Inde i verdens største passagerfly

Rejseliv.dk kiggede indenfor i kæmpen, Airbus 380, da den kl. 8.18 i morges for første gang nogensinde satte sine 22 hjul i Københavns Lufthavn.

Rejseliv imported photo
De fleste, 420 passagerer, sidder på økonomiklasse, mens der på business class er plads til 98, og otte heldige passagerer kan sætte sig til rette på first class som ses på billedet. Fold sammen
Læs mere
Foto: Keld Navntoft

Over 700 fly lander og letter hver dag fra Københavns Lufthavn, uden at ret mange andre end flynørderne ved Flyvergrillen og lufthavnens nærmeste naboer gider løfte mere end henholdsvis kikkert og måske et irriteret øjenbryn.

Se også: Sådan kan du selv opleve mega-flyet

I morges blev der løftet meget mere end kikkert og øjenbryn i Københavns Lufthavn.

Ude på parkeringspladserne og voldene og fortovet ved Kystvejen løftede hundredvis af morgenfriske københavnere kikkerter og kameraer med zoom, inde på lufthavnens afspærrede område løftede journalister og fotografer og et enormt opbud af gulklædt lufthavnspersonel blikkene fra kaffekopperne og small-talken og stirrede op mod den prik på himlen ude over Øresund, som var årsagen til, at så mange havde fundet vej til Amager en kold og blæsende onsdag morgen.

Prikken svævede trods sine 280 tons elegant ind over motorvej, kystvej og lufthavnen og landede præcis kl. 8.18 på dansk grund for første gang nogensinde. I en tilskuerstorm af blitzlys og begejstrede udbrud og øjne så store som de 22 hjul på verdens største passagerfly, Airbus A380.

På det gigantiske haleror stod der Lufthansa. Nyeste medlem af den uofficielle Airbus A380 familie, som tæller bare fem flyselskaber med en eller flere udgaver af kæmpeflyet i stald. Det tyske flyselskab modtog det første af sine tre giganter i april i år, og selv om de alle tre er i drift, er der tilsyneladende stadig behov for en charmeoffensiv, hvilket er grunden til, at selskabet i dag sendte et af sine fly på paradeflyvning til Kastrup.

København var første stop på ruten, hvorefter flyet fortsatte til Oslo og Stockholm, og på vej hjemover også kaster sin kæmpeskygge over jyderne, når det efter planen i aften flyver hen over Billund Lufthavn i lav højde.

”Hold da kæft, det er stort,” afbrød en af journalisterne den nærmeste andægtige stilhed under landingen, mens han forsøgte at fange hele mastodonten i skærmen på sin iPhone. Det var han ikke ene om, efter landingen i København trillede det 73 meter lange og 24 meter høje fly ind på pladsen lige foran det afspærrede område og blev foreviget på hundredvis af kameraer. Komplet med lufthavnspersonale som myrer under giganten og Dannebrog flagrende ud fra cockpittets vinduer.

Indersiden af mastodonten har en vis wow-factor
Det er dog ikke kun A380erens dimensioner, der er i kategorien imponerende, også indersiden af mastodonten har en vis wow-factor.

De fem flyselskaber, som har deres logo på haleroret af en Airbus A380, har indrettet deres udgaver af maskinerne forskelligt.
Lufthansa har valgt en model, der giver plads til at transportere 526 passagerer til de tre destinationer, Lufthansas A380’ere flyver til - Beijing, Tokyo og Johannesburg. De fleste, 420 passagerer, sidder på økonomiklasse, mens der på business class er plads til 98, og otte heldige passagerer kan sætte sig til rette på first class.

First class, den syvende himmel
Sidstnævnte er ikke overraskende der, man helst vil tilbringe en flyvetur til Asien eller Afrika. For ja, den såkaldte monkey class har da mere plads i både sædebredde og gulvareal end i A380erens nærmeste konkurrent, Boeing 747-400, og hver plads er udstyret med usb- og strømstik, og business class passagerer kan lægge sig til rette i en halv meter brede sæder, som kan lægges helt ned. Men det er, som det ofte er, på first class, man kan tale om den syvende himmel.

Nærmere bestemt på toiletterne på first class. Sæderne er fine, afskærmede, af læder, brede og kan konverteres til senge, en lille sofa til gæster, masser af lir at lege med ud i tv og funktioner på fjernbetjeningen.
Men toiletterne er the masterpiece. For mens Emirates har indrettet sig med shower spa, Singapore Airlines med en lounge, og Air France har installeret kunst på LCD skærme, har Lufthansa tilsyneladende draget den slutning, at først og fremmest toiletforholdene skal være førsteklasses på deres A380ere.

To gigantiske rum med figurspejle af den slags, folk med små københavnerlejligheder kun kan drømme om, en separat afdeling, hvor kumme og urinal er placeret, og, ikke mindst, en lædersofa med plads til fire har man indrettet til de otte passagerer her forrest på 1. sal. Hvad formålet med sidstnævnte er, kan man kun gisne om, men skulle man give point for opmærksomhed, scorer den detalje højt.

Formentlig en engangsfornøjelse
Det gør A380 generelt, på grund af sin meget lidt beskedne størrelse, men formentlig også fordi den med bare 36 eksemplarer på verdensplan stadig er et særsyn de fleste steder.
Også blandt et voldsomt antal af ansatte i Københavns Lufthavn, som denne morgen så temmelig stort på det ellers strenge parkeringsforbud og havde kastet køretøjer på rulleveje og i rabatter, mens de stirrede på kæmpeflyet . ”Ja, det var nu, man skulle dele bøder ud,” bemærkede en security-medarbejder tørt.

Men besøget fra verdens største passagerfly er formentlig også en engangsfornøjelse. Lufthavnens start- og landingsbaner er i deres nuværende udformning ikke brede nok til at have A380 i fast rute, så der er ikke udsigt til, at man igen oplever et fly af den størrelse på Amager.

Se også: Hvorfor skal mobilen slukkes, når man flyver?