Guide til 24 timer i Krakow

Den gamle polske kongeby er perfekt til storbyferien: charmende, spændende, smuk, billig – og tæt på.

Foto: Paul Vensman

Kl 09.45
Kongeslottet: Efter en beskeden, men udmærket morgenmadsbuffét på det lille, hyggelige hotel Maltanski, begiver jeg mig ud på en gåtur i den friske, frostklare luft. Ganske tæt på hotellet troner det imponerende, gamle kongeslot på Wawel-højen. Frem til 1596 var Krakow hovedstad i Polen, og der har været bygget på Wawel-højen siden ca. år 1000.

Læs også: 24 timer i Warszawa

Det nuværende slot er dog hovedsagligt fra 1400-tallet. Inde på slotsområdet er blandt andet en domkirke, hvor de polske konger ligge begravet . Det er også her, præsident Lech Kaczynski, der for godt et år siden blev dræbt ved et flystyrt i Rusland på vej til en midehøjtidighed for de de polske officerer, der blev myrdet i Katyn-skoven af russerne under Anden Verdenskrig, er stedt til hvile. Vi skal først ind og se selve slottet og domkirken i morgen, så jeg går ned mod Vistula-floden, der løber gennem Krakow.

Det er weekend, så her er masser af folk ved flodbredden: Børnefamilier med klapvogne, pensionistpar, som går hånd i hånd, joggere med puls-ure og strikhuer.

Kl 10.30
Kazimierz: Jeg har forladt flodbredden og er krydset op gennem de små, snoede gader i området bag kongeslottet. Jeg er nu oppe i det gamle jødiske kvarter Kazimierz, som er ganske slidt – men på den charmerende måde.

Det har »den kreative klasse« også opdaget, og nu er det gamle kvarter det nye in-sted at bo. Her er masser af små caféer og restauranter, men indimellem også spor efter byens jøder, der led så hård en skæbne under krigen. Her er flere nedlagte synagoger, åbne jødiske boghandlere og spisesteder med hebraiske bogstaver.

På den centrale plads i kvarteret sidder gamle mænd på bænke og ordner verdenssituationen. Inde fra en café lyder klavertoner – jeg kigger ind: En dame spille klassisk musik, mens cafégæsterne spiser brunch.

Kl 12.25
Den gamle bydel: Er sammen med mine to rejsefæller. Vi mødtes ved hotellet og gik gennem den park, der går hele vejen rundt om den gamle bydel – her lå tidligere bymuren, men bortset fra en meget velbesvaret, lille del af muren og det gamle fæstningsværk, er her nu park. I parken er der fuld af unge mennesker.

Krakow, der er på størrelse med København, har ikke færre end 180.000 studerende, og det sætter sit præg på bybilledet. Vi passerer en række forskellige fakulteter og når så vores mål: Jagiellonske Universitetet, der blev grundlagt i 1364, og hvor berømtheder som Nicolaus Kopernikus og pave Johannes Paul II har gået. De små stræder omkring den gamle  universitetsbygning er super charmerende

kl 13.30
Markedspladsen: Vi har netop passeret den gamle markedsplads Rynek Główny, som er byens altdominerende plads med flotte huse, Maria-domkirken .og ikke mindst den gamle klædehal, som oprindelig var en bazar. Nu er det mest turistskrammel, der sælges her. Ærgerligt. Det er tid til frokost, så vi går ind på en lille café i en sidegade.

Det er meget billig at spise i Krakow – og her er det ingen undtagelse. Bagest i den hyggeligt indrettede café vælger man mad ved at pege på det, man gerne vil have. jeg vælger en paneret kyllingefillet med pommes frites og en cola til. Samlet pris ca. 30 kr. Maden er god, og portionen stor...

Kl 16.15
Hotellet: Jeg snupper en sen eftermiddagslur. Vi har gået rundt i mange timer og har nydt byen. Krakow blev skånet for bombardementer under Anden Verdenskrig, og de efterfølgende russiske besættere smadrede heller ikke byen, så den er utroligt velbevaret. Her er flere end hundrede kirker, et utal af smukke, gamle huse, smalle stræder, parkområder og restauranter.

Byen minder om både Prag, Budapest og Wien, men uden at være så turistet. Tænk, at der ligger sådan en overset perle blot et par timer fra Danmark.

Kl 19.00
Den gamle bydel: Vi sidder over et stenkrus øl og snakker om dagen hidtil. En mand i middelalderkostume lokkede os indenfor på denne kombinerede bar/restaurant lige ved siden af Maria-domkirken. Det lugtede umiddelbart af turistfælde, men er det ikke. Det hele er lavet efter et middelaldertema, men den unge betjening er så engagerede og opmærksom, at man føler sig velkommen – og ikke som en, der skal flås penge ud af.

Vi har dog besluttet os for at spise et andet sted – her er maden lige rustik nok. Vi var lige ned at runde det spritnye arkæologiske museum, som ligger under klædehallen. Jeg kan ærligt sige, at jeg aldrig har været på et museum, der var så meget fremme på beatet: Her var bl.a. tredimensionelle modeller af fortidens bygninger og den nyeste audiovisuelle teknik. Imponerende.

Kl 21.10
Restaurant Marmolada: Lad mig sige det på denne måde: Det polske køkken er ikke verdens mest sofistikerede. Mine to rejsefæller skulle absolut prøve at klassisk polsk bonderet, bigoz, og nu kløjs de i gryderetten, der består af kogt surkål, kogte løg, svedsker og nogle ubestemmelige kødstykker. Jeg nyder derimod mine pirogger med champignon og ost.

Og den borscht-suppe, vi fik til forret fejlede absolut heller ikke noget. Og bortset fra bigoz’en må man sige, at vi spiste glimrende – og meget billigt – på vores firedages tur her til Krakow. De andre kaster sig over desserten.

Kl 23.45
Club Albo TAK: Den var ikke nem at finde – klubben, hvor de unge studenter skulle hænge ud. I hvert fald ifølge den hjemmeside, jeg tjekkede inden afrejsen. Den ligger på Maly Rynek 4, lige bag Maria-domkirken, men hvem kunne regne ud, at man først skulle ind gennem en boghandel og op ad en trappe?

Nu sidder vi med et par store øl og har forgæves ventet på, at der dukkede nogen op, som gad at spille noget live musik. Vi bunder øllene og sætter kursen tilbage mod hotellet. I morgen skal vi ud at se dødslejren Auschwitz, 60 km uden for Krakow. Skræmmende og interessant på én gang.