Guide: Regler for vinterkørsel i 7 europæiske lande

Vinterferien står for døren, og tusindvis skal på kør-selv-skiferie. Vi har kigget på reglerne for vinterkørsel i syv af Europas store skiferielande.

Kør-selv-skiferie. Fold sammen
Læs mere
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Skiene er vokset og placeret i tagboksen, der er køreslik i handskerummet og destinationen er plottet ind i GPSen. Har vi glemt noget? Måske. For hvordan var det nu med regler for vinterdæk? Og snekæder? Og hvis snekæderne skal på, skal de så på alle hjul eller kun de trækkende? Detaljer måske, men hvis man hænger i en snestorm i Alperne, så er de væsentlige.

Både for at komme frem til destinationen, og for at være på den rette side af den lokale lovgivning, hvis man ender i et rendezvous med et par mugne franske gendarmer.

Rejseliv har kigget på reglerne for de enkelte populære europæiske skiferielande, og fremhævet de landespecifikke regler i hver deres infoboks. Her er både de specifikke dækregler og lidt generel information om alkoholgrænser og betalingsveje, som vi har indhentet fra FDM. Men inden vi kommer til de enkelte lande, er der en række generelle forholdsregler, det altid kan betale sig at overholde, før man smækker bagklappen og triller ud af perlegruset på vej til en uges sjov i sneen.

Dækkene
Reglerne varierer fra land til land. Uanset hvad, så tjek, at du kører med vinterdæk, og at de har mindst 3,5 til 4 mm mønster. Så er du på den sikre side.

Vest og trekant
Reglerne for advarselstrekanten og den fluorescerende sikkerhedsvest er også lidt forskellige for hvert enkelt land, men det er overordnet set altid en god idé at have begge dele inde i selve kabinen.

Skulle uheldet være ude, og du lander i nødsporet på en tysk motorvej, mens sne og slud står om ørerne på dig, vil du gerne være selvlysende i samme øjeblik, du træder ud i trafikken, og du vil gerne have fat i trekanten, uden at skulle grave ned igennem oppakning til syv dages skiferie i bagagerummet.

This template (BMLinkBundle:Block:link_box.html.twig) should be overridden!

Sprinklervæske
Det er en fremragende idé at fylde tanken til sprinklervæske helt op og at have en ekstra dunk sprinklervæske med. Løber du tør for sprinklervæske i sjappet føre, kan du efter få minutter slet ikke se ud af forruden.

Rejsedokumenter
Husk pas – dog ikke påkrævet i Norden. Men bliver du involveret i et uheld eller kommer i kontakt med ordensmagten i resten af Europa, er det vigtigt at have med.

I forhold til bilen skal du have den originale registreringsattest med – eller Del 1. hvis du har en attest udstedt efter 2005.

Derudover skal bilen naturligvis have et DK-skilt, hvis ikke din nummerplade er en EU-nummerplade, og så er det altid en god idé at have de grønne forsikringskort med, der dokumenterer, at bilen er forsikret, og det røde, der dokumenterer, at bilen er kaskoforsikret. (hvis den er det).

Ekstra
Hvis man vil lave en helgardering på udstyrssiden, så anbefales også en førstehjælpskasse og en ildslukker.

Regler for vinterkørsel i 7 Europæiske lande:

FRANKRIG
Det er ikke lovpligtigt, men det anbefales at køre med vinterdæk. Pigdæk er tilladt fra november til sidste søndag i marts, og med dem er den maksimale hastighed altid 90 km/t.

Hvis vejrforholdene kræver det, kan myndighederne udvide perioden.

Snekæder kan være påbudt ved skiltning, og der er bødestraf, hvis man ikke overholder dette. Er bilen påmonteret snekæder, er hastighedsgrænsen 50 km/t

Promillegrænse: 0,5
Motorvejsafgifter: Ja
Tunnelafgifter: Ja

ITALIEN
Vinterdæk er ikke lovpligtige. I Aostadalen skal bilen dog være udstyret med vinterdæk, eller man skal medbringe snekæder i perioden 15/10 til 15/4. Vinterdæk eller snekæder kan være påbudt andre steder.

Skiltes der med snekæder, accepteres både vinterdæk og snekæder. Maksimal hastighed med snekæder er 50 km/t.

Pigdæk er tilladt fra 15/11 til 15/3. Der skal være pigdæk på alle hjulene, og maksimumhastigheden er i så fald på motorvej 120 km/t og på landevej 90 km/t.

Promillegrænse: 0,5
Motorvejsafgifter: Ja
Tunnelafgifter: Ja

NORGE
Det er ikke et lovkrav at have vinterdæk på bilen i Norge, men man skal have tilstrækkeligt vejgreb i forhold til føret.

Snekæder er ikke et lovkrav i personbiler, men en rigtig god idé at have med.

Det er tilladt at køre med pigdæk fra 1/11 til påske. Pigdæk skal monteres på alle fire hjul, når de benyttes, og både i Trondheim og Oslo er der ekstra vejafgift på biler med pigdæk.

Promillegrænse: 0,0
Motorvejsafgifter:
Ja
Tunnelafgifter: Ja

SCHWEIZ
Vinterdæk er ikke et lovkrav, men bilen skal være udrustet til vinterkørsel, hvis sneen begynder at falde, ellers kan man idømmes bøder. Så er man ikke profet, er vinterdæk et must.

Pigdæk er tilladt fra 1/11 til 30/4. Det er dog forbudt at køre med pigdæk på motor- og motortrafikveje med undtagelse af San Bernardino- og St. Gotthard-vejtunnelerne. Piggene må højst være 1,5 mm.

Biler med pigdæk må højst køre 80 km/t, hvilket skal angives på bilen i form af et fartklistermærke.

Snekæder er obligatoriske i områder, hvor der er skiltet med det. Snekæder monteres som minimum på de trækkende hjul.

Promillegrænse: 0,5
Motorvejsafgifter:
Ja –Køb et vignette-klistermærke (købes på tankstationer)
Tunnelafgifter:
Ja

SVERIGE
Det er lovpligtigt at køre med vinterdæk i Sverige fra 1/12 til 1/4 og når vejene er våde og temperaturen omkring 0 grader eller derunder.

Det er tilladt at køre med pigdæk fra 1/10 til 15/4. Snekæder er ikke påbudt, men kan benyttes, når vejr- og vejforhold kræver det.

Promille: 0,2
Motorvejsafgifter:
Nej
Tunnelafgifter:
Nej

ØSTRIG
Fra 1/11 til 15/4 skal der være vinterdæk på bilen, når det er vinterføre. Det vil sige, når vejene er dækket af sne, slud eller is. Vinterdækkene skal monteres på alle fire hjul. Kørsel med sommerdæk kan dog accepteres, hvis der er monteret snekæder på de trækkende hjul.

Pigdæk er tilladt fra 1/10 til 31/5, dog kun på køretøjer op til 3.500 kg. Der skal i så fald være pigdæk på alle fire hjul.

Højeste hastighed med pigdæk er på motorvej 100 km/t og på landevej 80 km/t. Når man kører med pigdæk, skal der desuden i bagruden påsættes en »pigdæksmærkat«. Denne kan købes på tankstationer.

Snekæder er tilladt i Østrig og kan være påkrævet. Kører man med snekæder, er den anbefalede maksimumhastighed 50 km/t.

Promille: 0,49
Motorvejsafgifter: Ja –Køb et vignette-klistermærke
Tunnelafgifter: Ja

TYSKLAND
I Tyskland skal man have vinterdæk på, når der er sne eller is på vejene.

Vinterdæk skal principielt have samme hastighedsklassifikation som de sommerdæk, bilen er standardtypegodkendt med.

Det er tilladt at montere vinterdæk af en lavere hastighedshedsklassifikation, men det kræver, at der i førerens synsfelt i bilen anbringes en mærkat, der angiver de monterede dæks tilladte max. hastighed, således at føreren hele tiden har for øje, hvor hurtigt, han maksimalt må køre de monterede dæk. Denne mærkat skal man selv lave. Det er alt sammen af hensyn til de liberale hastighedsbegrænsninger på de tyske Autobahns.

Det er ikke tilladt at køre med pigdæk i Tyskland, men det er tilladt at benytte snekæder. I så fald er der en fartgrænse på 50 km/t.

I bjergområder vil der i vintervejr være skilte, hvis snekæder er påkrævet.

Promille: 0,5
Motorvejsafgifter: Nej
Tunnelafgifter: Nej