Ingen feriekuffert = din udgift

Normalt dækker flyselskaber og rejseforsikringer udgifter i forbindelse med forsinket bagage. Men ikke ved strejker.

Foto: Iris

Lørdag er store rejsedag for feriefolket, og Københavns lufthavn blev hurtigt et stort kaos, da medarbejderne i handlingsselskabet Novia nedlagde arbejdet.

Læs også: CPH får selvbetjente bagage-drop

Bagage for både afrejsende og ankommende passagerer med de flyselskaber, som Novia ellers servicerer, ventede forgæves på deres kufferter. Fly blev forsinkede, og i løbet af de tre timer, som arbejdsnedlæggelsen varede, hobede tusindvis af kufferter sig op.

Passagerer måtte rejse fra deres bagage og i stedet købe diverse fornødenheder på rejsemålet, så de kan klare sig, til de strandende kufferter når frem.

I dag er langt de fleste blevet eftersendt, men der er dog stadig en bunke, der venter.

Under normale omstændigheder vil flyselskabet og ens egen rejseforsikring dække udgifter, man måtte have på udrejsen på grund af manglende bagage - dog aldrig eventuelle udgifter i forbindelse med forsinket bagage på hjemrejsen. 

Men situationen lørdag var ikke normal. Det var en strejke, der udløste forsinkelserne, og strejker og lockout er generelle undtagelser for reglerne - og flypassager.

Derfor må de enkelte rejsende selv stå for alle udgifter, den mangende bagage må give.

"Vi kan se, at langt det meste bagage nu er fragtet ud til deres ejere. Men der er stadig en del kufferter, der venter. Vi har i Gouda besluttet, at selv om skadedækningen er en generel undtagelse, vil vi fra i dag gå ind og dække udgifter for de af vores kunder, der stadig ikke har fået deres bagage," oplyser assistancechef Karin Tranberg, Gouda Rejseforsikring.

Læs også: Guide til håndbagage-regler på fly