Londons rigtige dobbeltdækkere er tilbage

Efter syv års mismod med almindelige busser, er dobbeltdækkeren med åben bagperron tilbage i ny udgave.

Foto: PR

Det var en sorgens dag, da den sidste af de gamle røde dobbeltdækkere i 2005 blev taget ud af drift. De lokale og turisterne havde vænnet sig til transportmidlet med den åbne bagperron, den såkaldte routemaster, hvor man kunne springe af og på når det passede een. F.eks. når den holdt for rødt eller i kø ud for ens yndlingsbutik.

Læs også: 5 måder at opleve London

Men forleden var der fest i London. Her blev den første af de spritnye og superdyre dobbeltdækkere sat i drift, og i løbet af sommeren følger otte mere. Og de ser flotte ud og har samme åbne bagperron.

Dobbeltdækkeren koster 20 millioner kr., og har affødt masser af diskussioner. Nogle synes den er alt for dyr i disse krisetider, og den kræver en ekstra konduktør, der skal holde øje med sikkerheden, når folk hopper af og på. Mens den anden fløj er mere nostaltisk og glæder sig over det røde gensyn.

Den nye bus er mere miljøvenlig end de gamle og også langt mere brugervenlig. To trapper og tre udgange gør at folk hurtigt kan komme af og på, så man håber at de nye busser bedre kan overholde køreplanen.

Den første af de nye busser kører på rute 38. Det er Londons travleste busrute, og i myldretiden kører der en bus hvert minut. Den ny dobbeltdækker bliver en af de 68 busser, der betjener ruten.

Ruten kører: Clapton Pond, Hackney Downs Station, Hackney Central Station, Dalston Junction Station, Essex Road Station, Islington High Street, Angel Station, Holborn Station, Piccadilly Circus Station, Green Park Station, Hyde Park Corner Station og Victoria Station Bus Station.

Læs også: 20 gratis oplevelser i London