Hvad har du ret til, hvis flyet er aflyst pga. sne?

Der er ingen økonomisk kompensation for fly, der er forsinket eller aflyst på grund af vintervejr.

Hans-Peter Mululu, portør for Novia arbejder i postcentret ved Lufthavnen. Han er ved at køre pakkerne ud til et cargo-fly. Fold sammen
Læs mere
Foto: Jeppe Bøje Nielsen

Kong Vinter har sat sig tungt på store dele af Europa, og mens et snehvidt landskab er smukt set fra luften, er det knapt så smukt, når man ikke kan komme op i selvsamme luft. 

Vejret volder i øjeblikket den europæiske flytrafik store problemer, og flere fly er forsinkede eller aflyste på grund af sne og frost i ikke bare den lufthavn, de skal lette fra, men også den, de skal flyve til.

Læs også: Du skal selv kende dine rettigheder

Bl.a. lufthavnene i Frankfurt, Amsterdam og London er begravet i sne, hvilket betyder, at mange passagerer i Københavns og Billund Lufthavn ikke undgår forsinkelser eller aflysninger af fly, hvis de skal til eller via de to lufthavne.

Rejseliv.dk har set på, hvilke rettigheder man har som passager, hvis ens fly er forsinket eller aflyses helt på grund af vejret.


Forsinkelse
Hvis flyet er forsinket, har man ret til forplejning i ventetiden, dog afhængig af hvor meget flyet er forsinket og hvor det skal hen. 

Man er berettiget til mad og drikke, hvis man er mere end to timer forsinket til en flyvning på under 1.500 km, mere end tre timer forsinket til flyvninger på over 1.500 km, men indenfor EU, og mere end fire timer forsinket til en flyvning på mere end 3.500 km, der går udenfor EU.

Flyselskabet skal også betale eventuelle hotel-overnatninger. Derudover har man ret til to telefon-opkald.

Er flyet mere end fem timer forsinket, har man ret til at få pengene for billetten tilbage.

Flyselskabet skal sørge for, at man kommer helt frem til sit bestemmelsessted, så hvis man skal mellemlande, skal selskabet også sørge for nye billetter til det fly videre, som man ikke når på grund af forsinkelsen.

Man kan ikke forlange at blive ombooket til en afgang med et andet flyselskab, men det flyselskab, man har booket rejsen med, skal ombooke en til en afgang indenfor rimelig tid.

Hvad rimelig tid så er, er ikke defineret i konkrete termer.

"Men det er klart, at man ikke skal have en billet videre en uge senere," siger kommunikationschef i Trafikstyrelsen, Thorbjørn Ancker.  

En forudsætning for, at rettighederne omkring forsinkelse træder i kraft, er, at man er til stede i lufthavnen mindst 45 minutter før afgangstidspunktet, også selv om man hjemmefra er oplyst om, at flyet er forsinket.


Aflysning
Hvis flyet aflyses, har man ret til at få pengene for flybilletten retur eller til at få en ny billet til den førstkommende afgang.

Derudover har man ret til forplejning, dvs. mad og drikke og eventuel hotel-overnatning.

Flyselskabet skal sørge for, at man kommer helt frem til sit bestemmelssted, dvs. hvis man skal mellemlande, skal selskabet også sørge for nye billetter videre fra lufthavnen, man mellemlander i. Og ligesom med forsinkede fly kan man heller ikke her kræve at få en ny billet til et andet selskab, selv om det måske har tidligere afgange mod ens bestemmelsessted.


Intet økonomisk plaster på såret
Under normale omstændigheder ville man desuden være berettiget til en økonomisk kompensation, altså et vist beløb som kompensation for de gener, forsinkelsen eller aflysningen betyder.

Dårligt vejr er imidlertid ikke såkaldt normale omstændigheder, hvorfor man ikke er berettiget til en pose penge som et plaster på det ventende sår. 

Det er ens flyselskab, man skal henvende sig til i forhold til alt fra forplejning til eventuel refusion af en billet til et aflyst fly. 

Klager
Hvis man ikke er enig i flyselskabets afgørelse omkring eksempelvis ombookning til en anden afgang og vil klage, skal det foregå til Trafikstyrelsen (tidligere Statens Luftfartsvæsen), hvis det aflyste eller forsinkede fly skulle være lettet fra Danmark eller man skulle have været med et europæisk flyselskab til Danmark fra et ikke EU-land.

Se mere på Forbruger Europa vedrørende klager over alle øvrige rejser i og udenfor EU. 

Påvirker forsinkelsen eller aflysningen en (dansk) pakkerejse, skal man klage til Pakkerejse-ankenævnet. 

Læs også: Du skal selv kende dine rettigheder