Hvad ser de i Danmark?

Franskmændene falder for det danske design, mens italienerne interesserer sig mere for dansk gastronomi.

Foto: Liselotte Sabroe
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Danmark er blevet mere grønt.

Læs også: Ta’ historien med i feriebilen

Ingen tvivl om, at udlandet har fået et mere grønt indtryk af Danmark efter COP15, fastslår VisitDenmark.

Turistorganisationen har kikket på det seneste års udenlandske presseomtale af Danmark, og den har naturligvis været præget af de store internationale begivenheder som World Outgames, IOC-kongressen og klimatopmødet COP15.

Arrangementer, der har været med til at beskrive Danmark som et grønt, innovativt og åbent land, der har internationalt format på trods af sin faktiske størrelse, som VisitDenmark udtrykker det - og lykkeligt.

Hvem husker ikke Oprah Winfreys program om de lykkelige danskere, der blev set af 40 mio. mennesker over hele verden.

Nu eventyrland med grøn profil
VisitDenmark benyttede de store begivenheder til at komme i kontakt med andre typer medier for at formidle et "tidssvarende billede af Danmark som værtsland for internationale møder og kongresser."

F.eks. i Kina. som geografisk, politisk og kulturelt ligger langt fra Danmark, men som deler mange interesser, f.eks.badminton og H.C. Andersen. Med COP15 blev Danmark kendt som mere end eventyrlandet. Det har nu også fået en grøn og moderne profil i de kinesiske medier, konstaterer organisationen.

Men ved at sende Den Lille Havfrue til Verdensudstillingen Expo i Shanghai, er der sørget for, at eventyret ikke glemmes.

VisitDenmark har sidste år arrangeret mere end 300 presserejser med besøg af journalister fra udlandet, og det har medført knap 1.200 artikler om Danmark og over 70 TV-indslag i 17 forskellige lande.

Fra cykelferier til haute cuisine
Men det er ikke det samme, der fanger journalisternes interesse. F.eks. har artiklerne i de franske magasiner været fulde af dansk design, hvorimod de svenske medier med den lavere svenske kronekurs har været meget mere interesseret i, hvordan man holder budgetferie i Danmark med f.eks. camping og cykelferier.

De italienske medier har også fokuseret på dansk design men også på dansk gastronomi og har bl.a. været på østerssafari i Vadehavet.

Det danske haute cuisine, hvor restaurant Noma, som i 2008 fik Michelinstjerne nummer, to og som i foråret blev valgt som verdens bedste restaurant, har været en stærk magnet, og har også skabt interesse i medierne i USA og Canada. Bl.a. har der i Canada været en tv-serie på ti programmer om det kulinariske Danmark.

Også negativ omtale
Naturligvis er det ikke al omtale, der er positiv - men næsten.

Ni ud af hver ti artikel har givet et meget positivt indtryk af landet. En del har være mere neutrale, mens knap 4 pct. var decideret negative - og de var stort set alle affødt af YouTube-videoen "Danish Mother Seeking".

Det var især i USA og Sverige, at videoen om "Mor Karen" skabte dårlig omtale. Til sammenligning var de negative omtaler året før bare 0,2 pct. af alle artikler i turistmæssig sammenhæng af Danmark.

Se hele analysen fra VisitDenmark her

Se også: Den Lille Havfrue hitter verden over