Med piloten på arbejde

I løbet af sommeren sætter op til 375.000 forventningsfulde charterrejsende sig til rette i flysædet. Men hvad sker der før selve flyvningen, hvad laver piloterne, inden du går om bord, og hvad foregår der ude i cockpittet?

At få lov til at opleve flyveturen fra cockpittet er noget helt særligt. Fold sammen
Læs mere
Foto: Leif Poulsen
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

05.30
Sammen med styrmand Ole Pedersen henter vi flyets dokumenter til denne flyvning med flight DK421, der skal afgå til Mallorca kl. 07.00. Vi tjekker flyets rute, vejret undervejs, passagertal, bagagevægt osv.

Se videoen fra cockpittet her

05.45
Vi går gennem personalets sikkerhedsindgang og mødes med kaptajn Thomas Reymann og kabinebesætningen i »kontoret«, det såkaldte crewroom, ude på forpladsen, hvor flyene holder. Alle i besætningen hilser hjerteligt på hinanden, det kan være længe siden, man har fløjet sammen, men procedurerne er altid de samme, så alle ved, hvad man skal gøre.
Piloterne konstaterer, at den sidste vejrmelding lover superflot vejr på hele turen, så de skal flyve standardruten til Mallorca. De bestiller 11,2 tons brændstof, pænt over hvad der faktisk skal bruges, men der skal være nok til at lande et andet sted, hvis noget indtræffer.

05.50
Kabinebesætningen bliver kørt ud til flyet og gør kabinen klar til afgang.

06.00
Styrmand Ole Pedersen går en tur rundt om flyet for at tage et manuelt kig på flyets tilstand – uanset om flyet lige har været på værksted eller kigget på af en mekaniker, så går kaptajn eller styrmand en runde før hver eneste flyvning. Tjekker vinger, motorer, hjul, haleror, selve flykroppen.

06.10
Vi sidder i flyets cockpit bag kaptajn og styrmand, der endnu en gang gennemgår flyveplanen og sikrer, at alt er præcist plottet ind i flyets computer. Mens de holder øje med påfyldningen af brændstof, der er færdig 06.20. Vi får et dokument op med brændstofmængden. Det svarer nøje til, hvad computeren viser.
Indikeringen for den højre bagage-dør lyser nu grønt på det enorme instrument-bræt. Det betyder, at alle kufferter er ombord og bagagedørene lukket.

06.20
De 200 passagerer begynder at strømme ind i flyet. Ni af dem er babyer.

06.30
Piloterne gennemgår startprocedurerne. Den ene nævner højt samtlige tjek-ting fra en alenlang liste, den anden tjekker knapper, håndtag, indstillinger og bekræfter hver gang. Denne procedure fraviges aldrig.

06.45
Kaptajn Thomas Reymann skæver til uret – vi skulle starte kl. 07.00, men har fået tildelt en ny starttid kl. 07.10 – på startbanen længst væk, så vi skal bruge lidt tid på at trille derud. »Er alle om bord?« spørger kaptajnen kabinechefen.
»Lige et øjeblik, de sidste to er på vej ind – nu er de her.«
»Godt, du kan lukke den sidste dør,« svarer kaptajnen.

06.55
Kaptajnen meddeler chaufføren, der skal skubbe flyet ud fra gaten, at han kan begynde, og det 77 tons tunge fly ruller baglæns, mens motorerne startes. Man kan ikke høre dem heroppe i cockpittet, men tallene på motor-instrumenterne øges og kaptajnen skubber »gashåndtagene« lidt frem, og vi triller af sted.

07.08

Vi holder stille for enden af startbanen med næsen mod Øresund tre kilometer væk. Starttilladelsen fra kontroltårnet kommer. Kaptajnen skubber gashåndtagene frem med højre hånd, mens den venstre hviler på joystikket, der styrer flyet.
»Rotate«, lyder det fra styrmanden.
Det betyder, at flyet har nået den hastighed, hvor det kan gå i luften og næsen løfter sig. Der bliver sært stille i cockpittet, da støjen fra hjul og bump pludselig er væk og rystelserne er forbi.

07.15
Det er en fantastisk smuk dag og en oplevelse at flyve ud over Øresund med broen, til højre mod Køge bugt, og ned forbi Stevns Klint. Piloterne har haft en del at gøre under udflyvningen. Dels foregår den manuelt, dels er der meget radiokontakt til kontrolcenter og flyveledere. Derfor flyver den ene pilot flyet, mens den anden taler med jordkontroller, og skruer på knapper og håndtag, mens flyet finder de retninger og højder, som de får besked på. På turen tilbage skifter de to piloter normalt job.

07.30
Vi har næsten nået vores flyvehøjde på godt 10 kilometer og flyet er nu på autopilot. I princippet behøver piloterne ikke pille ved mere, før nedstigningen og indflyvningen til Mallorca skal begynde. Bortset fra det væld af flyveledere, der ca. hvert tiende minut kalder flyet under hele rejsen. Piloterne får her tilladelse til at fortsætte mod det næste GPS-punkt på den lagte rute, eller skifte højde pga. anden trafik – og bliver bedt om at skifte til en ny radio-frekvens.

07.35
»Så, nu kan vi bedre snakke lidt,« smiler kaptajn Thomas Reymann og vender sig imod mig på det lille sæde bag ham – »nu klarer den det meste selv«.
Der lyder en alarm – det er fra cockpit-døren, i disse tider kan ingen bare gå ind.
Det er en stewardesse, der spørger, om piloterne er klar til morgenmad. Det er de. Kaptajnen begynder, for piloterne spiser hver for sig, mens den anden passer flyet. De får aldrig den samme slags mad, hvis nu en ret skulle være dårlig.

Klik videre her for at læse mere om pilotens arbejde