Hverdag i paradiset

Familien Westh Eriksen flygtede fra vinter og finanskrise og brugte de sidste fem måneder af deres barselsorlov på ferieøen Mauritius

Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Lige siden Vitus blev født i 2003, havde vi drømt at hive en vinter ud af kalenderen og tilbringe den et varmt sted. Vi ville ikke rejse rundt, men blive det samme sted for at virkelig at gå ned i gear og blive en del af den dovne hverdag, der ofte hersker i tropiske lande.
For både Vitus og lillesøster Ella havde vi gemt knap tre måneders barselorlov – og dermed barselspenge i næsten et halvt år. Vores plan var at minimere vores udgifter hjemme så meget som muligt, så drømmen kunne udleves uden at komme til at koste en formue.

Da vi samtidig stod overfor at flytte inden for de næste par år på grund af pladsmangel, besluttede vi at sælge vores villalejlighed og vente med at købe nyt, til vi kom hjem. Dermed var vores væsentligste udgift barberet væk.
Samtidig kan man komme langt på barselspenge i et udviklingsland, hvor udgifter til både bolig og leveomkostninger er langt lavere end i den vestlige verden. Og toppet op med en opsparing var det økonomiske grundlag for vores tur på plads.

Ned til vandet
Det næste blev at finde ud af, hvor vi skulle hen. Et af de vigtigste kriterier var, at vi ville bo helt ned til vandet. Og så skulle huset ligge på en vestvendt kyst, så vi havde solnedgang hver aften. Der skulle være godt at snorkle og dykke – og Knud drømte også om at fange en blue marlin – havets storvildt.

Efter at have læst vidt og bredt om tropiske øer i såvel Stillehavet som i Caribien og Asien endte valget på Mauritius i Det Indiske Ocean. Og den 1. oktober 2008 var vores hjem sat i opmagasinering, vores job sat på stand-by og kufferterne pakkede.
Allerede på anden dagen kom vi i kontakt med en lokal agent, der stod for udlejningen af flere private huse. Og gennem hende fandt vi vores drømmehus på stranden, som vi flyttede ind i dagen efter.

Vores nye hverdag begyndte at tage form
Vi fik nogle rutiner, der hurtigt fyldte dagens mange timer ud. Vi badede og byggede sandslotte. Lavede en udflugt ud af det, når vi skulle i supermarkedet. Så drog vi af sted alle sammen og gjorde stop på en café på vejen.
Vi begyndte at bage brød og kager – noget som vi i vores travle hverdag i Danmark aldrig havde gjort. Vi tegnede og læste. Og vi dyrkede yoga – instrueret af en dvd, og løb lange ture på stranden. Og hver aften ved solnedgang sluttede vi dagen af på trappen ned til stranden.

Skønt sted for børn
I begyndelsen havde jeg min tvivl, om vi virkelig kunne få fem måneder til at gå på denne måde. Om børnene ikke ville komme til at kede sig, og om vi voksne ikke ville komme til at savne vores voksenliv.
Men det skete aldrig. Dagene, ugerne og månederne gik – og en dag gik det pludselig op for mig, at vi kun havde to uger igen. Sådan føltes det i hvert fald.

Mauritius er på mange måder et skønt sted at rejse med børn.
 Udvalget i supermarkederne kan næsten måle sig med vestlig standard, der er et veludviklet privat sygehusvæsen, og så findes der ingen farlige dyr – ingen malariamyg, ingen slanger og ingen giftige insekter eller krybdyr.
Øens indbyggere lever i harmoni. Muslimer, hinduer og kristne lever side om side i fred og fordragelighed. Den største befolkningsgruppe er hinduerne (51 %), mens muslimerne og de kristne hver udgør knap en fjerdedel.

Dykker-certifikat
Havet og korelrevet er ubetinget den primære årsag til, at flere end 600.000 turister hvert år besøger Mauritius.
Her er fantastiske muligheder for at dykke. På de fleste hoteller og ressorts er der tilknyttede dykkercentre, hvor det muligt at tage et dykkercertifikat. Har man allerede et certifikat, skal man ikke snyde sig selv for et dyk gennem Passage Sanct Jaques i Le Morne.
Her dykker du ned indenfor korelrevet og driver med strømmen igennem et hul i revet. Den kraftige strøm fører én igennem en lang undervandskløft, der snor sig gennem revet. Undervejs kan man se stimer af barracudaer og king fish, alt imedens revhajer og de til tider farlige tyrehajer cirkler omkring hele scenariet. Rokker kommer ofte glidende majestætisk forbi og nu og da enkelte havskildpadder.

Under havets overflade
Men også uden ilt i flasken kan man udforske livet under havets overflade. Mauritius er omkranset af et korelrev et par hundrede meter fra land næsten hele vejen rundt om øen, og det skaber et hektisk liv med fantastisk farvestrålende fisk.
Mange steder kan man bare svømme ud fra stranden med dykkermaske og snorkel. Men også at sejle ud med en båd og hoppe i vandet på ydersiden af korelrevet kan være en helt fantastisk oplevelse.

I bugten ud for Tamarin, hvor vi boede, kommer der næsten hver morgen en flok delfiner. Og selv om de er sky, er det muligt at opleve dem tæt på. Vi kom helt tæt på nogle gange, hvor vi tidligt om morgen sejlede ud til dem i vores kajakker. Så havde vi hvert et barn med om bord og skiftedes så til at hoppe i med dykkermaske og snorkel.

En gang lykkedes det mig at svømme midt i flokken. Det skete, efter at jeg i nogen tid havde fulgt et par delfiner, der svømmede dybt nede under mig. Jeg ventede bare på, at de på et tidspunkt ville dukke op til overfladen. Og da det skete, viste det sig, at der ikke blot var et par stykker, men mindst 20 – og jeg befandt mig midt i flokken. Jeg kunne se, hvordan de unge hoppede op over vandet, og så snart de var nede igen, søgte de hen til deres mor. Og jeg var så tæt, at jeg kunne se ar fra fiskekroge på de gamle, der virkede enorme på så tæt hold.

Efter præcis fem måneder i vores lille paradis stod den på retur. Men vi var mættede. Vi havde oplevet alt det, vi havde drømt om… næsten. Det eneste, der var udeblevet, var den blue marlin på fiskekrogen, som Knud havde drømt om. Største fangst forblev en flot guldmakrel på 20 kg., som han havde fanget allerede anden gang, han var ude på big game fishing.

Men ellers var vi tilfredse. Gennem fem måneder havde vi lært at lade tiden flyde. Den tid, der ellers er så knap i hverdagen derhjemme, havde vi haft rigeligt af. Og vi havde brugt den på skønne og sjove ting, der for altid vil sætte sig som fantastiske minder i vores familie.