Landinger, du ikke vil opleve

Når flyets hjul rammer asfalten, ved du måske ikke, at flyet lige har fløjet sidelæns. Se videoerne fra seks vanvittige landinger, du ikke vil opleve

Foto: Colourbox.com

Mange har oplevet en landing, der ikke gik helt som forventet. Det kan være rutine for piloterne, men det kan hurtigt skabe ængstelse, når en landing ikke går som forventet.

Se også: Bodypaint i sikkerhedsvideo

En normal landing  er bare en kæde af rutine-handlinger: Flyet sænker farten og nærmer sig jorden. Som passagerer kan vi høre og se når flaps køres ud (dimser der gør vingerne mere bæredygtige ved lav fart). Tæt på lufthavnen kan vi høre landingshjulene glide ned og låses. Tæt over asfalten sættes motorerne i tomgang, og bumpet fra hjulsættene fortæller, at nu er vi der altså. Flyet bremses og det var det.

Men set ude fra kan det virke afsindigt skræmmende, når man ser en landing i usædvanligt vejr, eller usædvanlige steder. Piloterne kan sagtens lande med det ene hjul først, hvis vinden gør, at det er nødvendigt – eller de kan vælge at flyve næsten sidelæns indtil flyet er ganske nær landingsbanen, igen på grund af vind.

En L-410 i en hoppende landing:

Min egen oplevelse: Lande i tyk, hvid tåge
Jeg var med i een i Dubai. Kort før landing meddelte kaptajnen, at der var fuldstændig tæt tåge, men eftersom lufthavnen havde det rigtige udstyr, var det ikke noget problem. Piloterne ville lade flyet lande  automatisk. De ville bare lige sige det, så vi ikke blev nervøse, hvis vi kiggede ud og bare så en hvid mur.

Så sad vi der og tyggede lidt på den. Og forsøgte et forestille os begivenhederne i cockpittet: De to piloter sidder bare tilbagelænet med hænderne i skødet, mens instrumenterne lever deres eget liv og flyet tager farten af, drejer i store cirkler, taber højde og nærmer sig  asfaltstriben i ørkenen, der denne morgen altså er fuldstændig væk i tåge.

En indflyvning tager normalt tyve minutters tid, så efter et kvarters tid måtte vi være tæt på. Ja, dér kom lyden, da landingshjulene blev sænket. Og pludselig bliver motorerne sat i tomgang og sekunder after rammer vi landingsbanen og flyet begynder at bremse. Vi kigger ud af vinduerne, men kan ikke se noget som helst.

Flyet holder stille en rum tid, indtil en bil med blinkende lygter kan anes. Den kører i sneglefart foran flyet - det tager tyve minutter at trille det korte stykke til terminalen. Det var altså ren rutine, men kan godt opleves særdeles skræmmende for den uvidende passager.

Med kun et hjul
Der er også eksempler, hvor fly lander i hård vind og passagerer efter landingen ophidsede fortæller, at piloten var en helt, for flyet ramte banen med kun et hjul - men det lykkedes for piloten at redde fly og alle passagerer. Rent sludder.

Jeg fortalte historien til de to SAS-piloter, som jeg sad bagved, da vi nærmede os en landing i Københavns lufthavn. De grinede begge og sagde, at det gør de da med vilje. Når vinden kommer specielt ind, så lander man med vilje med det ene hjulsæt først og lader det andet dumpe ned derefter - ellers vil flyet blive tvunget af landingsbanen.

Du vil i øvrigt se det om lidt, smilede de, for forholdene er netop sådan i København i dag...og ja, kort efter landede vi i Kastrup. Med min placering mellem piloterne kunne jeg fint se lige frem - og klart fornemme, at vi fløj lidt "skævt". Det ene hjulpar tog asfalten først, og  vinden pressede så det andet ned - en perfekt landing. Men det syntes de måske ikke omme i kabinen, hvor det kan have føltes skræmmende.

Næste: Se videoerne af landinger, du ikke vil opleve