Men det hollandske flyselskab er nu ikke spor kongeligt. Den fine betegnelse stammer tilbage fra 1919, hvor den daværende Dronning Wilhelmina gav selskabet lov til at kalde sig kongelig – lidt på samme måde som den spanske fodboldklub Real Madrid fik lov til at bruge den kongelige titel for at vise, at man havde kongehusets velvilje.

Oprindeligt hed selskabet Koninklijke Luchtvaart Maatschappij voor Nederland en Koloniën, og ikke mindst det med kolonierne var vigtigt. Selskabets første interkontinentale flyvetur i 1924 gik således fra Amsterdam til Batavia (nu Jakarta) i kolonien Hollandsk-Ostindien, det nuværende Indonesien, og den første transatlantiske tur gik fra Amsterdam til koloni-øen Curacao i Caribien – det var i 1934.

Cimber Air
Vor hjemlige Cimber Air er opkaldt efter den jyske stamme kimbrerne, der udvandrede i ca. 120 f. Kr. og drog hærgende og plyndrende ned gennem kontinentet i en søgen efter et bedre levested end det dengang barske Jylland.

Under de næste to årtiers vandringer sydpå voksede togtet til ca. 180.000 mænd, kvinder og børn, og undervejs besejrede kimbrerne ved to tilfælde romerske hære. Det hele endte dog trist for kimbrerne i år 101 f. Kr., hvor de blev besejret af romerne ved Vercellae i det nordlige Italien. Samtidige kilder skriver, at 60.000 kimbrere blev taget til fange af romerne, mens 120.000 enten døde ved slaget eller begik selvmord for ikke at blive taget som slaver.

Diverse
Det er ikke alle flyselskaber, der har lige spændende historier bag deres navn. Men her er et par stykker, som alligevel er meget sjove:

Det omdiskuterede irske Ryanair er opkaldt efter en af grundlæggerne, den irske forretningsmand og milliardær Thomas Anthony Ryan.

Japanske Nippon Airlines bærer japanernes eget navn for deres land: Nippon.

Etihad Airways fra De Forenede Arabiske Emirater har sit navn fra det arabiske ord for »fællesskab« eller »sammenslutning«.

Amerikanske Delta Airlines har sit navn fra Mississippi-deltaet, hvor selskabet blev grundlagt.

Og mens vi er ved floderne, så er det brasilianske flyselskab VARIGs navn en forkortelse for Viaçao Aerea Rio Grande.

Bonus-info: Qantas blev grundlagt i 1920 af to australske Første Verdenskrigs-veteraner, der ville deltage i en konkurrence om at blive de første, der fløj mellem Australien og Storbritannien på under 30 dage. De kunne imidlertid ikke rejse penge nok til at købe et fly, så de fik i stedet til opgave at sørge for forsyninger og støtte til de konkurrerende fly på de 3.000 km af ruten, der gik gennem Queensland og Northern Territory.

Efter at have gennemkørt outbacken i bil, blev de to overbevist om nødvendigheden af en flyforbindelse over det barske og ufremkommelige område. I 1928 blev Qantas flyselskabet bag de berømte australske flyvende læger.