Hvad koster et flystyrt?

Er 27.000 kr. nok som kompensation efter flyhavari? Det mener passagerer fra nødlandingen på Hudson-floden for to uger siden ikke.

Den 15. januar foretog en Airbus A320 fra US Airways en vellykket nødlanding på Hudson-floden ud for det centrale Manhattan. Fold sammen
Læs mere
Foto: Patrick Andrade

Flere af de passagerer fra US Airways, der oplevede havariet på Hudson-floden I New York for et par uger siden, siger, ifølge USA Today, at de er glade for den check på 5.000 dollars – godt 27.000 kr. – som selskabet  har sendt, mens andre siger, at det slet ikke rækker.

En af dem er sælgeren Joe Hart, der slap fra havariet med skrammer og næseblod, han siger, at det er for tidligt at afgøre, hvilke følelsesmæssige skader han har pådraget sig som følge af havariet.

Joe Hart var en af de 150 passagerer, der blev reddet under dramatiske omstændigheder den 15. januar, da en Airbus A320 fra US Airways foretog en vellykket nødlanding på Hudson-floden i farvandet lige ud for det centrale Manhattan.

Efter havariet har US Airways sendt de implicerede passagerer et brev med en undskyldning og en check på 5.000 dollars til dækning af flybillettens pris samt de umiddelbare udgifter, der måtte have været som følge af ulykken.
 
USAs National Air Disaster Alliance & Foundation, en sikkerhedsorganisation, giver passagererne ret i, at 5.000 dollars ikke er tilstrækkeligt.

"Vi er glade og taknemmelige for, at alle overlevede og at kaptajnen var helt fantastisk," siger Gail Dunham, der er direktør i organisationen. "Men passagerernes mistede bagage, tasker, mobiltelefoner, bærbare og forretningsdokumenter ud over, at de var udsat for en traumatiserende oplevelse.”

Ligesom flere andre siger Joe Hart, at han efterlod en masse om bord på flyet og at han endnu ikke ved, hvad af det, der er gået tabt.

Der kan godt tage uger og måneder, for, det, der svarer til Havarikommissionen, The National Transportation Safety Board, som undersøger omstændighederne omkring ulykken, ønsker at undersøge al bagage – bl.a. for at undersøge, hvor meget det vejede, siger kommissionens talsmand Peter Knudson.

Både Joe Hart og en anden passager, Dave Sanderson, siger, at de alene efterlod håndbagage, som ikke erstattes for 5.000 dollars.
Til gegæld forsikrer vicepræsident i US Airways, Jim Olson, at  selskabet garanterer, at ingen passagerer vil tabe penge på at have været ombord på det havarerede fly.

Joe Hart siger, at han siden ulykken har fløjet seks gange og at det i stigende grad har været forbundet med problemer. Han siger, at han har været anspændt, svedte og registrerede ethvert tilløb til turbulens – og selv om der næsten ingen turbulens var på flyvningen mellem Los Angeles og Philadelphia i sidste uge. 

Advokatfirmaer i New York arbejder allerede på vegne af flyselskab og passagerer på at beregne, hvordan der kan kompenseres for skader, traumer og tabt bagage.