Konceptet bag koncepthoteller

Der dukker stadig flere koncepthoteller op, der er rettet mod helt bestemte målgrupper. Rejseliv går bag hotel-trendene og guider dig til at vælge.

Franske Philippe Starck har designet interiør til flere hotellet. Her er det El Bistro på Faena Hotel+Universe i Buenos Aires i Argentina. Se i faktaboksen, hvad de udvalgte koncepter har af kendetegn. Fold sammen
Læs mere
Foto: PR

Et hotel er ikke bare et hotel. Det kan være grønt, luksus, design, business, boutique og bæredygtigt. Bare for at nævne nogle af de mange variationer, man kan støde på, når man leder efter et hotel til ferien.

Læs også: Find vej i den digitale hotelbooking-jungle

Trenden i hotelbranchen er at differentiere sig og stille skarpt på bestemte målgrupper, i stedet for at være et hotel, der kan rumme alle typer af gæster. 

Det er sket i takt med, at hotellerne er kommet meget tættere på deres gæster. Internettet har nemlig gjort det meget mere gennemsigtigt for fremtidige kunder, om tidligere gæster var tilfredse med deres ophold eller ej, og det har tvunget hotellerne til at udvikle sig ud fra, hvad gæsterne vil have.

»Tidligere udviklede man i større grad produkter uden at spørge til gæsternes behov. I mange tilfælde gættede man sig til, hvad gæsterne ville have. Nu har hoteller ikke noget valg, de kan simpelthen ikke komme uden om gæsternes mening på nettet, og det tvinger dem til at udvikle og forbedre sig,« siger Allan Agerholm, næstformand i Horesta, brancheorganisation for hotel-, restaurant- og turisterhvervet. 

Den udvikling har været med til at skabe koncepthoteller, der henvender sig direkte til et segment af kunder, der efterspørger bestemte faciliteter eller en særlig stil.

Eksempelvis gør det grønne hotel en ekstra indsats for blandt andet at reducere strømforbruget, det familievenlige har gode børnefaciliteter og voksenhotellet tillader ikke børn. Derved er konceptet også med til at lægge nogle rammer for, hvad gæsten kan forvente af hotellet.

»I takt med at et hotel differentierer sig og udvikler et koncept, skabes der også en forventning hos gæsten til, hvad hotellet står for og kan levere. Når et hotel lancerer et koncept, er det nødt til at være gennemarbejdet uanset tema, livsstilssegment eller brand. Ellers vil det give bagslag for hotellet,« pointerer Allan Agerholm.

Hotellet bliver straffet øjeblikkeligt, hvis det har kvajet sig
»Der er nogle, der kun arbejder overfladisk med konceptet og ikke følger det helt til dørs. Men deres bluff bliver tydelig, når gæsten ankommer. Og har hotellet ikke et ordentligt og gennemarbejdet koncept, ser de ikke gæsten igen,« siger Allan Agerholm.

Før internettet blev almindeligt udbredt, var det nemmere for hotellerne at skjule det, hvis de ikke levede op til deres gæsters forventninger, men det har ændret sig.

»I dag har vi den moderne gabestok, der hedder Internettet. Det betyder, at du ikke kan gemme dig med dårlige eller ikke-gennemarbejdede produkter. Går man på eksempelvis på Tripadvisor.com, et af de mest populære sites til at vurdere hoteller, bliver hotellerne straffet øjeblikkeligt, hvis de har kvajet sig og ikke lever op til konceptet,« siger Allan Agerholm.

Tingene er, som kunderne forventer
Det er en virkelighed, som også charterbureauet Star Tour kan nikke genkendende til.

»Når vi præsenterer et nyt koncepthotel og skriver om det på vores hjemmeside, er vi meget bevidste om, at der er afregning ved kasse et. Gæsterne finder sig ikke i, at oplevelsen ikke står mål med det, vi skriver,« siger Stig Elling, salgsdirektør i Star Tour.

Charterrejseselskabet følger meget med i, hvad kunderne efterspørger og forbedrer og tilpasser hele tiden koncepterne.

»Et koncept skal holde, og hvis det ikke holder, skal man sandelig se at få det rettet ind. Forventningen til de ting, vi lover, er stor, og den er virkelig. I denne verden må man ikke gå på kompromis på nogen måder, og det gør vi heller ikke. Vi passer meget på, at koncepterne er strømlinede, så tingene er, som kunderne forventer, og det følger vi hele tiden op på,« siger Stig Elling.

Læs også: 10 hoteller med verdensrekord