Leg og lær i Lillebælt

Lillebælt Waters er et aktivitetsprogram, hvor familier kan udvælge spændende og aktive naturoplevelser i det smukke område omkring Middelfart. Vi sendte en testfamilie med mor Ninne, Mira på 14 år og Max på 13 år af sted

Kajak-ture, jolle-sejlads, stand-up-padling, klap-en-krappe og træklatring er blot nogle af de mange aktiviteter, man kan prøve ved Lillebælt. Og trænger man til en kage-pause, så leverer bageren inde fra Strib gerne ude til søs. Fold sammen
Foto: Ninne Hofmann
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

- Marsvin kl. 3! Vi cirka 20 landkrabber kaster os mod styrbord. Vi er ikke som fortidens marsvinejægere bevæbnet med garn og knive, men kun med kikkert og kamera.

Læs også: Undgå konflikter på familieferien

Helt op til midten af 1800-tallet blev marsvinene dræbt og kogt for at skaffe tran til belysning, men nu er de søde, små hvaler fredede og trives i Lillebælt.

Skipper Henrik fortæller og forklarer ombord på den flotte galease fra 1914, og vi nyder livet på havet under den nye og gamle Lillebæltsbro.

Her fra vandsiden ser vi imponerende pragtvillaer med bådebro, og flere marsvin springer omkring os. En enkelt sæl svømmer nysgerrigt omkring, og de mindste børn forsøger sig som rorgængere i styrehuset.

Langt de fleste har bestilt kaffe og kage fra Strib Bageri, der leverer midt i Lillebælt. Det er et sjovt syn, da motorbåden kommer susende, og føreren i hvid konditorjakke rækker vores godter ombord.

Mætte af kage og oplevelser går vi fra borde i Middelfart og nu venter vores hotel Severin, der ligger smukt placeret med udsigt til begge broer.

Mor vild med mountainbike

Under middagen begynder det at regne kraftigt, hvilket giver lidt panderynker, da en tur på mountainbike venter. Regnen gør stierne mudrede, og Max og Mira er novicer i denne disciplin.

Heldigvis er vores turguider Søren og Ulrik virkelig gode til at støtte og hjælpe, så begge børn kommer flot i gennem. Vi er gennemblødte af regn og mudder, men det fortrænger vi, for naturen på Hindsgavlhalvøen er smuk og varieret, og undervejs passerer vi et par kronhjorte blot et par meter fra os.

Efter to timers ridt er mor vildt begejstret, hvorimod børnene føler, at de har haft en nærdødsoplevelse.

Astronauter på stranden

Næste dags program begynder med meginjollesejlads. En mor og hendes søn skal også deltage i aktiviteten, så vi lader børnene indtage jollen sammen med instruktør Mads. Vi andre tager den store dykkergummibåd.

Børnene lærer om vind og sejl, og vi sætter kurs mod Fænø Kalv, der er en øde ø ved siden af Fænø, der er Danmarks største privatejede ø.

En kraftig byge driver ind over bådene og efterlader børnene som forkomne skibsbrudne med klaprende tænder.

Heldigvis har instruktørerne medbragt varme flydedragter, så lidt efter vralter børnene rundt på stranden som astronauter, mens tøjet tørrer i solen. Frokosten leveres og nydes i mellem bygerne.

Børnene får en tempofyldt tur tilbage i gummibåden, og vi voksne må lade os trække retur i jollen, da himlen formørkes. og torden og lyn nu breder sig over bæltet.

På jagt under vandet

En halv time efter står vi klar til snorkling og undervandsjagt med spyd.

Særligt Mira drømmer om at nakke en fladfisk, men vi har ikke indløst fisketegn, så jeg forklarer, at vi må nøjes med at skubbe lidt til fisken.

Vi kæmper alle med at iføre os våddragter, og Max skal endda have to på, da hans størrelse ikke er tyk nok til det 16 grader kolde vand.

Vores instruktører, Mads og Janus, sørger for, at alle føler sig trygge i vandet.

Efter en prøverunde med svømmefødder og det hele fryser Max, da hans dragt ikke har hætte, og han hopper i stedet i flydedragten og overværer seancen fra bådebroens bænk mens regn og torden sætter ind.

- Øh, mor, hvis lynet slår ned, er det så ligesom en hårtørrer i et badekar? spørger Mira bekymret, men jeg er sikker på at vores instruktører har styr på sikkerheden, så vi snorkler videre.

Vi har nu fået spyd, og jagten er gået ind, men desværre ser vi kun krabber, søstjerner og gopler.

Det er blevet tørvejr, og vi sejler mod andet dykkerfarvand, da en hollandsk sejlbåd tilkalder os. Det viser sig, at en ældre mand ombord er faldet på toilettet og har fået en håndklædekrog i panden.

Det bløder kraftigt, og vi får ham over i gummibåden, hvorefter Mads kører ham på skadestuen iført sin våddragt.

Efter denne dramatiske redningsaktion gør det godt med kaffe og kage på bådebroen.

Til tops i bøgetræet

Efter et krævende hamskifte, får vi tørt tøj på, og gør klar til træklatring, der er Miras favorit.

Vores instruktør, Lars, venter ved foden af to stolte bøgetræer, og 16 meter oppe er der placeret en ringeklokke. Mira stryger til tops, mens jeg sikrer tovet. Lidt efter er hun ude af syne, men så hører vi ringeklokken og bryder ud i klapsalver.

Max og jeg har højdeskræk, men Max kommer et pænt stykke op, inden det er min tur.

Halvvejs oppe får jeg klamme håndflader og råber:

- Så vil jeg gerne ned!

I bedste B.S.-stil, får Lars dog overtalt mig til at tage et par grene mere, og da ser jeg den. Klokken!

Nu er der ingen vej tilbage, og lidt efter er jeg også helt oppe at ringe.

Klap en krabbe

Næste morgen er vi klar i Middelfart Marina. Max og Mira er trætte og orker næsten ikke en dag mere i våddragt, men solen skinner, og de engagerede instruktører får hurtigt alle med på windsurf-galejen.

Alle får en succesoplevelse på brættet, men min favorit bliver dog »stand up paddling«, hvor man står på et bræt og padler sig fremad med en pagaj. Det er fantastisk motion for hele kroppen. Max finder sig godt tilrette i en sit-on-top-kajak, der er meget stabil.

Efter to timers vandsjov prøver vi at holde balancen på en slackline på stranden, og jeg konstaterer, at der ikke er gået en linedanser tabt i mig.

Efter frokost på Marinaen venter Grimmermosehuset, hvor havbiolog Søren Larsen og naturvejleder Ulrik Westphal regerer. De er begge dykkere, og producerer TV-udsendelsen »Under overfladen«.

Vi ser en spændende film fra deres dyk i Lillebælt, hvor der blandt andet er hummere, ulk og søanemoner.

På plænen er der rørebassiner, hvor store og små klapper krabber og kilder fladfisk. Jeg  fatter selvsikkert en større krabbe, men smider den retur med eder, da den napper mig. Jeg får derfor lært, at en krabbe skal løftes med hænderne som en skål under den.

Til slut trækker vi i waders og går med Søren ud i Lillebælt, hvor børnene afsøger havbunden med et net. Max og Mira glæder sig over deres fangst af rejer, krabber og søstjerner,  mens Søren fremviser specialiteter som sukkertang, tangål og en lille fisk, kutlingen, der er marsvinets favoritspise.

Således slutter tre dages superhyggelig aktiv ferie, og som Max siger:

- Det gør jo ikke noget, at det regner, når vi alligevel skal være i vandet.

Læs også: Spring ud i en aktiv familieferie