Koncepthoteller vinder frem

Omkring 1,3 millioner danskere rejser hvert år på charterferie, og flere og flere af dem vælger at bo på koncepthoteller, der enten forbyder eller byder børn hjertelig velkommen.

Foto: Illustration: Bob Katzenelson

Hoteller for voksne. For børn. For miljøbevidste. For sporty typer. For dem til luksus. For dem, der vil bo på et lille, hyggeligt familiedrevet sted i udkanten af byen.

Se også: Verdens mest ekstravagante hotel-goder

Koncepthoteller, der målretter sig ét segment, er fremtiden inden for charterrejser. De senere år er charterbureauernes udbud af koncepthoteller vokset, og der er et hotel for enhver smag, til hvert et segment. De helt store magneter er børnehoteller og voksenhoteller. Hoteller, hvor henholdsvis børn er i centrum for ferien og børn under en vis aldersgrænse ikke er velkomne.
Og der er alvor bag koncepterne.

Voksenhotellerne er i al sin enkelhed forbudt for børn. Prøver man at booke et barn ind på et voksenhotel på bureauernes hjemmeside, får man at vide – på en pæn måde – at det ikke er tilladt.
For bare nogle få år siden var det tabu for charterbureauerne at etablere hoteller, der var forbudt for børn. 
»Vi er gået ind i en ny tid, en ny epoke. Vi er endda kommet så langt, at vi på vores eget flyselskab, Tui Fly Nordic, har børnefrizone på række 12-19. Det tør vi, og det gør vi. Når vi segmenterer, gør vi forbrugerne en tjeneste, vi giver dem et valg, med eller uden børn,« siger Star Tours salgsdirektør Stig Elling.

Og kunderne er tilsyneladende glade for valget.
For seks år siden valgte 28 pct. af Star Tours kunder at checke ind på et koncepthotel. I dag vælger flere end 67 pct. af kunderne en ferie på et segmenteret hotel.
Også charterbureauet Apollo mærker en tendens i retning af, at danskerne ønsker mere segmenterede hoteller.
»Apollos voksenhoteller, Duo, har oplevet en stigning i efterspørgslen på 35 pct. de seneste 2-3 år. Vi går meget målrettet efter at segmentere i forhold til vores kunder, så det bliver nemmere at booke sin rejse, og så tilfredsheden med rejseoplevelsen stiger yderligere,« siger Rikke Koks Andreassen, kommunikationschef hos Apollo.

Danmarks største charterbureau Spies sender omkring 285.000 danskere af sted på ferie hvert år. I år rejste ca. 60 pct. af dem ned til varmen og indlogerede sig på koncepthoteller, for fem år siden var tallet nede på 42 pct.
»Kigger vi isoleret på denne sommer, boede otte pct. af Spies’ gæster på vores voksenhoteller rundt om i verden. I sommeren 2007 var det kun 0,5 pct. Det er voksenhotellerne, der oplever den største stigning, men vi har jo også haft børnehoteller siden 1960,« siger Carlos Cebrian, produktchef hos Spies.

Markedet er i rivende udvikling, og når bureauerne kigger ud i fremtiden, spår de, at det vil udvikle sig yderligere og koncepthotellerne vil tage en endnu større bid af det samlede antal chartergæster.
»Vi tror, at det her vokser, og det er noget, at vi satser rigtig meget på. Vi bygger helt nye hoteller og overtager eksisterende hoteller og laver dem om til koncepthoteller,« siger Carlos Cebrian.
Til næste sommer kommer Spies med seks nye voksenhoteller og et børnehotel, og Star Tour udvider med fire hoteller, som er forbudt for børn, og seks som målretter sig til børn og deres familier.

Charterbureauerne bevæger sig i denne retning, fordi de kan mærke en øget efterspørgsel, men også på grund af en skærpet konkurrence. Rejsebranchen kæmper ligesom alle brancher om kunderne, og med lavprisselskaber som Ryanair og Norwegian, der flyver til klassiske charterrejsemål som eksempelvis Mallorca og Tenerife, er konkurrencen om de solhungrende danskere til at tage og føle på.
»Vi er meget optaget af det her. Det er vores bedste kort i kampen om kunderne i forhold til lavprisselskaberne og hotelbookingsites som hotels.com. Vi har noget, som danskerne gerne vil have, men som de ikke kan få andre steder end hos os,« siger Carlos Cebrian fra Spies.

En pointe, som deles af Spies’ nærmeste konkurrent Star Tour.
»Koncepthotellerne er vores guldæg, de er den direkte årsag til, at vi har en plads i markedet og faktisk bliver større og større. Lavprisselskaberne har slet ikke den samme service, og man kan heller ikke finde et koncepthotel, hvor alt er skræddersyet. Og hvis man gør, så er det svært at få fly og hotel til at passe sammen i forhold til rejseperiode,« siger Stig Elling fra Star Tour.
Og netop at skræddersy pakkerejsen til forskellige segmenter  er charterbureauerne blevet dygtigere til, men det er de også nødt til for at overleve, vurderer Jens Friis Jensen, turismeforsker på Roskilde Universitets Center.

»Charterbureauerne kan se, at de aldrig kan banke lavprisselskaberne på prisen. Og i stedet for at følge med ned ad lavprisselskabernes vej, som i virkeligheden er en umulig vej, så må bureauerne virkelig vise, at de har et andet produkt,« siger Jens Friis Jensen.

Den klassiske charterpakke, hvor bureauet arrangerer fly og hotel, er stadig kernen i forretningen, men det er ikke længere nok. Bureauerne må udvikle og differentiere deres produkter, så de passer til dem, der gerne vil have pakkens fordele, men samtidig vil have rejsen designet specielt til deres behov.
»Ved at designe hotellerne til specifikke målgrupper sikrer bureauerne en større tilfredshed, fordi bureauerne giver kunderne  et produkt, der passer til dem og deres behov,« siger Jens Friis Jensen.

Derfor er voksenhotellerne stillet skarpt på voksenting. Der er ofte spa, wellness, yoga, flere barer og restauranter. Og så er der aldersgrænsen. Børn er ikke velkomne, og det skaber en helt anden stemning på hotellerne. Når de plaskende, skrigende og krævende børn tages ud ligningen, er der fred og ro, selv ved et propfyldt poolområde.
Og modsat er børnehotellerne indrettet til familier. Højstole til de mindste, børnepools, specielle børnemenuer, klapvogne, underholdning, aktivitetsklubber, tremmesenge, pulseborde, børnevenligt personale, vaskeri og sågar børnepasning, hvis forældre vil ud at spise middag på tomandshånd.

Faciliteterne er et vigtig aspekt ved de to koncepthoteller, men mindst ligeså væsentlig er, at gæsterne på de to forskellige hoteller føler, at der er plads til deres livssituation og værdier.
»Hvis børnefamilier skal slappe af, skal det for det første være nemt og sikkert. Men de vil også have en forventningsafstemning med hotellet og de øvrige gæster. Der skal på forhånd være en anerkendelse af, at det er en børnefamilie, der checker ind, og at det er ok, at børnene sviner og laver larm en gang imellem. Det kan familierne få på børnehotellerne,« siger jens Friis Jensen
Det er det samme, der gør gældende på voksenhotellerne. Her er på forhånd også en forventningsafstemning mellem gæster og hotel.

»De voksne køber sig fred og ro. Og ikke mindst et frirum til deres behov og følelser, hvor det er ikke opfattes asocialt, men rent faktisk acceptabelt ikke at gide at være sammen børn,« siger Jens Friis Jensen.
Og vi tilhører ikke kun et segment, pointerer Jens Friis Jensen.
Vi repræsenterer alle sammen forskellige segmenter i forskellige situationer, og som forbruger bliver vi skarpere i forhold til at kende vores behov på forskellige tidspunkter i livet.

»Folk, der ellers kun vil rejse til uspolerede steder i verden, kan på et andet tidspunkt i livet pludselig se det gode i en charterferie, hvor alt er ordnet, og de bare kan »tage hovedet under armen« så at sige,« siger Jens Friis Jensen.
I fremtiden vil der flere tiden dukke nye forretningsmuligheder op i takt med, at folk ændrer adfærd, og de dygtige charterbureauer vil opfange de nye tendenser og tjene penge på dem.
»I stedet for at gøre et problem ud af, at folk eksempelvis er overvægtige, skal bureauerne lave fly med større sæder. De dygtige aktører på rejsemarkedet problematiserer ikke folks adfærd, men tilpasser produkterne,« siger Jens Friis Jensen.B 

»Befriende, at alle er i samme båd«
»Det er lidt et had/kærlighedsforhold til det her charterhalløj på børnehoteller. På sin vis er det ucharmerende og det kunne være hvor som helst i verden. Men det fungerer bare, og det er enormt vigtig for en familie.« Når Nicoline Thøger Andersen, mor til tre drenge på nul, to og fire, og hendes kæreste Søren Ulrik Frandsen vælger hotel betyder indretningen og faciliteterne alt. Hvis ikke rammerne er i orden, så bliver der mere arbejde med børnene for forældrene og dermed også mindre tid til at puste ud fra en stresset hverdag.

»Det er ikke børnene, der bestemmer, hvor vi skal bo. Men det er jo ikke nogen hemmelighed, at når børnene har det godt, så er der mere plads til, at vi forældre også kan nyde ferien,« siger  Nicoline Thøger Andersen. På familiens seneste rejse havde hotelværelset en terrasse med direkte udgang til en privat pool, og det var ideelt – børnene kunne sove til middag indenfor, mens forældrene sad ude med en all-inclusive drink i hånden.

Og det betyder også meget, at de øvrige gæster på hotellet også rejser med børn – alle er i samme båd.
»Det betyder meget for min samvittighed, at jeg ikke er til gene for andre. Jeg ville selv hade, hvis jeg havde betalt et dyrt hotelværelse, og naboens ungers skrig vækkede mig flere gange i løbet af natten,« siger Nicoline Thøger Andersen, og fortsætter:
»Det er befriende at se, at de øvrige gæster også er oppe kl. kvart i kvalme for at lufte børn, og at det er ok, at der er mere mad på gulvet end i børnenes maver, når vi forlader restauranten.«

»Børn er søde og sjove, men...«
»Det er dejligt at tage væk hjemmefra for at slappe af fra en hektisk hverdag, men hvis man ender med at blive halvstresset over børnefamilier og deres ’se mig, mor’ i poolen, så kunne man lige så godt blive hjemme.«
I april tog Anne Ørskov på ferie med en veninde for at koble helt fra. Og selv om de kiggede på mange hoteller, faldt valget på et voksenhotel. De ønskede en stille ferie, hvor de kunne ligge og læse, sove og snakke, når de havde lyst.

»Børn er jo søde og sjove, men vi orkede ikke tanken om, at der skulle være unger over det hele og shows med guider, der er klædt ud. Børn forstår sig heller ikke altid på, hvornår de skal tie stille, eller hvad deres lydstyrke er,« siger Anne Ørskov.
På hotellet var der masser af plads, tre store pools til voksne og så var stilheden i fokus. Gæsterne ville alle det samme. Det var indforstået, at man var stille og respekterede de andre gæster, når man var på et voksenhotel.

»Det kan lyde meget kedeligt, men vi kunne tage ind til byen, hvis vi ville have lidt liv, god mad og vin, og så kunne vi tage hjem i vished om, at der var ro på hotellet. Ingen diskoteker, der kører eller børn, der græder,« siger Anne Ørskov, som gerne tager på ferie med veninden og hendes børn, hvor det er børnefamilier, der er i fokus 24-7. Men hvis målet med ferien hedder at få ro i sindet og minimum støjindtryk, så vil hun igen vælge et voksenhotel.
»At bo på voksenhotel er bare en anden måde at være målrettet på sin ferie, så man får det ud af det, man gerne vil have, siger Anne Ørskov.
 

3+3 voksenhoteller + børnehoteller

Salsa for to
El Dorado Seaside Suites ligger ud til det Caribiske Hav i Mexico og er designet til par. Alle værelser har egen jacuzzi, og der er seks restauranter og otte barer at vælge mellem på hotellet. Om dagen er der masser af aktiviteter, f.eks. dansekurser i salsa og zumba. Aldergrænsen er 16 år. Se mere på startour.dk.

Fitness på Phuket
Sunprime Kamala Beach Resort på Phuket i Thailand ligger direkte på stranden. Hotellet har instruktører, som er uddannet af den danske fitnesskæde SATS, hvis man vil træne. Og i haven er der fire pools, samt en spa-pavillon, hvor man kan få thai-massage. Aldergrænsen er 16 år. Se mere på spies.dk.

Cubansk cigarbar
Hotel Paradisus Princesa del Mar på Cuba er luksus med all-inclusive, og derudover fem restauranter og tre barer, heriblandt en cubansk cigarbar. Er man ikke til store havannesere, kan man få et gratis dyk om dagen, hvis man har PADI-certifikat. Øvrige gæster kan få dykkerlektioner i poolen to gange om ugen. Aldersgrænsen er 18 år. Se mere på apollorejser.dk.

Disco og danseshow
Blue Village Flamingo Beach Resort, et af Star Tours mest populære familiehoteller, ligger på Lanzarote tæt ved stranden. Om dagen har hotellet børneklubber, svømmeskoler og Abs SHOW kidz, hvor børn lærer de nyeste dansetrin. Om aftenen underholdes børnene med forskellige shows og minidisco. Se mere på startour.dk.

Pizza og film
Spies’ Sunwing Resort & Spa Fañabé på Tenerife var to pladser fra at komme med i rejsesitet TridAdvisors top10 over de bedste familiehoteller i Spanien for 2012. Det er masser af aktiviteter for børn i alle aldre. De små kan blandt andet lege, tegne, male og høre et eventyr i MiniLand og de ældre børn kan om aftenen hygge med pizza og film. Se mere på spies.dk.

Stort vandland
Ud over tre børnepools med rutsjebaner  for de yngste børn  har Goldcity Holiday Resort i Tyrkiet et nyåbnet vandland, som er gratis for hotellets gæster. Der er  med 12 vandrutsjebaner for gæster over ti år og otte vandrutsjebaner for børn under ti år. Se mere på apollorejser.dk.

Se også: 10 berømte hoteller fra film