Lad dig ikke tryne af flyselskabet

Slut med kun at ombooke til egne fly, hvis flyselskabet aflyser. Ny dom sikrer passagerer den tidligst mulige flyafgang - uanset selskab.

Foto: Iris

Det er ammunition i lommen på enhver passager, der kommer ud for at få sin flyafgang aflyst - nemlig den dom, Københavns Byret har afsagt det hollandske flyselskab, KLM.

Se også: Lavprisfly - gebyr plus gebyr

Nu er det slået fast, at i Danmark skal flyselskaberne sørge for at få "strandede" flypassagerer på først mulige fly - og det er uanset selskab.

Det er ellers normal praksis i langt de fleste flyselskaber, der må aflyse en flyafgang, at der kun tilbydes ombookning til selskabets egne fly eller eventuelt til et fly fra et selskab, som det pågældende flyselskab er i alliance med - og dermed har et samarbejde med.

Men den går ikke.

Hvis der er andre hurtigere forbindelser, skal passageren tilbydes disse. Det fastslår Københavns Byret.

Flyselskaberne skal skaffe passagererne videre hurtigst muligt. Og gør de ikke det, har passagererne ret til at få både pengene tilbage fra flyselskabet og få betalt den eventuelle ekstraudgift, der måtte være på en anden og hurtigere forbindelse, de selv har fundet.

Nåede juleaften i Ghana
Det var jurist Bente Hagelund, der sammen med sin mand og to voksne børn skulle fejre jul med et udstationeret familiemedlem i Ghana. Flybilletterne med KLM var købt via et rejsebureau, og de skulle rejse 19. december fra København via Amstersam til Accra i Ghana.

17. december rasede et snevejr over Amsterdam og det centrale Europa, og aftenen før familiens afrejse blev deres fly aflyst. KLM ombookede billetterne til den 21. december.

Den 21. om morgenen aflyste KLM imidlertid igen og tilbød nye billetter til 25. december. Familien valgte imidlertid at få pengene tilbage og henvendte sig igen til rejsebureauet, som fandt billetter til dem dagen efter, 22. december, med Egypt Air - og de kunne nå at fejre jul i Ghana.

KLM reagerede ikke
Hjemme igen henvendte Bente Hagelund sig flere gange til KLM med krav om kompensation samt erstatning for de ekstra udgifter, de havde haft på billetterne med Egypt Air.

KLM svarede aldrig, og Bente Hagelund anlagde sag mod KLM.
"Det er uforskammet af flyselskabet, og jeg håber virkelig, at andre ikke behøver at skulle gå så vidt," siger hun, som med sin uddannelse kender systemet og nemt kunne gå rettens vej.

Byretten afviste kravet om kompensation, da aflysningerne var force majeure på grund af vejret, men gav hende medhold i, at familien skulle have dækket de ekstra udgifter til de nye flybilletter.

Konsekvens for alle flyselskaber
"Det er en dom med konsekvenser for alle flyselskaber, og det er overraskende, at KLM ikke har forsøgt at få sagen forligt," siger Jacob Perregaard, advokat med speciale i flypassagerers rettigheder.

"Flyselskaberne må nu ændre deres søgebase, så de kan søge alternative rejsermuligheder i alle flyselskaber for at kunne tilbyde passagerne de "rejseomlægninger ved først givne lejlighed", som loven siger og som Københavns byret nu har fortolket."

Som passager står man med dommen også bedre rustet med sine krav, hvis man føler, at flyselskabet ikke har fundet den bedste løsning og selv finder en bedre alternative mulighed.

"Men man skal huske, at det skal være sammenlignelige billetter. Man kan ikke kræve at få en hurtigere forbindelse, hvor der kun er plads på business class, hvis man oprindelig havde economy billet," advarer han.

Med tilbagevirkende kraft
Dommen over KLM og fortolkningen af reglerne, er nu gældende ret i Danmark. Og det kan også komme tidligere "aflyste" flyrejsende, der selv har fundet og betalt alternativ flyrejse, til gode.

"Her gælder den almindelige tre års forældelseslov," siger Jacob Perregaard.
"Inden for den periode kan man stadig stille krav om betaling af ekstraudgifter til flybilletter."

Forbrugerrådet har netop undersøgt danskerens kendskab til EUs regler i forbindelse med flyforsinkelter og -aflysninger. Og resultatet er alarmerende.
To ud af tre kender ikke reglerne og ved ikke, at flyselskabet i forbindelse med flyaflysning skal tilbyde valget mellem at få billetten refunderet eller ombooket rejsen - og slet ikke at kravet om ombookning i Danmark nu omfatter alle flyselskaber.

Se Konkurrence- og Forbrugerstyrelsens video om rettigheder på flyrejsen