Vil du lytte videre?
Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.
Allerede abonnent? Log ind
Skift abonnement
Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.
Hov, giv os lov at afspille podcasten. Den er klar, når du har klikket ‘Tillad alle’
Hver dag følger FlightStats over 150.000 fly fra tusindvis af flyselskaber og deres ankomster til tusindvis af lufthavne rundt om i verden og opdaterer flysituation med evt. forsinkelser, som man løbende kan følge på hjemmesiden flightstats.com.
Læs også: Kære flyselskab - sæt mig op på business-class
Samtidig registerers de enkelte fly og selskabers "punktlighed".
Der tillades en forsinkelse på op til 15 minutter. Når flyet ved ankomst frem til gaten inden for dette kvarter, regnes det for at være "til tiden".
På baggrund af registreringerne uddeles hvert år priser i punktlighed: On-Time Performance Service Awards - og næste prisoverrækkelse finder sted på mandag.
Med i opløbet om to priser
Vores hjemlige flyselskab, SAS, er med i opløbet om to priser for 2010.
Både som årets mest punktlige europæiske flyselskab og den endnu mere prestigefyldte: verdens mest punktlige større flyselskab.
I den europæiske afdeling er SAS i toppen sammen med hollandske KLM, østrigske Austrian Airlines, rumænske Tarom og russiske Aeroflot.
Og på verdensplan er de to japanske selskaber JAL og All Nippon Airways med i opløbet sammen med Singapore Airlines, Qatar, Air New Zealand og SAS.
"Disse nomineringer er et resultat af medarbejderes indsats for at få passagererne frem til deres destination til tiden, hvilket er en af de ting, kunderne værdsætter mest. Vi er især stolte af at være det eneste europæiske selskab blandt verdens mest punktlige," siger Flemming Jensen, Chief Operating Officer, SAS.