Hoteller til den kreative klasse

Fælles for de hoteller, Designhotels organiserer, er originalen – den person, der giver stedet karakter. I Tulum i Mexico er det en mand, der hver morgen giver alle gæsterne et knus.

Afslappet luksus med strejf af både lokalkolorit og city-coolness er det udtryk, folkene bag Papaya Playa Project i Tulum i Mexico prøver at ramme. Målgruppen er den kreative klasse fra storbyer i Europa og USA. Fold sammen
Læs mere
Foto: Foto. PR

Det er sådan et sted, man ikke har lyst til at fortælle for mange om. Et hemmelighed, der ikke skal udbredes. Eller som en veninde sagde, da hun så billederne derfra: »Det er jo paradis«.  

Guide: Fem designoplevelser i Helsinki

Ja, hotelresortet Papaya Playa Project er med et lidt slidt udtryk paradis. Hytterne ligger lige ned til stranden i Tulum i den mexicanske delstat Quintana Roo, den lette brise vajer i palmerne, der er yoga under næsten åben himmel, lækre små retter i en genfortolkning af det mexicanske køkken ved baren, og her er kun få mennesker. 

Men stedet har også en stille intensitet. Eller som Henning Schaub, der er brand experience manager for det tyske pr- og brandingbureau Designhotels, siger ved ankomsten:

»I skal ikke blive overraskede, hvis I vågner meget tidligt i morgen og kun får brug for lidt søvn. Energien her er meget stærk.«

Og så har Papaya Playa Project dét. Det udefinerbare, der gør det særligt. Et sted, man føler sig hjemme og godt tilpas med det samme. Det føles ikke, som om det er et udtænkt koncept, men det er det. 

Hoteller, der er noget helt særligt
Papaya Playa Project er et stadig et projekt under udvikling, men en del af den tyske organisation Designhotels, der rådgiver og markedsfører 240 særligt udvalgte hoteller over hele kloden. Hotellerne er altså ikke en del af en kæde; det eneste, de har til fælles, er, at de er udvalgte som noget særligt – der kan blive til noget endnu mere særligt. 

Alle hotellerne er håndplukkede til den kreative klasse – et begreb, som den amerikanske sociolog Richard Florida lancerede for en halv snes år siden, og en teori, grundæggeren af Designhotels Claus Seidlinger selv er tilhænger af: Tiltrækker man den kreative klasse, tiltrækker man også kapital. 

Her ved morgenbordet på Papaya Playa Project er den kreative klasse næsten for genkendelig. De får cafe latte til deres yoghurt med frugt, og tjekker lige mails og Facebook-opdateringer på deres iPad eller Mac, inden de trækker deres haviana-klipklappere helt på og langsomt går ned for at tage en dyb yoga-indånding ved brændingen.

»Her er folk fra de store byer i Europa og USA, og de tjener fra 70.000 til omkring 120.000 dollars om året. Her er ingen backpackere, de har ikke råd til at være her,« siger Claus Seidlinger.

»Her er heller ikke folk, der er her for at købe den seneste Gucci- eller Prada-taske. Det kan man jo i enhver storby. Her kommer man for at smage den kaffe, der er ristet lige her, eller for at bruge den gode skrædder lige om hjørnet,« siger Claus Seidlinger. 

Shamanen råder 
I Papaya Playa Project er kaffen god og lokal og speciel. Det samme er de små tortillas med rødbede og med delikate strimler af let dampet fisk i en karrysovs og med et par tynde skiver avocado. Og er man ikke til shopping, men mere til det åndelige, behøver man ikke at tage langt for at besøge en shaman. 

Han har sin egen hytte, hvor man man besøge ham og få råd og vejledning. Hvis man vil have en udrensende maya-massage, kan man også få det. Eller en tur i svedehytte.

»Vi ved, at tre fjerdedele af dem, der kommer til Tulum, opsøger en shaman, så derfor har vi her på stedet,« siger Claus Seidlinger.

Brand experience manageren bor selv det meste af tiden i Tulum med sin russiske kone og deres to små børn. Claus Seidlinger er sjældent i hovedkvarteret i Berlin, men altid på farten, så han har valgt at bosætte sig et sted, han rigtig godt kan lide. 

Stedets original
Det er 20 år siden, Claus Seidlinger fik idéen til at brande hoteller med henblik på at tiltrække et bestemt klientel. På det tidspunkt var de første designhoteller ved at skyde op.

»Der var Morgan-hotellerne, som den franske designer Andrée Putman designede, siden kom hoteller af designeren Philippe Starck, men det gik kun på arkitekturen og interiøret,« siger Claus Seidlinger.

Designhotels koncept er mere udviklet, end hvilke stole og hvilken belysning, der skal være på et givent hotel. 

Man forsøger så vidt muligt at bruge lokale møbelsnedkere og i det hele taget give stedet en lokal følelse – stik modsat internationale kædehoteller som blandt andre Marriott eller Hilton. En af de forhold, der kan give den særlige lokale følelse, kan ifølge Claus Seidlinger ofte koges ned til én ting, én person, stedets original:

»Det er som regel en person, der giver hotellet karakter.«

På Papaya Playa Project er det tydeligt, hvem dét er. Originalen er en rund mand med en kæde med lerkugler om halsen. Håret er gråt og tætklippet, og han sjokker også rundt i havianas. Han er stedets manager, der kommer og giver alle gæsterne et knus ved morgenbordet. Ikke sådan et koldt, stift ét, men en ordentlig bamsekrammer. Først føles det lidt grænseoverskridende, men så er det faktisk rart. 

Lige som alt det andet, der ikke ser designet ud, men alligevel er det ned til mindste detalje.

3 andre hoteller organiseret af Designhotels

Simpelt og svensk
Enkelt elegance er en af overskrifterne på hotel Fabrikken Furillen på den svenske ø Gotland. Det er råt og simpelt og ligger lige op ad en gammel grusgrav. Der er lidt industriromantik over det, krydret med bl.a. fåreskind på gulvene, lækre uldtæpper på sengene, og brændeovne på værelserne.

Pris: Fra 1.890 svenske kroner per nat (ca. 1.625 kr.)
Info: furillen.com

Originalt og italiensk
Et par timers kørsel fra Rom ligger hotellet Santo Stefano de Sessanio lidt oppe i bjergene. Landsbyen er et kapitel for sig, og hotelkonceptet er gennemført: råt og afskallet, men samtidig lækkert med lokale, antikke møbler. Alt er restaureret med respekt for den gamle tradition. Værelserne er helt enkle, det samme er spisesalen, der har et rustikt langbord og udsigt til bjergene.

Pris: Fra 100 euro per nat (ca 750 kr.).
Info: sextantio.it/santo-stefano

Hotel Americano, NY
Hotel Americano er mexikansk ejet, og det kan man godt fornemme. Det er et lille stykke stiligt Mexico midt i gallerikvarteret Chelsea i New York. Og udsigten til den grønne gangsti the High Line er fænomenal. Det samme er det vue, man har udover byen fra den lækre tagterrasse. Gennemført design med diskret luksus.

Pris: Fra 275 dollars per nat (ca. 1.575 kr.).
Info: hotel-americano.com