Hotellers duft-trend gør gæsterne syge

Stadig flere store hotelkæder har deres egen duft, som skal sætte gæsterne i en særlig steming. Det er til stor gene for de gæster, der lider af astma eller allergi.

Foto: Iris

Dufte er blevet så trendy og effektive, at mange hoteller verden over bruger dem til at få gæsterne til at vende tilbage. Der er nemlig ikke noget som dufte, der øjeblikkeligt kan tænde for minderne.

Se også: IKEA åbner hotel i Malmø

Den store amerikanske hotelkæde Westin med flere hundrede hoteller over hele verden, har i flere år haft sin egen duft, White Tea (hvid Te), som sprøjtes ud ved alle indgange og i lobbyen i samtlige hoteller. Det er ikke nok at høre- og synssansen forkæles med blid musik og smuk indretning, nu skal også lugtesansen pirres.

Westin-kæden har også sin egen White Tea-badeserie, så man også selv kan komme til at lugte, som der gør i hotellet – og man kan sågar købe en lille udgave af den forstøver, som hotellet bruger, og få hotelduften i  sit eget hjem.

Fidusen er simpelthen, at den vidunderlige duft fra hotellets lobby, som man har købt med hjem, straks tænder for gode minder og formentlig får én til at ønske sig tilbage til det samme hotel – eller i hvert fald den samme kæde.

Målrettede dufte
Gode morgendufte er ifølge forskerne citrus eller pebermynte. De bringer energi til kroppen – og er især gode for den forretningsrejsende.

Derimod virker duften af jasmin og vanilje så afslappende, at de kan være et naturligt alternativ til sovemedicin. De er oplagte aftendufte.

Turistindustrien i Asien bruger meget bevidst de undersøgelser og tests, der laves om duftes indvirkning på mennesker, og man bruger i stigende grad dufte, som skal være med til at skabe ideelle forhold for gæsterne.

I Asien har man lang tradition for en helhedsopfattelse af menneskets krop og omgivelser, og derfor er det naturligt at tænke på alle sanser, mår man for eksempel indretter et hotel. For synssansen indrettes harmonisk. For følesansen er der spa- og wellness. For hørelsen blid musik. Smagssansen pirres med god og krydret mad, og nu satses der altså også i stigende grad på lugtesansen med målrettede dufte.

Flere hoteller og virksomheder har allerede kreeret deres egen »personlige« duft, og en række »duft-firmaer« er klar til at skabe den rette duft.

På den thailandske ø Koh Samui er et almindeligt hotel genopstået som et duft-hotel med navnet The Scent Hotel. Foruden duften i lobbyen kan man selv vælge hvilken duft, ens suite skal udstyres med.

Hoteller har egne dufte
Nogle hotelkæder arbejder med »lokale« dufte. For eksempel bruger InterContinental i Bangkok duften af citrongræs, ligesom Marriott-kæden har forskellige dufte, alt efter om hotellet er et lufthavns-, et city- eller et strandhotel.

Shangri-La-hotellerne har duften »Essence of Shangri-La«. Den er sammensat af blandt andre vanilje, sandeltræ, ingefær og bergamot (en citrus-duft). Duftens effekt skal være beroligende og fredfyldt.

Holiday Inn-Hotellerne kalder deres duft »Holiday Inn branded scent«. Den består af citron, blomster og træ med en grøn undertone. Duften giver en frisk og ren fornemmelse.

Mariott Renaissance i Kualalumpur har valgt duften »Zanzibar Mist«. Den indeholder citronblomster og vanilje. Effekten skal være afslappende.

Krydstogtskibet MSC Splendida har duften »MED«, som er sammensat af blandt andre grønne figner og blomster, og flyselskabet Singapore Airlines bruger »Stefan Florida Waters« om bord.  Duften er sammensat af lotus, bambusskud og kogte ris.

Dufte kan også bruges til at lokke folk ind i cafeer. På Hilton Singapore forstøver man kaffe-aroma ved indgangen til hotellets cafe, og cafeens kaffesalg er steget markant.

Ikke ren lykke
Men de mange dufte er ikke ren lykke. Rejsende, der lider af astma eller allergi kan være tvunget til at finde andre hoteller.

I Astma-Allergi Danmark siger rådgiver og sundhedsplejerske Jeannette Amsinck:

"Det er et stigende problem, for dufte i hoteller og for eksempel tøjbutikker kan udløse et astma-anfald eller skabe en forværring af symptomerne.

"Herhjemme kan man finde allergi-venlige hoteller på godadgang.dk, men generelt råder vi folk til at lave lidt forarbejde inden ferierejsen. Ring til hotellet og spørg, om der bruges dufte i lobby og fællesarealer, og hvad der i øvrigt kan gøres for allergikere," siger Jeanette Amsinck.

En meget rejsende astmatiker skriver på hotel-sitet HotelChatters:
"Vær venlig at hjælpe mig. Jeg dør. Jeg har astma og er ved at løbe tør for steder at bo. Westin Hotels sprayer billig parfume i deres lobbyer, og Ritz Carlton Miami Beach har billig parfume i alle offentlige områder - og der er stadig flere hoteller, der gør det."