Hello Kitty-tempel i Japan

Kan man ikke få nok af nuttethed, må man besøge Sanrio Puroland — et japansk tempel for den nuttede missekat Hello Kitty.

Foto: Lars Henrik Aagaard
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Hvordan en naivt udseende plysmissekat uden mund og med en lyserød sløjfe over det ene øre kan overmande den ganske verden som en ren tsunami må siges at være lidt af en gåde.

Læs også: Harry Potters verden

Men en kendsgerning er det, at den japanske kattefigur Hello Kitty og alle hendes nuttede venner har indtaget kloden i en sådan grad, at hun er blevet en milliardforretning af de ganske betydelige.

Hver eneste måned udsender Hello Kittys moderfirma, Sanrio, mindst 100 nye Kitty-produkter til det hungrende verdensmarked, så kan man ikke leve uden en Kitty-toaster, et Kitty-iphone-etui eller en Kitty-kæde i Swarovski-krystal til 30.000 kr., er der naturligvis råd for det.

Er man helt og aldeles solgt til det mundlamme kattedyr, er der imidlertid kun ét at gøre, og det er at drage til den spindende dames egentlige hjemby, Tokyo.

Her har de kontant tænkende forretningsdrenge bag Hello Kitty nemlig opført et veritabelt tempel til missekattens ære, og det lyder navnet Sanrio Puroland.

Under et besøg i sommer i Japans vidtstrakte hovedstad blev jeg af fruen og — ikke mindst — mine døtre på fem og syv år kraftigt opfordret til at aflægge paladset et besøg.

I mine små pigers verden er der stort set intet mere vidunderligt end den nævnte missekat, så jeg havde reelt intet andet valg end at føje ønsket og stå gudsjammerligt tidligt op en dag i ferien, så vi kunne ankomme til Kittys bopæl i god tid efter halvanden times udmarvende rejse med adskillige togskift i Tokyos morgenmylder.

Bådtur i lyserødt univers

Sanrio Puroland er en af verdens største indendørs tema- eller forlystelsesparker. Hvert år står over 1,5 mio. mennesker i kø for at komme ind i det forjættede land af pink, plys og plastik — nogenlunde svarende til hele Legolands årsbesøg.

Der gik af samme årsag ikke mange minutter, fra vi var stået af monorailtoget i en ultramoderne og nærmest steril Tokyoforstad ved navn Tama New Town, til vi kunne ane køen foran kattetemplet af glade japanske familier, bevæbnet med smartphones og videokameraer.

Men japanerne er et tålmodigt folk, så smilene var stort set lige så brede inden døre — til endnu en kø til en ganske gennemført bådtur gennem det lyserøde Kitty-univers.

Kawaiiii udbrød japanerne spontant ved synet af alle de mange elektrisk drevne Kitty-figurer omgivet af enorme plastiklagkager, plastikkirsebærtræer og lignende. Kawaii betyder »nuttet« eller »sødt«, så det er ikke et ord, der ligefrem bliver sparet på i det japanske Kittyland.

Hovedattraktionen
Hovedattraktionen i det næsten 50.000 kvadratmeter store missekatteland er imidlertid en række ganske spektakulære varieté-shows, hvor man kan opleve Hello Kitty og hendes venner synge, danse og spjætte med benene så glat og professionelt, at selv Las Vegas må blive misundelig.

Og det hele kulminerer i en gigantisk cirkelparade i kattepaladsets center med dristig akrobatik, playback-orkester, lysshow og masser af Hello Kittyer.

For mine piger var højdepunktet imidlertid at få lov at ringe på døren til Hello Kittys lyserøde bungalow for dernæst at gå på opdagelse i missekattens badeværelse, køkken og soveværelse for endelig at blive foreviget på et fotografi med madammen selv — mod behørig betaling naturligvis.

De japanske yensedler fortsatte i øvrigt med at rulle, da denne dag ud i det ekstremt puttenuttede kulminerede med et besøg i verdens største Kittybutik.

Hertil er der kun én ting at sige: Kawaiii!