Mallorca på to hjul

Cykelturisme er et hit. Rejseliv har lagt sig på hjul af Team Saxo Bank-Sungards sportsdirektør og rejse­arrangør Dan Frost for at finde ud af hvorfor – og om det er sliddet værd.

Foto: Jonas Nyrup

Solen skinner, og både badevand og fadølsanlæg er ved at komme op i højeste gear på Mallorca.

Læs også:
10 tips til Mallorca

Alligevel har Dan Frosts 61 gæster hverken vægt på bademode eller bøllehatte i kufferne. De er rejst til syden for at okse rundt på cykel i en uge under professionel ledelse og rådgivning. En tendens, der er stigende og for Mallorcas vedkommende et ekstremt populært alternativ til den klassiske badeferie.

»Mallorca er cyklisternes ø. Der er cyklister overalt,« siger Dan Frost.
Til daglig er han sportsdirektør hos Bjarne Riis på Team Saxo Bank-Sungard og har sammen med sin kone firmaet Dan Frost Cykelrejser, der flere gange om året arrangerer ture til Frankrig, Italien og til Mallorca.

Blandt deltagerne i turen til Mallorca er Helle. Hun er afsted med sin mand Michael og har aldrig været på cykelferie før.
»Vi valgte cykelferie, fordi vi er kommet i en alder, hvor man vælger lidt mere aktiv ferie for ikke at blive gammel før tid. Og vi valgte Mallorca, fordi vi havde hørt, at der er ruter for alle niveauer,« siger 48-årige Helle.

En anden af gæsterne, Steen, er på tur for fjerde gang. Han har tidligere været i Frankrig tre gange.
»Jeg tager afsted, fordi man møder så mange fantastiske mennesker hver gang, og det er helt lige meget, hvad folk laver i hverdagen. Al fokus er på cykling og oplevelser. En anden grund er, at skønheden er imponerende. Det kan godt være, det er hårdt at komme op på Col de Madeleine i Alperne, men når man står der, mister man ofte mælet fuldstændig og kan næsten græde over udsigten,« siger 55-årige Steen.

Steen og Helle er begge en del af svaret på, hvorfor den slidsomme ferietype er blevet så populær.
»Nogle mener jo, at det gennem de seneste år efterhånden er blevet mere trendy at køre på cykel end at spille golf,« siger Dan Frost, der

har mange yngre nybegyndere blandt de interesserede, men også kan spore udviklingen mange år tilbage.
»En stor del af vores gæster startede med at cykle i en moden alder for 10-12 år siden efter Bjarne Riis-æraen. Andre er tidligere sportsudøvere på topniveau, som har lært cykling at kende gennem genoptræning efter skader. Andre igen er venner hjemme fra vejen, som har fundet en fælles hobby og efter et par somre sammen på de danske landeveje finder ud af, at de gerne vil prøve kræfter med et andet terræn.«

På den spanske ferie-ø er gruppen indkvarteret på hotel Costa Portals sydvest fra Palma med god adgang til øens mekka af cykelruter. Hver dag deles gruppen op i 4 mindre hold med hver deres guide – med udgangspunkt i forskellige tempo- og hårdhedsmæssige ambitioner for dagen. Holdene starter med 15 minutters mellemrum. Det hurtigste hold starter sidst. Efter sidste hold kører en følgebil med reservedele, ekstra hjul og hjælp til behandling, hvis uheldet er ude.

Og som i de store etapeløb tjener bilen også som »fejebakke« – den minibus, der transporterer frafaldne ryttere i mål.
»I starten af ugen havde vi et par stykker, der tog munden lidt for fuld, så vi måtte samle dem op,« siger Dan Frost.
Og som sådan står det hurtigt klart, at moderne cykelturisme ikke er for bagagebærere og madkurv. Den kræver forberedelse.
»Min mand og jeg har cyklet et års tid på motionsplan,« siger Helle.

»Jeg cyklede 7000 kilometer i 2010. Dan anbefalede, at deltagerne cyklede 2500 kilometer mellem nytår og turen her i april, men det nåede jeg altså ikke. Jeg var smaddernervøs før turen, for vi bor i Nordsjælland her er ingen bakker. Og før den første dag på Mallorca var min puls høj, og jeg selv stiv af skræk for, om jeg kunne klare det.«

Steen husker følelsen:
»Jeg var også helt vildt nervøs før første tur. Men det er jo det ukendte, der gør livet spændende. Og man kan vælge den gruppe, der passer til én. Hold-1 tonser derudaf, men på Hold-3 bliver der jo oprør, hvis der ikke er kaffepause og fotopause undervejs,« siger han.
Men tag ikke fejl: Flere af gæsternes toptunede cykler koster over 50.000 kroner.

Dan Frost anbefaler, at man pakker cykeltøj, som skulle man på tur i Danmark og ikke den solbeskinnede middelhavsø. Bjergene er høje, og nedkørslerne kan være meget kolde. Derudover er bjerggearing et must og en lille taske under sadlen med frisk slange og multiværktøj en god idé - ligesom lektien man ellers lærer på den hårde måde: husk creme til bagdelen.

»Bagdelen er jo ikke vant til at sidde på sådan en sadel og svede så længe ad gangen,« siger Dan Frost:
»Vi råder også altid folk til at lade være med at lægge for hårdt ud. Én ting er at man derhjemme har kørt 100 kilometer ture, men man har ikke gjort det 5-6 dage i træk i det her terræn, og det er altså noget helt andet. Både for led, muskler og moralen.«
Især moralen er det vigtigt at passe på – for den skal helst være turens helt store vinder.

For Helle, Steen og arrangøren Dan Frost er afstresning nemlig et nøgleord i beskrivelsen af glæden ved denne form for ferie.
»Jeg har været på Mallorca for 25 år siden, og jeg kan godt huske, det er smukt – men alligevel havde jeg ikke fantasi til at forestille mig, hvor smukt, der faktisk er. Og det er det jo uanset, om man kører hurtigt eller langsomt,« siger Steen.
Dan Frost har 120-130 rejsedage om året med Team Saxo Bank. Alligevel glæder han sig hver gang til at komme afsted med et hold turister.

»Vi hygger os hele dagen ude på ruten, hvor vi med profferne skal være 110 procent skarpe. Det eneste, jeg laver med cykelrejserne er at tage med på turene som guide, være social og fortælle røverhistorier,« siger han.
Steen har cyklet i flere år og har ikke ladet sig stoppe af den trafikulykke, der ramte ham for to år siden, da en bil pludselig kørte ud foran ham. Han anbefaler cykelferier med ordene:

»Det er en lise for sjælen. Der findes ikke lykkepiller nok i verden til at gøre det ud for sådan en tur. Når man kigger rundt på folk undervejs, er de jo alle helt glade i låget.«

Helle har samme følelse.
»Jeg er stadig helt høj af turen - og skal bare derned igen. Samme dag jeg kom hjem, var jeg inde og kigge på hvad der ellers er af ture i år. Man bliver løftet som menneske, når man udfordrer sig selv - og det er jo fedt, at man sidst på ugen kan køre op af bakkerne 5 km/t hurtigere end den første dag.«
 

Ruterne

Prolog: En god begynderdag
Calvia - Es Capdella - Galilea - Puigpunyent - Calvia.
50 km
707 meters opkørsel
Varighed: Tre timer.
Frokost/kaffe anbefales på den lille café til venstre på torvet ved kirken i Galilea. Udsigten er uovertruffen.

1. etape: Den smukke kyst

Calvia - Andratx – Banyalbufar – Valldemossa – Esporles – Palma
102 km
1771 meters opkørsel
Varighed: Fem timer
Strækningen langs vestkysten fra Andratx til Banyalbufar er meget smuk.

2. etape: Ned i dybet
Palma – Bunyola – Sollér – Fornalutx – (Sa Calobra) – Escorca – Inca – Palma
156 km
2664 meters opkørsel
Varighed: Syv-otte timer
Nedkørslen til Sa Calobra er 12 kilometer lang - og den skal man op af igen med mindre man tager færgen fra Sa Calobra til Port de Sollér. Stigningen er 880 højdemeter med en gennemsnitlig stigning på 7,3 procent over de 12 kilometer.

3. etape: Til klostret
Palma, havn – S’Arenal – Llucmajor – Randa – Montuïri – Ruberts – Palma
144 km
1111 meters opkørsel
Varighed: Seks timer
Fra Palma går turen ad bred cykelsti hele vejen langs strandpromenaden til S’Arenal. Bjerget ved Randa er ofte sort af cyklister - og klostret hedder Santuari de Nostra Dona de Cura og har billig overnatning.

4. etape: 8-tallet
Palma – Calvia – Es Capdella – Galilea – Puigpunyent – Son Comes – Valldemossa – Nova Valldemossa – Establiments – Palma
107 KM
1826 højdemeter
Varighed: Fem timer
Fra Es Capdella og hele vejen til Son Comes er vejene smalle og kringlede som et mini Alpe D’Huez. Biltrafikken er af samme årsag absolut minimal.

5. etape: Boheme-besøget
Palma – Puigpunyent – Esporles – Valldemossa – Deia – Port de Sollér – Palma
111 km
1761 højdemeter
Varighed: Fem-seks timer
Turen er det hele værd alene i udflugten til Deià - en perle for millionærer, bohemer, madelskere og kunstnere. Port de Sollér er ligeledes et besøg værd. Hyggelig marina og dejlige strande.

6. etape: Enkeltstarten
Palma – Establiments – Son Comes – Santa Maria del Cami – Consell – Solleric – Bunyola – Palma
100 km
1226 højdemeter
Varighed: Fire-fem timer
Det interessante ved ruten er den lille strækning på Ma-13A fra Santa Maria del Cami og ned til rundkørslen ved outlet-centret i Festival Park. Det var nemlig den strækning, Alberto Contador og de øvrige Saxo Bank-ryttere trænede enkeltstart på februar. Alberto Contador kørte de 7,5 km på 9.22 minutter en halvkold dag i februar.

Læs også: På cykelferie i San Francisco