Guide til sikker offpiste

Offpiste kan hurtigt gå galt - sneen er lumsk, og lavine-ekspert er ikke noget, man lige bliver fra den ene dag til den anden. Her er 13 gode råd til offpiste.

Læs længere nede i artiklen, hvordan du skal - og ikke skal - gøre, når du vil offpiste. Fold sammen
Læs mere
Foto: PR
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Det er enhver offpiste-løbers drøm at være den første, der sætter spor i nysne og tindrende frost.
Desværre kan drømmen på et splitsekund ændres til et mareridt. Som det skete i Arlberg i Østrig før jul.

Læs også: Vær forberedt på skiferien

Om torsdagen var der et kraftigt snefald. Fredag blæste det voldsomt fra vest. Lørdag 18. december kom solen frem, og de legendariske powder hang på Albona nordsiden i Stuben fristede.

En gruppe på fire af St. Antons freeriders, som er sæsonarbejdere på en restaurant, var målrettede fra morgenstunden: De ville være de første. Lifter og transportstrækninger blev tilbagt hurtigst muligt, og omkring kl. 11 var den lille gruppe parat til at kaste sig ud i puddersneen.

Fanget i lavine
Et halv time senere hørtes larmen fra redningshelikopteren. Den landede på en piste omkring 40 meter fra ulykkesstedet, hvor de fire unge var blevet fanget i en lavine.

Først var to af dem løbet ned ad snehanget og ventede på et sted, som de mente, var sikkert. Den tredje løber udløste lavinen, men var heldig at blive på overfladen uden kvæstelser. En af de ventende blev imidlertid revet med og røg ud over nogle klipper. Han havde kun hovedet frit, da lavinen stoppede. Han brækkede lårben og ribben og fik revet skulderen af led. Men der var ingen dødsfald denne gang.

»De slap billigt,« siger Graham Austick, bjergfører og ejer af firmaet »Piste to Powder«, som guider og underviser offpiste i St. Anton.

Utallige småkløfter, kanter og hjørner
Lavinen den dag var 70 meter bred, og sneen skred 500 meter ned af bjerget.
Terrænet, hvor ulykken skete, er en stor stejl nordvendt flade med mange mindre konturer, hvor sneen aflejrer sig på læsiden af de utallige småkløfter, kanter og hjørner, så snelaget er ikke ens. Dybden kan let svinge fra 30 cm til over en meter.

Det er typisk den sne, som vinden flytter rundt med, der udgør den største lavinefare. Og det er de konkave (krumme) steder, der er de farligste på grund af spændingen i sneen. Langt de fleste laviner falder i et terræn, der har retning fra nordvest til nordøst.
Stejlheden er altafgørende. Jo stejlere, desto farligere. Dette betyder, at det samme område både kan være meget farligt og rimeligt sikkert at løbe på ski i. Det drejer sig om at kunne læse terrænet.

Også de forskellige snelag har en betydning. De smelter først ordentligt sammen, når det én gang har tøet godt og grundigt. Så længe det er meget koldt, er bindingen ikke så god.
Et ringe snedække kan være mindst lige så farligt som adskillige meter.

To af de mest farlige situationer
To af de mest farlige situationer, som offpiste løbere bringer sig selv i, er når de ikke venter, til sneen har sat sig, og når de løber i det meget stejle terræn med det samme, fortæller Graham Austick.
»Det er som at hoppe ud i faldskærm uden at udløse skærmen,« siger han og tilføjer, at det er nogle af de tommelfingerregler, som kan læres på en dags kursus.

Det er uhyggeligt let at udsætte sig for dødbringende fare. I Stuben, hvor ulykken skete, ligger der lige ved siden af de almindelige pister masser af offpiste, der i visse sne- og vejrsituationer er ekstremt farligt. Alle kan let bevæge sig derud.
Og selv om man er perfekt på ski, også offpiste, som stadig flere danskere er, er det de færreste, der har viden om eller erfaring med laviner.

Derfor anbefales det altid at have en lokal uddannet bjergguide med offpiste. For det kan være en livsfarlig leg at bevæge sig uden for det sikrede terræn.

Det SKAL du gøre, hvis du vil offpiste

  • Følges med en lokalkendt bjergfører.
  • Have sikkerhedsudstyr med: lille skovl i metal, lavinebipper og elektronisk lavinesonde.
  • Sørge for at være i god form.
  • Løbe disciplineret og med sikkerhedsafstand.
  • Holde dig fra fra konvekse (krumme) hang.
  • Kende det lokale SOS-nummer.
  • Lære, hvordan man skal forholde sig i forbindelse med en lavine.

Det skal du IKKE gøre, hvis du vil offpiste

  • Bevæge dig væk fra pisterne uden grundviden om laviner.
  • Løbe i meget stejle terræn dagen efter et snefald.
  • Følges med skiløbere, der ikke har sikkerhedsudstyr med.
  • Følges med skiløbere, der ikke ved, hvordan de bruger sikker-hedsudstyret.
  • Bevæge dig ud på et hang, hvor du er i tvivl om dets sikkerhed.
  • Følge et skispor, du ikke ved, hvor fører hen.
     

Læs også: Flyv offpiste med helikopter