Mamma Mia for en by

Stockholms nyeste attraktion »ABBA The Museum« er åbnet under stor mediebevågenhed. Rejseliv var med og guider her til ABBA-oplevelser ude i byen og på museet

Når den røde telefon på Abba-museet ringer, er det bare med at kaste sig over den, for så er enten Anni-Frid, Benny, Agnetha eller Björn i røret. Fold sammen
Læs mere
Foto: PR/ABBA The Museum
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Forårssolen brager ned over Stockholm fra en lyseblå himmel. Det er, som om den svenske hovedstad netop er vågnet af vinterdvalen, har strakt lemmerne, knebet øjnene sammen i det skarpe lys og fuld af livslyst nu er på vej ud for at genopdage verden. 

Læs også: Tag til Grand Prix-fest i Malmö 

Mødre med småbørn i klapvogne promenerer under de nyudsprungne, lyserøde kirsebærtræer i Kungsträgården, ved Nybrohamnen ikke langt derfra har blonde teenagepiger smidt de tykke vinterjakker og sidder med bare arme og lukkede øjne og slikker sol på trapperne ned til det glimtende vand, og selv befinder jeg mig i Gamla Stan, hvor jeg forsøger at undgå at træde på de spæde blomster, der har kæmpet sig op gennem jorden ved en lille have foran et gammelt byhus.

»Derovre, øverst oppe, boede Benny og Frida engang i 70erne. Jeg har spurgt dem præcis hvornår, men de kunne ikke huske det,« fortæller guiden Åsa Danielsson fra Stockholm Stadsmuseum og peger over på et okkergult hus, nr. 21 står der over døren, der har skuldret sig ind mellem et hvidt og et ferskenfarvet hus i den smalle, brostensbelagte Baggensgatan.

Tag med på Abba the museum på næste side
 

Det var dengang, de fire medlemmer af det, der skulle blive en af verdens mest ikoniske popgrupper, stadig kunne leve et helt almindeligt liv midt i den svenske hovedstad. 

Ikke at Benny Andersson, Annifrid Lyngstad, Björn Ulvaeus og Agneta Fältskog ikke hver især var kendisser i Sverige allerede dengang; det var de skam, blot ikke i den målestok og verdensomspændt, som de senere skulle blive det, hvorefter de fortrak til mere isolerede steder.

ABBA-mania
Det store gennembrud kom da de – nu som gruppen ABBA – vandt det internationale Melodi Grand Prix i den engelske  badeby Brighton i 1974 med sangen »Waterloo«, og frem til slutningen af 1982, hvor Annifrid og Agnetha gik hver sine veje, og Björn og Benny fortsatte deres musikalske makkerskab med en række musicals, var store dele af verden ramt af ABBA-mania. Altså bortset fra Sverige, der i de år aldrig helt fattede, hvad det var, folk i udlandet gik sådan amok over. 

Men det har ændret sig. I dag kan man ikke undgå at få den følelse, at ABBA-medlemmerne er så tæt på at være kongeligheder, som man kan være uden at bo på Drottningholm Slott, hvor den svenske kongefamilie residerer i dag.

Rejseliv er i Stockholm i anledning af åbningen af »ABBA The Museum«, der er en slags museum-i-museet i Swedish Music Hall of Fame, der ligger i en nyopført bygning af arkitekten Johan Celsing lige ved siden af forlystelsesparken Gröna Lund i Djurgården.

Sammen med journalister fra Holland, Tyskland, Frankrig og Rusland er vi ude på en del af »ABBA The Walk«, der i løbet af et par timer fører én gennem det centrale Stockholm til steder, der har spillet en rolle enten i de fires private tilværelser eller i gruppens arbejde. 

Björn, Benny, fældreorloven og Muhammedtegningerne 
Man kan vælge enten selv at gå turen efter et kort, som man kan købe i en af byens turistinformationer, eller  – i sommermånederne  – gå med på en guidet tur som den, vi var på. Det var på den ene side meget rart med guiden, fordi vi så fik god ekstra info, men på den anden side var det lidt irriterende – efter denne skribents smag – fordi det indimellem virkede,  som om man forsøgte at presse ABBA-medlemmernes ageren ind i den overordnede fortælling om udviklingen af velfærdssverige. 

Som da det i forbindelse med snakken om, at Sverige i 1974 var det første land i verden, der indførte delt forældreorlov, blev understreget, at både Björn og Benny skam benyttede sig af deres ret til statsbetalt fædreorlov (godt nok først ved andet kuld børn, men alligevel...)

Her kan man lidt drillende spørge, om mon ikke det var signalværdien, der var vigtigst? Behøvede et par i forvejen hjemmearbejdende musikere med millioner på kontoen virkelig en statsstøttet orlov for at være sammen med deres børn? 

Eller da det ved besøget ved Rosenbad, hvor det svenske statsministerium ligger på venstre hånd og den imponerende Riksdagsbygning på højre, fortælles, at Benny ved sidste EU-parlamentsvalg støttede partiet Feministisk initiativ med en million svenske kroner, mens det forbigås i tavshed, at Björn har beskrevet sig selv som social-liberal og har forfattet flere debatindlæg for retten til at ytre sig frit og mod fanatisk islamisme, blandt andet i forbindelse med Muhammedtegning-krisen.

Borstet fra sådanne småting er det en anbefalelsesværdig tur, der førte Rejseliv forbi mange interessante steder.

Æresdoktor i musik
Vi begyndte på Kungsholmen ved Stockholms Stadshus, der er en af den svenske hovedstads mest markante bygninger og ligger smukt ned til vandet. Fra det karakteriske 106 meter høje firkantede tårn har man et flot vue ud over de 14 øer, byen er bygget på. (Vi var dog ikke oppe i tårnet ved denne lejlighed.)

Rådhuset, der stod færdig i 1923, er tegnet i nationalromantisk stil med masser af henvisninger til den nordiske oldtid af arkitekten Ragnar Östberg og er i sig selv et besøg værd, men for ABBA-fans er der den ekstra bonus, at det var uden for rådhuset, Benny Andersson første gang optrådte. Det var i 1953, Benny var otte år gammel og spillede traditionel svensk folkemusik på den harmonika, han havde fået i fødselsdagsgave af sin far og mor to år tidligere.

Benny blev siden inviteret ind i rådhuset, da han i 2008 blev udnævnt til æresdoktor i musik ved Stockholms Universitet, og ved den lejlighed bemærkede han, at han selv syntes, at det var flot opnået, eftersom hans eneste formelle uddannelser var folkeskolen, og at han havde taget kørekort.

De er iøvrigt vant til fint selskab inde på rådhuset, hvor Den Blå Hal siden 1934 har dannet rammen om festmiddagen i forbindelse med nobelprisoverrækelserne.

70'ernes glimmer-image 
Næste stop på ABBA-turen er Sheraton Stockholm Hotel på Tegelbacken på Norrmalm, der med sin nøgterne kasseform uden anden »pynt« end de rødbrune sten, der dækker betonmurene, er meget lidt pænt. 

1970erne var et forandringens årti. Ikke kun indenfor musikken, hvor kommercielle popgrupper som ABBA drev glimmer-imaget ud i det ekstreme til stor irritation for den mere politisk bevidste musikscene med rødder i sen-60erne, men også socialt og arkitektonisk. 

Som så mange andre storbyer led Stockholm dengang under en nedslidt og utidssvarende bygningsmasse, og man valgte at gå kontant til værks og rev store dele af bymidten ned for at give plads til moderne byggeri. Det diskuteres stadig, om det nu også var nødvendigt at rive så meget af den indre by ned dengang, og om det, der kom i stedet, rent æstestisk set var så meget bedre. Men da Sheraton-hotellet blev indviet i 1971, var det ultrahipt, og det var derfor kun naturligt, at man i 1977 valgte at henlægge en del af indendørsoptagelserne til »ABBA The Movie« til to af hotellets suiter – uagtet at filmen skal forestille at foregå i Australien. 

I dag regnes Sheraton Stockholm Hotel for et vigtigt element i moderniseringen af den svenske hovedstad og er fredet.

Den unge kong Carl
Efter en kort spadseretur langs vandet ad Strömgatan krydsede vi derefter ind over Norrbro til Stadsholmen med Gamla Stan, Stockholms slott og Kungliga Operan.

Mens vi beundrede slottet fra midten af 1700-tallet og de blåuniformerede gardere, der var ved at gøre klar til vagtskifte, fortalte Åsa historien om, hvordan Carl XVI Gustaf som spæd mistede sin far i et flystyrt, og siden blev konge allerede i en alder af 27 år, da hans farfar, der hidtil havde regeret, døde i 1973. 

Året efter, i 1974, vedtog Riksdagen under regeringen Olof Palme en ændring af grundloven, så det svenske monarki fremover var rent konstitutionelt, altså at det ingen reelle magtbeføjelser havde overhovedet. Hidtil havde den svenske konge formelt været landets statsoverhoved – skønt det mere var af navn end af gavn.

På sin vis var det heldigt, at Carl XVI Gustaf blev konge i så ung en alder, for det betød, at han kunne gifte sig med den borgerligt fødte Silvia Sommerlath, som han mødte i forbindelse med vinter-OL i München 1972 – loven sagde nemlig, at en svensk kronprins skulle gifte sig adeligt, men ikke noget om, hvad en konge skulle. 

Og her kommer ABBA atter ind i billedet, for det var ved den store tv-transmiterede gallafest i Kungliga Operan – som ligger lige dér, til venstre for slottet – dagen inden det kongelige bryllup 19. juni 1976, gruppen optrådte med »Dancing Queen«, der skulle blive ikke kun ABBAs men et af pophistoriens største hits.

»Dancing Queen« blev ABBAs første nr. 1-placering i USA – ligesom den blev det i stort set resten af verden – og sangen henrykker stadig. I kølvandet på »Mamma Mia!«-filmen i 2008 blev den det år således downloaded flere end 500.000 gange alene i USA.

Det perfekte soundtrack til Stockholm
Med »You can dance, you can jive, having the time of your life. See that girl, watch that scene, diggin’ the dancing queen,« for mit indre øre gik vi fra slottet gennem Gamle Stans charmerende smalle stræder med flotte huse, små butikker og fortovsrestauranter, og nu er vi her i Baggensgatan – ved Bennys og Fridas hus.

Efter barselssnakken går vi videre ned mod Skeppsbron gennem Gamla Stan, der er Stockholms oprindelige bymidte. Byen blev grundlagt her i 1200-tallet, men stort set alle de nuværende bygninger er fra 1600- og 1700-tallet. De var længe truet af forfald, men nu fremstår de stort set allesammen toprenoveret,

Vores forkortede udgave af »ABBA The Walk« ender her, for vi skal videre med en af de små hvide færger, der tøffer rundt mellem øerne i den stockholmske skærgård, og over til Djurgården til pressemøde med selveste Björn Ulvaeus og derefter se ABBA-museet. 

Men jeg kunne nu godt have tænkt mig, at vi var fortsat på hele ruten, for både Stockholm i sig selv og ABBA-historien er værd at gå på opdagelse i. 

Rejsen var betalt af Visit Sweden og Visit Stockholm

Tag med på Abba the museum på næste side 
 
Læs også: Guide: New  York i Andy Warhols fodspor