Hjælp til at søge erstatning, når flyet er forsinket

Timers vente i lufthavnen. Smidt af flyet på grund af overbookning. Er der økonomisk kompensation? Hvor kræver man den? Ny dansk hjemmeside gør arbejdet.

Foto: Scanpix

Reglerne har været der i årevis, gemt i Montreal Konventionen af 1999, EU-forordning nr. 261/2004 og den danske luftfartslovgivning i øvrigt. 

Læs også: Flypassagerer lades i stikken 

Det er reglerne, som giver flypassagererne forbrugerbeskyttelse mod, at flyselskaber spekulerer i overbookning og bevidste forsinkelser.

Og det er reglerne om kompensation, hvis man bliver urimelig forsinket eller nægtet adgang til flyet, fordi der ikke er plads, eller slet ikke kommer afsted, hvis flyet aflyses.

Men hvordan er det lige? Hvor lang skal forsinkelsen være? Hvornår er man berettiget til at få udbetalt kompensation? Hvordan får man fat i luftfartsselskabet?

Spørgsmålene hober sig op i situationen. Men nu kan man få direkte hjælp på en ny hjemmeside: Flyright.eu, som to danske jurister med speciale i eu- og luftfartslovgivning, økonomi og it står bag.

Kun betaling hvis kompensation opnås
På hjemmesiden kan den strandede passager taste flynummeret ind og umiddelbart se, om han eller hun er berettiget til kompensation. 

Og hvis det er tilfældet, kan man derefter søge om kompensation via hjemmesiden. Det er enkelt - der skal kun oplyses fuldt navn, billetnummer og e-mail for at anmelde kravet til Flyright.eu, som derefter tager sig af alt det praktiske og tager kontakt til det ansvarlige flyselskab.

Aftalen med Flyright er med betalingsordningen "No cure, no pay". Hvis det ikke lykkes at få udbetalt kompensation til passagereren, koster det heller ikke passageren noget. 

Men får Flyright udbetalt kompensationen fra luftfartsselskabet, beregner man sig 25 pct. inkl. moms af den samlede kompensation i gebyr. Beløbene for kompensation går op til 600 euro - ca. 4.500 kroner.