Guide til Amsterdam på cykel

Vi giver gode råd til, hvordan du bedst oplever den billedskønne stad, sådan som amsterdammerne gør det.

Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Mange danskere og nok især østsjællændere lever i den vildfarelse, at København er såvel Europas som hele verdens cykelhovedstad.

Næste: 7 Amsterdam cykeltips

Måske er Danmarks flade hovedstad næst- eller tredjebedst i verden forhold til antallet af kørte cykelkilometer pr. indbygger og den cykelmæssige infrastruktur.
Men nummer et i verden er utvivlsomt Amsterdam.

Det er en by, hvor hver enkelt borger i gennemsnit ejer to cykler, hvor næsten halvdelen af al transport inde i byen foregår på to selvdrevne hjul, og hvor antallet af parkerede cykler udgør et så massivt problem, at kanalbyen snart åbner nye parkeringspladser for 10.000 cykler ved byens hovedbanegård.
I Amsterdam er man simpelthen ved at drukne i cykler.

Når den obligatoriske kanalrundfart er overstået, og man en enkelt gang eller to har prøvet at lade sig kaste rundt i kurverne i Amsterdams overraskende hurtige sporvogne, er der med andre ord kun ét at gøre – at svinge sig op i sadlen og begive sig ud i turistmylderet på bedste nederlandske maner.
Heldigvis bugner Hollands største og mest berømte by af de rene cykeludlejningspaladser. Her finder man f.eks. MacBike med hele tre store udlejningsbutikker i centrum eller Yellow Bike, der med sin centrale placering nær byens hovedbanegård blev denne rejseskribents foretrukne.

Rimelige priser
Priserne er rimelige – syv euro for tre timer eller ti euro for leje af en cykel hele dagen. Læg dertil tre euro i tyveriforsikring samt et aftryk af dit kreditkort, i fald du totalskader den tohjulede eller nupper den med hjem til Danmark. Og så er du ellers klar til at suse rundt i den pandekageflade by.

Eller suse og suse… Man får nemlig hverken nogen racer eller tourcykel med masser af gear. I stedet bliver man – og det er altså både m og k – udstyret med en solid, tung (og for Yellow Bike’s vedkommende naturligvis skriggul) damecykel af bedstemortypen.
Det rummer faktisk flere fordele. Én er, at det er langt lettere at stå af og på cyklen, hvilket man ustandseligt har brug for i en by med så mange seværdigheder og idylliske kanalscener. En anden er, at cyklen med sin store sadel og brede dæk er uhyre komfortabel at fare rundt på – næsten som var den udstyret med deciderede støddæmpere.

Det er et stort plus, for ligesom i København kan man nogle steder støde på toppede brosten. Dertil kommer, at faren reduceres betragteligt for, at man kommer til at hænge fast med hjulet i de utallige sporvognsspor.

400 km cykelstier
Amsterdam, der kun er godt og vel halv så stor som København, har cirka 400 km cykelstier, oftest afmærket med rødt.

De løber langs kanalerne, langs de store indfaldsveje eller er fuldstændig afskærmet fra biltrafikken og er ofte udstyret med deres egne trafiklys. Men i modsætning til herhjemme er en del af cykelstierne dobbeltsporede, så her skal man se sig godt for og huske ikke at krydse midterlinjen.

Amsterdammerne har en noget anden cykelkultur end københavnerne. Gennemsnitsfarten er lavere, færdselsreglerne fortolkes om muligt endnu mere liberalt, og i Hollands hovedstad er der langt færre Michael Rasmussen-typer på kulfiberstel, der anser enhver gade som en afgørende enkeltstart i Tour de France.

Det skyldes ikke alene, at det stort set er umuligt at nå op over 20 km/t i det centrale Amsterdam pga. mængden af smalle gader, cyklister i hobevis og små kanalbroer, der skal passeres. Det skyldes også, at risikoen simpelthen er for stor for, at de dyre letvægtsracere bliver stjålet.

Hvert eneste år bliver der stjålet op mod 80.000 cykler alene i Amsterdam. Det svarer til det samlede antal stjålne cykler på årsbasis herhjemme. I Amsterdam foretrækker man derfor enkle og billige cykler, som man til gengæld gerne maler i opsigtsvækkende farver eller udstyrer med et sandt hav af maleriske plasticblomster.

Lås cyklen

Og enhver tohjuler er udstyret med to låse, hvoraf den ene er en så dyr og tung kædelås, at den mageligt burde kunne holde en Harley Davidson-motorcykel fastlåst i månedsvis i selv den mest suspekte baggyde. Så husk for alt i verden at låse din udlejningscykel fast til et stativ eller lignende – ikke mindst i det centrale Amsterdam, hvor folk fra hele verden vælter mere eller mindre omtågede ud fra cannabistempler, liveshows og værtshuse.

Men efter få minutters tilvænning på den tohjulede vil enhver indse, at der ganske enkelt ikke findes en bedre, billigere eller mere naturlig måde at indsnuse Rembrandts og Anne Franks storladne stad på.

På bare en eftermiddag kan man opleve alle de mest berømte kanaler i Amsterdam, indsnuse aromaerne på det store blomstermarked, mærke kulturhistoriens sus omkring Museumsplein og nyde den alternative og frigjorte atmosfære på husbådene og i de smalle huse langs den brede Amstelflod, der har givet navn til en af Europas stolteste og rigeste byer.

Næste: 7 Amsterdam cykeltips