Lavpris for alle pengene

Københavns Lufthavns nye lavpristerminal, CPH Swift, åbner 30. oktober og bliver en terminal for lavprisflyvninger med alt, hvad det indebærer.

Det er endnu ikke på plads, hvilke selskaber, der får skal flyve fra CPH Swift, men blandt andre Ryanair har ansøgt. Fold sammen
Læs mere
Foto: Paul Ellis
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Der bliver ikke nogle kunstværker på væggene, og gulvet bliver ikke det fine, mørke trægulv som i resten af transithallen. Den 310 meter lange gang, der forbinder terminal 3 med CPH Swift, er ikke forsynet med rullende fortov. Og siddepladser og shoppingmuligheder bliver temmelig begrænset.

Læs også: Sensommer-udsalg: Rom t/r for 375kr.

Men man kan flyve billigt.

CPH Swift, Københavns Lufthavns nye lavpristerminal, som teknisk set ikke er en helt ny terminal, men en udbygning af lufthavnen med en ekstra finger, åbner officielt 30. oktober i år og bliver udelukkende for lavprisselskaber.

Det er endnu ikke på plads, hvilke selskaber, der får slot-tider – det vil sige start og landingstilladelser – til de seks gates, med mulighed for udvidelse til yderlige fire. Men blandt andre Ryanair har ansøgt, og som bekendt er det irske selskab mere eller mindre synonymt med billige flybilletter.

»Det er vores forventning, at CPH Swift vil betyde rigtig mange billige flybilletter, uanset hvilke selskaber der kommer til at flyve derfra,« siger kommunikationsdirektør i Københavns Lufthavne, Henrik Peter Jørgensen.

Han tilføjer, at lufthavnen har modtaget mange ansøgninger, men ikke melder ud hvilke selskaber, der kommer gennem nåleøjet, før efter den officielle deadline for ansøgninger fra selskaberne i slutningen af august.

Lavere passagerafgifter
Udover spørgsmålet om hvilke selskaber, der kommer til at flyve fra CPH Swift, handler lavpris også om passagerafgifter, som for flyvninger fra CPH Swift bliver lavere end i resten af lufthavnen.

Ifølge et nyt takstregulativ, som i øjeblikket er til høring i Statens Luftfartsvæsen, bliver passagerafgiften på udenrigsflyvninger fra Københavns Lufthavn fremover på 87,18 kr., men flyver man fra CPH Swift, slipper man 20 kr. billigere.

Passagerafgiften har været et springende punkt i opførelsen af CPH Swift. Oprindeligt var udmeldingen fra Københavns Lufthavn, at passagerafgiften skulle halveres, men det har blandt andre SAS, som er Københavns Lufthavns største kunde, modsat sig.

»Vi har gennem længere tid forhandlet med flyselskaberne, hvor netværksselskaber og lavprisselskaber jo har modstridende interesser.

Vi har nu nået en løsning, hvor den generelle takst nedsættes markant, samtidig med at SWIFT-taksten bliver 20 kr. billigere, Det er ikke så langt fra en halvering af den oprindelige pris, og det er en balanceret løsning, som vil understøtte vækst i trafikken,« siger Henrik Peter Jørgensen.

200 millioner kroner i CPH Swift
Københavns Lufthavn har postet godt 200 millioner kroner i opførelsen af CPH Swift, og selv om det er en lavpristerminal, har man lagt de kreative hjerner grundigt i blød for at lave omgivelser, der er anderledes, men ligeså attraktive som af lufthavnen.

Selve bygningen er tegnet af Vilhelm Lauritzen Arkitekter, der også har tegnet Terminal 2 og 3. Indeklimaet bliver det samme som i resten af lufthavnen, og i forhold til CO2-regnskabet er CPH Swift sågar foran, idet energiforbruget i den 9.000 kvadratmeter store terminal er 25 procent lavere end i resten af lufthavnen, blandt på grund af et nyetableret grundvandskølingsanlæg.

Toiletterne bygges så store, at man kan slæbe sin bagage med ind i båsen, og en afdeling i lufthavnen arbejder pt. på højtryk for at udtænke en farverig udsmykningsplan, der bryder med det rå og industrielle look i CPH Swift.

For flyfreaks har CPH Swift endvidere den store force, at terminalen ligger tæt på den ene landingsbane, og på det midterste stykke af glasvæggen i den 300 meter lange bygning kan man gå helt frem til ruden og nyde udsigten til landende fly.

Eller man kan blive i shoppingområderne i den nuværende transithal indtil afgang, for check-in og sikkerhedskontrol kommer til at foregå de samme steder som i dag.  Dog med den signifikante forskel, at 90 procent af check-in til flyvninger fra CPH Swift skal ske via nettet eller på de selvbetjeningsmaskiner, som Københavns Lufthavn netop har opsat en lang række ekstra af.

»Det er op til fly- og handlingsselskaberne at bemande tilstrækkelig med skranke til bag-drops, men jeg forventer, at de sørger for det,« siger Henrik Peter Jørgensen.

I modsat fald er det flyselskaberne, der må bøde – de forpligter i aftalen om slottider fra CPH Swift sig til, at deres passagerer ikke må stå i kø i mere end 15 minutter.

Københavns Lufthavn regner med, at to millioner passagerer til lavprisdestinationer både i og udenfor Schengen, vil passere gennem CPH Swift det første år.