Kom i form til skiferien med Sophie Fjellvang-Sølling

Skiferien bliver bedre og risikoen for at få skader mindre, hvis man forbereder kroppen, inden man kan kaster sig ud på pisterne.

Foto: Iris

Det er et år siden, du sidst har stået på ski; nu har du atter ski på fødderne – og hvad sker der så? Du bliver øm, du er stiv i ledene og falder meget, får måske en skade. Og du bliver voldsomt træt i kroppen.

Læs også: Sophies seks favoritter på ski

På en skiferie er man aktiv i mange timer hver dag, og man bruger muskler, man ikke er vant til. Balder, lår, knæ, lægge og mave og ryg skal pludselig på arbejde i bevægelser, der ikke er en del af de flestes hverdag.

Man kan godt tage direkte fra kontorstolen ud på pisterne, men for mange bliver det ikke en særlig festlig oplevelse. Mens man med bare ganske få øvelser inden rejsen kan forbedre sine odds betrageligt for at få en god skiferie uden at føle sig som ét stort blåt mærke.

Bare lidt skitræning betyder meget, og så er der den bonus, at træning ikke bare styrker musklerne og forebygger træthed, men også forbedrer dit skiløb.

Sophie Fjellvang-Sølling guider her til fem vigtige øvelser. Se dem under billeder.

Andre gode råd:

1. Man skal presse sig selv for at blive bedre. Det må gerne svie i lårene, men ikke gøre ondt i leddene.

2. Øvelserne skal udføres rigtigt. Det er kun sig selv, man snyder og giver skader, hvis man gør det forkert.

3. Det er optimalt at starte med øvelserne otte uger før, man skal på skiferie, men det er aldrig for sent at gå i gang. Øvelser i to uger, inden man skal på ski, har også betydning.

4. Husk opvarmning.

5. Lav øvelserne, når det passer ind i hverdagen – f.eks. i forbindelse med en løbetur, hvis du alligevel tager en

sådan nogle gange om ugen.

6. Smidighed kan forebygge skader. Det kan derfor være godt at kombinere med f.eks. yoga.

7. Hvis du skal træne mest effektivt med en maskine så prøv Thoraxtrainer.

Læs også: Sophie er vild med ski