Mænd og maskiner i Københavns Lufthavn

Fra støvsugning over græsslåning til opfyring i kæmpe-sneskovlene, når Kong Vinter sætter sig på Danmark. Afdelingen Markservice med alle dens maskiner er et af de uundværlige tandhjul i Københavns Lufthavn.

Eyvind holder til ære for fotografen en pause, men er ellers en af de af Markens mænd, der samvittighedsfuldt lader støvsugeren snurre non-stop. Fold sammen
Læs mere
Foto: Gitte Holtze
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Der er ikke noget at sige til, at der en meget klar overvægt af hankøn.

For i lufthavnens driftsafdeling, Markservice – eller Marken, som afdelingen hedder i daglig tale - laver man ikke ret meget uden at bruge motorkraft. Og vel at mærke ofte motorkraft af en slags og størrelse, som kan give enhver rask dreng våde drømme om stort kørekort. 

Se også: "Det er os, der børster tænder på flyet"

Markservice flyver ikke flyene, slæber ikke kufferterne og har ikke noget med passagerne at gøre. Alligevel ville Københavns Lufthavn ikke fungere ret længe, hvis de 80 mænd i Marken ikke var der. 

Livsfarlige småsten, som ikke blev støvsuget væk fra baner og veje, ville ødelægge flymotorer. Græsset ville gro så højt, at piloterne ikke kunne bruge radarerne på jorden. Samtlige måger i Øresundsregionen ville holde fest – og derefter blive suget ind en flymotor med forsinkelser og skyhøje mekanikerregninger til følge – med alt det affald, som ikke ville blive fjernet. Man ville ikke kunne se lysene på banerne, og om vinteren ville man nødt til at aflyse flyvninger, fordi sneen ikke blev ryddet. 

For bare at nævne nogle få af de ting, Markservice uden passagernes vidende døgnet rundt tager sig af.

Og det er her, motorkraften og maskinerne kommer ind i billedet. 

Støv og græs
Støvsugerne er vigtige. De små – som i parentes bemærket trods betegnelsen ”små” ikke er en håndholdt Nilfisk, men stadig har fire dæk og et tag – brummer nonstop foran gatene. 

De store i lastvognsstørrelse triller op og ned ad bl.a. start- og landingsbanerne, i særdeleshed, når der er blevet lagt ny asfalt eller hvis et fly eller en bil har spildt olie.  I sidstnævnte tilfælde rykker de store støvsugere ud som en mobil vaskehal og vasker klatten væk. 

Græsslåmaskinerne i Markservice er også en del af maskin-superligaen. Også her har man en flok ”små” modeller til bl.a. at holde græsset foran terminalerne pænt, mens de knive, der skal fjerne græs mellem baner og veje, sidder på 6 meter brede kolosser. Og det med at slå græs i lufthavnen er en videnskab i sig selv, for hvor langt græsset skal være, kommer an på fuglelivet.

Fugle og fly er en dårlig cocktail, så man lader græsstråene vokse til en længde, fuglene ikke bryder sig om. I år hedder den 22 centimeter, dog 15 centimeter på de områder, hvor radarerne står. 

I sne og slud
Og så er der vinter-vognparken. Selv kvinder uden forstand på mekanik kan se, at det ikke bare er en flok gule science fiction-agtigt udseende lastbiler med blink på taget, der står parkeret i den overdimensionerede garage.

De 20 meter lange og 17 tons tunge køretøjer er udstyret med kraftige fejeanordninger, skovle, der i udslået stand kan fjerne sne i ni meters bredde, og en blæser, der kan blæse både sne og voksne mænd mange meter væk, hvis man kommer i vejen for den.

Derudover rummer garagen bremsevogne og gummigeder og mindre sneplove og en sneslynge, der i bogstaveligste forstand kan slynge sneen fra midten af landingsbanen ud forbi rabatten.

Her er alt, hvad en maskinnørd måtte begære. 

På denne årstid står kæmpemaskinerne tavst linet op som soldater på rad, når sneen vælter ned, ruller de ud i et imponerende optog, der fylder hele de 45 meter brede start- og landingsbaner i et samlet angreb mod vejrguderne. Og er så effektive i hænderne på de rutinerede medarbejdere, at Københavns Lufthavn er kendt rundt om i Europa for sin evne til at vinde over vinteren.

41 snedage 
Som bekendt blev Danmark forkælet med ekstraordinært meget sne og kulde sidste år, helt præcist 41 snedage blev det til mod de gennemsnitlige 11, og de godt og vel 40 maskiner i garagen hos Markservice var på arbejde i døgndrift på de cirka tre millioner kvadratmeter, der skulle ryddes for at holde flytrafikken i gang. 

Salt bruges kun foran terminalerne, på baner og veje, hvor fly skal køre, kan man afise med en speciel væske, men det bedste i forhold til en lufthavn, der helst ikke skal gå i stå på grund af vejret, er at fjerne sneen helt. 

Og blive ved og ved og ved med at plove og feje og blæse og slynge sne væk, hvis de hvide fnug insisterer på at vælte ned fra oven i ét væk. Og samtidig konstant måle friktionen på banerne med den såkaldte bremsevogn, der via en ganske særlig teknik er i stand til præcist at måle, om det er sikkert for fly at lande på banerne.

Aldrig kedeligt
Ligesom alle andre jobs har sine rutine-opgaver er der i Markservice også ting at lave, der ikke involverer et imponerende antal hestekræfter. 

Det er bl.a. Markens mænd, der med en speciel teknik renser de ca. 3.000 lys, man som passager kan se stråle som et juletræ i og ved siden af banerne, når man lander i Københavns Lufthavn om natten.  

Og det er dem, der fungerer som lodser og holder øje med, at bl.a. de håndværkere, der lægger ny asfaltbelægning, ikke pludselig lader skovl være skovl og tager på vildfaren springtur hen over landingsbanen. 

”Vi har mange flere opgaver, og de fleste medarbejdere kan det hele, så det kan være meget forskelligt, hvad man skal lave, når man møder på vagt,” siger teamleder i Markservice, Jan Helfer.  

Men man skal være ualmindelig uheldig for ikke at lave noget med motorkraft.  

Vil du læse mere om Københavns Lufthavn? Klik her