Luksus på Lanzarote

Lanzarote er smækfuld af oplevelser og sydkysten er et glimrende rejsemål for en rigtig tøsetur.

Sydkysten på Lanzarote kan diske op med lækre hvide sandstrande. Fold sammen
Foto: Christina C. Pedersen

Elitesport og evindelige lavalandskaber. Det var egentlig alt, jeg forbandt Lanzarote med for blot få måneder siden.

Læs også:
Nye charterrejser med splash

En kedelig og gold kanarie ø, hvor masser af danskere hvert år valfarter til for at svede sig halvt ihjel på en cykel, tennisbane eller atletikstadion. Alt sammen i stegende solskin.

Og jeg tror ikke, jeg er den eneste. De fleste danskere forbinder nok Lanzarote med sportsresortet La Santa.

Men jeg er heldigvis blevet klogere. Faktisk vil jeg gå så vidt at sige, at hvis du kun har besøgt kanarieøerne Tenerife og Gran Canaria, så har du trukket det korteste strå. Lanzarote er mindre turistet, har en venligere befolkning og indbyder til både afslapning og sjove oplevelser.

Det kan godt være, at naturen virker gold og barsk i forhold til det mere frodige Tenerife og Gran Canaria. Men til gengæld har Lanzarote en unik arkitektur og historiske lava-vinmarker, der er så imponerende, at du hurtigt glemmer, at det meste af øen ligner et månelandskab.

Hotel ved stranden
Med min søster under den ene arm og håndtasken fyldt med letlæselig og halvromantisk tøselitteratur under den anden, så jeg frem til en uge i varmen. En uge med fødderne i poolen og bogen »Venusmisundelse« af Louise Bagshawe i skødet. Og så var jeg ellers ligeglad med, om fanatiske cykelryttere ville suse forbi mig. Eller udsigten fra værelset var én lang lavastrækning. Så længe jeg kunne sidde med kolde drinks og iPoden i ørerne og slappe af.

Vi havde bestilt hotel i Playa Blanca, den allersydligste by på øen. Her skulle der nemlig være et par hvide strandsande. Og hotellet med det fabelagtige navn Princesa Yaiza var desuden en klasse over mange af de andre store familiehoteller rundt om på øen.

Hotellet, der er bygget i traditionel kolonistil, ligger for enden af Dorado-stranden. På den ene side er fiskerbyen Playa Blanca, hvor mange turister holder til. På den anden side er den charmerende marina Rubicon, som har en helt anden ro over sig.

Cykelturen
En af de største oplevelser var en cykeltur til Papagayo, en fredet strand ved siden af Playa Blanca. Vi cyklede langs strandpromenaden, forbi havnen Rubicon og til sidst igennem en mindre laveørken.

Den første strand er ofte invaderet af tyske nudister. Men den anden strand er den originale Papagayo strand med azurblåt vand, gult sand og sorte glansfyldte klipper. Og på toppen af den ene klippe ligger en lille fiskerestaurant, hvor det kun kan anbefales at slutte eftermiddagen af med en kold øl og dagens fisk ovenpå timevis af solslikkeri og snorkling.

Faktisk blev vi så bidt af Papagayo, at vi få dage efter bestilte en sejltur tilbage til stranden. Sammen med 50 andre turister hoppede vi om bord på en 74 fod stor katamaran og blev sejlet hen foran Papagayo. Her blev der lagt til, mens vi kunne hoppe i vandet, snorkle, sejle på vandscooter og nyde godt af den frie buffet og bar. Formedelst 650 kr.

Rundturen
Vi brugte selvfølgelig også et par enkelte dage på at lege prinsesser på Princesa Yaiza. Men min søster insisterede på, at vi også skulle ud at se øen. Vi lavede derfor en aftale om, at hvis hun fik lov til at ride på kameler, fik jeg lov til at besøge vinområdet. Og oven i hatten fik vi også en rundtur i nationalparken Timanfaya med.

Den sidste aften sad vi på lystbådehavnen i Rubicon og spiste pizza og grinte af, at vi hverken havde haft tid til al den tøselitteratur, vi havde slæbt med, eller til at høre en hel spilleliste færdig på iPoden. Lanzarote er et ideelt sted at tage hen, hvis du vil have afslapning den ene dag og en oplevelse den næste.

Oplevelser

Natur
Øen hører til De Canariske Øer og steg op fra havet for over 18 mio. år siden efter et kraftigt vulkanudbrud. Den er kun 60 km lang og 20 km bred og derfor nem at udforske. En rundtur på øen er oplagt.

Fiskerestaurant
På klipperne over Papagayo-stranden ligger en lille fiskerestaurant, som er det perfekte sted at nyde både mad og solnedgang, når dagens driverliv på den fredede strand er forbi.

Kamel-tur
I Timanfaya-vulkanparken kan man ride en tur på kamel til besøgscentret på toppen, hvor der grilles kyllinger i den hede undergrund og hældes vand i dybe huller, der vender tilbage som hed damp.

Vulkankylling
Lanzarote er en vulkanø, som er »bygget op« omkring vulkanen Timanfaya, der stadig er aktiv. Til ære for turisterne steges kyllinger i varmen fra jordens indre.