Kaos omkring ny rejseforsikring

Du skal se dig godt for, når du bestiller flybillet næste gang. Flere rejseselskaber har ikke lovpligtig forsikring på plads.

Langt fra alle rejseudbydere har fået indført den nyligt påkrævede konkursforsikring på 20 kr. Fold sammen
Læs mere
Foto: Scanpix

Siden 1. januar har det været lovpligtigt for både rejsebureauer, flyselskaber, internetsider og andre rejseudbydere at tilbyde en konkursforsikring til kun 20 kroner sammen med flybilletten.

Læs også: Flyrejsende lades i stikken

Men selvom loven er trådt i kraft, så skal man være yderst opmærksom, når man bestiller sin flyrejse.

Der er nemlig rejseudbydere, der slet ikke tilbyder ordningen - og rejseudbydere der forlanger for mange penge for forsikringen.
Rejsegarantifonden, der administrerer den nye forsikring, erkender, at loven ikke er på plads.

Det har ikke været så let at indføre loven i praksis. Vi er i kontakt med en lang række rejseudbydere, der har bedt om ekstra tid til at få den nye forsikring indført i deres salgssystemer. Og i de tilfælde hvor vi har en fornuftig dialog om, hvornår de venter at være på plads, der får de den ekstra tid, siger direktør Birgitte Fjeldhoff fra Rejsegarantifonden til DR Nyheder.

Kunden kan så desværre ikke købe den lovpligtige konkursdækning. Hvis han meget gerne vil købe en flybillet med konkursdækning, så må han købe billetten et andet sted, siger hun.

Rejsegarantifonden har hidtil kun taget sig af pakkerejser - typisk charterferier hvor man køber både fly og hotel sammen. Men det har været et omfattende arbejde at finde og kontakte de luftfartsselskaber, rejsebureauer og internet-sider, der sælger flybilletter.

Vi har skrevet til en lang række virksomheder, som vi formoder sælger flybilletter, at de skal registreres - og skal indgå i den nye konkursdækning. Nogle er vi i dialog med, nogle har slet ikke svaret. Og dem må vi så tage fat i, siger Birgitte Fjeldhoff.

Rejsegarantifonden erkender at den endnu ikke har overblik over alle de firmaer, der skal overholde den nye lov. Og Rejsegarantifonden beder direkte forbrugerne om hjælp.

Nu er loven trådt i kraft. Og vi vil gerne have henvendelser fra kunder, der ikke har kunne få konkursdækningen, da de købte deres flybillet. Så ved vi, at det pågældende selskab sælger flybilletter, og kan stille krav om, at de bliver registreret hos os - og at de får indført konkursforsikringen, siger Birgitte Fjeldhoff.

Birgitte Fjeldhoff tror, at der kan gå op til seks måneder, før der er styr på alle de selskaber, der skal tilbyde den lovpligtige konkursforsikring.