Kommentar: Charterferien lever godt

Mange danskere ser ned på charter-rejser, men det er der ingen grund til, mener rejsejournalisten Johnni Balslev. Charterbranchen står dog over for en række udfordringer.

Foto: Colourbox

Nej tak, ikke charter til mig. Jeg skal ikke gå i røven af en flok blegfede danskere!«  Ikke særlig pænt sagt, men en bemærkning jeg ofte hører, når snakken falder på charterrejser.

Læs også: Tjek gebyrer på flybilletten med et klik

For der findes åbenbart stadig mange, der ikke kender til fordelene ved en charterrejse. De langt over en million danskere, der hvert år tager på charterferie er imidlertid godt tilfredse.

Fordelene er indlysende. Du lander midt i ferieområdet, er fri for at sammenligne et utal af alternative rejseformer og kontakte hotellerne direkte. Du ved, hvor du skal bo, bliver kørt lige til døren uden diskussioner med frække taxichauffører.

Og så har du ellers frihed til at gøre lige, hvad du lyster. Om det så er at tage på en af de arrangerede udflugter, hente inspiration i informationsmapperne eller få en snak med en af bureauets guider. Eller holde dig helt for dig selv.  Oven i kommer en tryghedsgaranti, hvis et bureau krakker.

Fokus på penge ikke fester
Men charterrejsen er ikke som i sin storhedstid med Pastor Kroager fra Tjæreborg og Simon Spies med stok og morgenbolledamer.
Det var en tid, hvor rejsebureauerne var livlig underholdning i pressen, men ikke særlig gode til at tjene penge. Det er de i langt højere grad nu, hvor alle de største bureauer er på udenlandske hænder. Rationaliseringerne har derfor sneget sig ind på charterbranchen.
Mange gæster transporteres til og fra lufthavnen uden guide, og guiderne ses sjældnere til træf på hotellerne. Enkelte bureauer har nogle forsømte informationsmapper, der ikke er meget bevendt. Den personlige service er ofte afløst af SMS, mail, chat, Facebook, Twitter, YouTube eller telefon.

Det er desuden et problem for mange gæster, at de ikke forstår rejselederne.
»Jeg talte i telefon med en mægtig flink svensk guide på Kefalonia, men jeg forstod ikke en brik af, hvad han sagde,« oplyste en af mine venner mig.

Og jeg har selv været på udflugter, hvor flere gæster måtte give op.
Når det er sagt, sker der da også en vis produktudvikling i charterbureauerne.
Især omkring bureauernes præsentation på nettet, hoteller uden børn og inden for All Inclusive. Netop All Inclusive er så desværre med til at udsulte det lokalmiljø, vi er mange, der holder af.

Charterrejsen er ikke nødvendigvis gåsegangsturisme, som mange tror – den giver os nogle valgmuligheder. Men når det kommer til stykket, overlever den kun ved at være konkurrencedygtig på prisen.

Sådan er de fire største charterbureauer
Bravo Tours er kendt for sin satsning på dansktalende rejseledere. Samtidig har de et servicekoncept, hvor tryghed og information er i højsædet. Du transporteres altid med en guide, der er faste træffetider på hotellerne, og informationsmapperne bugner af oplysninger. Bravo Tours satser til gengæld kun på de mest sikre charterrejsemål. bravotours.dk

Spies Rejser er kommet efter det med danske rejseledere til danske gæster. Det er blevet meget bedre de seneste to år. Samtidig har Spies også nogle glimrende informationsmapper, mens det øvrige serviceniveau knap nok er på højde med Bravo Tours. spies.dk

Apollo Rejser har et meget stort udbud af rejser til mindre øer i det græske øhav. Det er i sig selv prisværdigt. Til gengæld er rejselederservicen på stedet ofte skåret væk. Apollo regner med, at gæster, der er så nysgerrige, sikkert også kan klare sig selv. Apollo er et typisk skandinavisk produkt med en svensk overvægt i konceptet. apollorejser.dk

Det samme gælder Star Tour, som gør meget ud af den elektroniske kontakt til gæsterne. Men det er desværre ikke Stig Elling, man får i røret, i stedet ofte en svensk eller norsk guide. Informationsmapperne er ikke noget at skrive hjem om, og Star Tour har tydeligt skåret ind til benet i sit udvalg. De sikre destinationer er dog med. startour.dk

Læs også: Guide til 4 græske ø-favoritter