Jetlag er noget vi lever med

Kun hver tredje danske flypassager prøver på forskellig måde at undgå eller mindske generne ved at rejse på tværs af tidszonerne.

To ud af tre danske rejsende bruger ingen midler eller teknikker for at modvirke jetlag. Fold sammen
Læs mere

Ti timers flyrejse og man lander helt fortumlet ikke alene i et andet land, men også i en anden tidszone.

Her er det dag, mens det inde i en selv er dyb nat, og når det endelig bliver nat og sovetid, vågner man efter et par timer, tror det er tid til at så op og kan ikke falde i søvn igen.

Læs om hotellet, der kurerer jetlag

Så er der dømt Jetlag. En tilstand, der kan få de første feriedage til at forsvinde i tåger. Man kan imidlertid selv gøre sit til, at generne bliver mindst muligt, hævder læger og andre eksperter, men det er de færreste flyrejsende, der gør det.

Det viser en undersøgelse, som søgesiden Skyscanner har foretaget blandt 10.000 europæiske rejsende.

Set europæisk har lidt over halvdelen forsøgt sig med en eller flere metoder for at undgå jetlag. Men ser man på de danske rejsende alene, og dem er der 1.000 af i undersøgelsen, er det kun hver tredje, der har prøvet aktivt at bekæmpe jetlag.

Mens europæerne overordnet set især forsøger sig med lette og sunde måltider under rejsen og med at sætte uret til den nye tidszone, er danskernes foretrukne midler: stræk og let motion samt at forsøge at holde sig vågen under flyrejsen.

Læs om drømmeturen over Atlanten

Alle er imidlertid enige om, at alkohol er et bedre middel til at falde i søvn på end sovetabletter, malatonin, urtemedicin og anti-jetlag piller. En meget lille del har endda forsøgt sig med viagra, som siges at kunne modvirke jetlag.

Andre, dog færre end dem, der sværger til alkohol, holder sig helt væk fra alkohol - og det er en god idé, siger den ekspert, som Skyscanner har indhentet kommentarer fra.

"I den ideelle verden bør man omstille sine vaner til den nye tidszone, allerede inden man tager af sted, altså spise og sove på samme tidspunkter, som i det land man skal rejse til," råder Tony Cherardin, der er medicinsk rådgiver i Travel Doctor, men erkender samtidig, at det sjældent kan lade sig gøre.

Ellers anbefaler han, at man spiser meget, men let mad og drikker rigeligt med væske. Man bør undgå fed mad og alkohol. Sovepiller eller melatonin kan, når man er nået frem til destinationen, være en god måde at komme ind i den nye tidszone.