"Kan mit gebis tåle græsk postevand?"

Også i Danmark kommer rejsebureauerne ud for særprægede misforståelser og mærkelige spørgsmål.

Foto: Colourbox.com

Englænderne kan det der med at klage. Det ved man hos den engelske rejsearrangør Thomas Cook. F.eks. har gæster, som tidligere anført i "Det er jeres skyld, jeg er gravid", klaget over, at ”der var alt for meget sand på stranden”, og at det var tilladt at solbade topløs på det rejsemål, som kvinden og hendes mand besøgte: ”Hele ferien blev ødelagt fordi min mand kun så på topløse kvinder…”

Læs også: De 20 mest tåbelige spørgsmål fra turister

En anden kvinde klagede over, at hun var blevet gravid på ferien: ”Havde min forlovede og jeg fået to senge i stedet for èn, var dette aldrig sket”, skrev hun til Thomas Cook.

Danske rejsende ikke altid helt tilfredse
"En jysk kvinde rejste til Tunesien sammen med sin nye kæreste. I bagagen medbragte hun et pink sæt plyshåndjern samt andet sexlegetøj til en samlet pris af ca. 1.800 kr. Men tolderen snuppede udstyret ved ankomsten. Ikke alene krævede hun erstatning for sex-rekvisitterne, men også et nedslag i rejsens pris på grund af en ”væsentlig forringelse af selve ferieoplevelsen”," fortæller informationschef i Spies, Torben Andersen.

En klassiker inden for klager
"En familie på to voksne og to børn bestilte et dobbelt-værelse. Deres bristede forventninger gik på, at et dobbelt-værelse i deres øjne betød, at de så fik to værelser. En anden gæst havde på flyrejsen til Rhodos købt en radio til strandbrug. På vejen hjem ville han have alle pengene tilbage: der blev ikke talt dansk i radioen, men kun et sprog, som han slet ikke forstod," fortæller Torben Andersen.

Historien melder ikke noget om, om det var den samme person, som forleden ringede til Thomas Cook Airlines i København og spurgte: "Kan der ske noget ved, at jeg lægger mit gebis i et glas med græsk postevand?"

En anden klassisk klage fra flygæster kan komme fra dem, der har bestilt toldfrie varer og samtidig bestemte pladser ombord på flyet.

"Typisk er gæsterne blevet placeret på f.eks. række 25 på stolene med bogstaverne CD. Det fremgår af en fremsendt ordrebekræftelse, som gæsten så reagerer på: - Vi har da ikke bestilt 25 CD’er!"

Bestilte to flysæder
Mens man kan blive overrasket over en klage som denne: ”Receptionisten var spansk. Maden var spansk. Der var simpelthen for mange udlændinge”.

Så var der mere forståelse for en klage fra en kraftig dame, der i erkendelse af egen ”storhed” havde købt to flysæder ombord på et fly fra København til Thailand. Problemet var blot, at de to stole var placeret på hver sin side af flyets midtergang…

Torben Andersen oplyser, at problemet blev løst til alles tilfredshed.