Med god tid og rygsæk

Backpackerne, som de unge rejsende med rygsæk også kaldes, har fået selskab af en ny gruppe flashpackerne.

Den enkle rejse på må og få med rygsæk har været populær, siden man fandt på at rejse bare for fornøjelsens skyld.

Læs også:
Aktiv ferie i vildmarken
Guldkort til vandreturen

Dannelsesrejser kaldte borgerskabet det, når de drog med postvognen og senere toget sydpå for at opleve kunsten og det klassiske Rom, mens de mindre velbjergede pakkede ranslen og gik på valsen, hvor de som håndværkere kunne arbejde og opleve sig rundt i Europa.
Et par verdenskrige satte rejseriet lidt på stand-by, men i efterkrigstiden blomstrede rejselysten igen, og i 1970erne fik de europæiske jernbaner i fælleskab introduceret inter-rail. En billig togbillet, som unge kunne benytte ubegrænset i en måned i Europa.
Den store udenlandsrejse var pludselig inden for rækkevidde, let at gå til og økonomisk overkommelig. Horder af »oprejste skildpadder« - unge iført store rygsække - rejste rundt mellem de europæiske lande for at opdage ukendte strande, idylliske byer, storbyer og fest.
Succesen var så stor, at det kneb med at få plads til de fuldt betalende togpassagerer. Jernbanerne satte restriktioner på inter-railbilletterne og hævede priserne. Det var i 1990erne, hvor de første lavprisflyselskaber gik på vingerne, og billetpriserne hos de øvrige ruteselskaber raslede ned.
Backpackerne blev flyvende, og rejserne af længere varighed. Først og fremmest blev Asien gennemrejst, og med Lonely Planet - »rejse-biblen« - i hånden fulgte »rygsækkene« de samme ruter, fandt sammen på de billige guest houses og var sikret ikke at gå glip af »must sees«.

I dag rejser backpackerne jorden rundt i bogstaveligste forstand.
»Hos os er det flertallet af de unge, der køber jorden-rundt billetter. De rejser typisk mellem tre og seks måneder, og den klassiske rute går via Asien til Australien/New Zealand over Stillehavet - eventuelt med stop på Fiji - til Nordamerika, hvor de rejser tværs over USA og flyver hjem fra østkysten,« fortæller marketingchef Lasse Grunstrup fra Kilroy Travels.
Og én gang backpacker - altid backpacker. Har man fået smag for den frie rejseform, er den svær at glemme. I hvert fald har de unge backpackere fået selskab af en ny »rygsæk-gruppe« - flashpackerne, som de kaldes i branchen. De ældre, som efter årene med børn og karriere nu igen har mulighed for at tage på længere uforpligtigende rejser. De drager atter af sted med rygsækkene, men nu i mere egnet design - tilført trillehjul og trækbøjle, der flasher, at de er til mere luksus end backpackerne.
»De unge er stadig vores primære kundegruppe, men der bliver flere og flere af de ældre, der rejser ud efter samme koncept. De vælger blot mere luksus, overnatter på bedre hoteller og spiser på dyrere restauranter,« siger Lasse Grunstrup.
Som noget nyt er der på Ferie09 et specielt backpacker-område, som Kilroy Travels og Bella Center står bag. Her kan både unge og ældre rygsækrejsende hente inspiration - og Lonely Planet kan stadig være »biblen«.

Læs mere om Ferie09 her

De engelske rejseguider har som altid tip til »budget« og »mid-range« overnatning. Men her har man også tjek på trenden - bøgernes afsnit med tip til »top-range« hoteller er således udbygget.

Foto: Kilroy Travels