Her er de mest irriterende flypassagerer

Aggressivt alkoholdindtag, tung parfume og livlige ben er noget af det, som kan ødelægge vores oplevelse i flyet.

21REJFOTO-150518.jpg
Vores irritation på flyet kan i nogle tilfælde få passagerer op at slås. I sådanne tilfælde træder personalet heldigvis til. Fold sammen
Læs mere

De fleste kender det. Drømmerejsen står for døren, og det eneste, der er mellem hverdagens trummerum og de azurblå bølger, er de 10 timer, du skal sidde i et fly. Den tid kan nogle gange være noget af en prøvelse – og ofte er det vores medpassagerers skyld.

Den internationale rejseudbyder Expedia har undersøgt, hvad der irriterer os mest ved vores medpassagerer på flyrejsen. Og det er der kommet en interessant liste ud af, hvor de fleste kan nikke genkendende til nogle af punkterne.

Og det er ikke altid sjovt at have medpassagerer. Det kan Flyvebranchens Personale Union (FPU), der blandt andet er fagforening for kabinepersonalet på fly, bekræfte.

»På økonomiklassen kan pladsen være trang, så hvis sædet bliver lagt ned foran dig, så kan det virke, som om du er fanget og ikke kan røre dig. På den anden side, så har alle jo ret til at lægge sædet tilbage. Det er en del af komforten,« siger Anders Mark Jensen, der er næstformand i FPU og selv tidligere har arbejdet som flysteward.

Men de tilbagelænede passagerer er ikke dem, der irriterer os mest. Undersøgelsen viser, at det er passagerer, der konstant kommer til at sparke til dit sæde med benene, der er det mest irriterende. Og den slags irritationer kan få enkelte passagerer til at se rødt.

»Folk kan simpelthen komme op at slås. Problemet er, at der ikke findes nogle egentlige normer for, hvordan man skal opføre sig i et fly. Når der opstår konflikter, så løser passagererne det som regel selv – men ellers må personalet træde til,« siger Anders Mark Jensen.

Slap dog af

På andenpladsen over irriterende flypassagerer følger urolige børn, som ikke bliver irettesat eller tysset på af passive forældre.

Generelt viser det sig, at 35 pct. af deltagerne i undersøgelsen også gerne ville betale ekstra for at kunne få pladser i en stillezone, som vi allerede nu kender det fra togene.

»SAS har allerede konceptet Silent Morning Flight, men ellers er det svært at lave en stillezone i praksis, selv om der da er nogle, der har nævnt det. Men generelt er der mange ting, der skal gå op i en højere enhed på et fly, og pladsen er bare mere trang end i et tog,« siger Anders Mark Jensen.

I det hele taget betyder vores begrænsede og personlige rum meget for os, konkluderer rapporten ganske logisk. Men den minder også om, at det går begge veje – for når du selv lægger dit sæde ned, så sidder der måske også en bag dig, som sidder og ruller øjne.