Guide: Fire måder at opleve København på

Rejseliv har cyklet på Holmen, smagt på Nørrebro og kørt på segway og i åben dobbeltdækkerbus rundt i hele byen. Få inspiration til hovedstaden her.

Foto: Iris

Se din by fra bussens top

Jeg skynder mig op til øverste dæk i Top Tours dobbeltdækkerbus og finder en plads ved vinduet. Solens stråler brager ned over den åbne bus og vi er klar til afgang ved Hotel Royal over for Tivoli.

Vi er på vej til halvanden times sightseeing i vores egen hovedstad. Med 12 stop undervejs, hvor man kan hoppe af i nærheden af en seværdighed og tage den næste sightseeing-bus eller den næste igen. De kører med en halv times mellemrum, og billetten gælder et døgn, så man kan selv bestemme farten.

Bussen er denne dag fyldt med især tyskere og svenskere, og de propper de udleverede høretelefoner på plads – der kan vælges ti forskellige sprog, så der er et for de fleste. Jeg vælger dansk og frem toner Ulf Pilgaards myndige stemme.

Første stop er ved Rosenborg Slot, hvor en del står af for at kigge nærmere på kronjuvelerne og nogle stykker sætter kurs mod Statens Museum for Kunst på den anden side. Til gengæld stiger andre på bussen. Et ret smart system.
Vi kører videre til den lille havfrue, og chaufføren meddeler, at han bliver holdende i fem minutter, hvis vi vil fotografere og alligevel vil med igen. Altså strømmer vi ud af bussen, farer hen til mylderet ved havfruen og knipser løs. Danmarks mest berømte dame har en god dag, for her er sort af mennesker.

Tilbage i bussen runder vi Langelinie og gør et kort ophold ved Gefionspringvandet med gudinden Gefion, der pløjer med fire okser.  I følge myten var det den svenske sagnkonge Gylfe, som gav gudinden Gefion lov til at beholde det land, hun i løbet af en nat kunne pløje ud af Sverige. Gefion forvandlede sine fire jættesønner til okser, og med dem pløjede hun derefter på en nat et område ud. Det blev kastet i havet mellem Fyn og Sverige og blev til Sjælland

Hmmm, men et flot springvand er det.
Det sjette stop er Amalienborg, og vi får at vide, at gardernes bjørneskindshuer vejer seks kilo og koster 50.000 kr. Vi kører langs Nyhavn, der denne solskinsdag er rigtig flot med de pastelfarvede huse og de mange mennesker, der nyder livet på kajen.

Så er vi på Christianshavn, der med sine mange kanaler og særprægede huse minder en del om Amsterdam. Vi stopper ved Christiania, hvor turister myldrer  af og på bussen, for hippie-byen er stadig en af Danmarks største turistattraktioner. Sidste stop er ved operaen, som er et fantastisk syn på havnekajen, når man aldrig har set bygningen før.
Bussen kører i en stor bue uden om Christianshavn, inden vi kører over Langebro og er tilbage på Sjælland. Den sidste bid går langs Tivoli og forbi rådhuset, inden vi igen holder ved Hotel Royal. Smukke oplevelser rigere og fyldt med inspiration til mere.

Info:
Open Top Tours 
Sæson: 31. marts – 30. september. Pris: 175 kr., børn 6-11 år: 85 kr., børn  0-5 år: gratis. Der guides på 10 sprog. Billetter købes uden for bussen ved starten af turen ved Hotel Royal. 
Se mere: stromma.dk 

På cykel over holmene

Cyklerne er i alle modeller. Både de sportsprægede og de praktiske med indkøbskurve både for og bag. En enkelt endda med barnestol – og barn. Hun er med til at nedbringe gennemsnitsalderen på os deltagere i denne søndag formiddags tur med guide rundt i dele af det tidligere flåde-område opdæmmet og anlagt for to-tre hundrede år siden: Frederiksholm, Dokøen, Christiansholm, Nyholm, Arsenaløen, Margretheholm, Nyholm og Quintus Bastionen.

Vi starter fra Strandgade og Dansk Arkitektur Center, som står bag turen, for det er arkitektur og alt det, der er på vej i denne lidt uvejsomme nordlige del af Amager, det handler om. Vores unge guide, er dog historiestuderende – og hans medbragte informationer indeholder tilsyneladende ikke mange arkitektoniske betragtninger. Men han leder fermt os 30 cyklister gennem de trafikstille gader til turens første stop: Krøyer-grunden, der er tom og ubebygget og har været det i årevis trods den attraktive beliggenhed. En bræmme af ukrudt lyser op. Ja, flora er det, faktisk gror der over 90 forskellige arter af planter og krydderurter, har en lokale kunstner talt op. Fra naboen Nordens Hus ses kokkene fra Noma ofte på urtejagt her. Der er flot udsigt over mod Nyhavn, hvorfra en omstridte Operabro for fodgængere og cyklister skal bygges i 2013. På Krøyers plads er forskellige byggeprojekter kulsejlet, bl.a. Erick Van Egeraats højhusprojekt, som Borgerrepræsentationen efter voldsomme protester sagde nej til i 2005. Nu ser det ud til, at der skal opføres to pakhuslignende kontorbygninger med gavlene ud mod vandet i stil med området gamle bygninger, samt en beboelsesblok bagved. En deltagende christianshavner fortæller om de lokale beboeres protester mod de forskellige projekter og tilføjer, at også dette projekt, som man i det mindste har lykkedes at få skåret en etage af, er man skeptisk over for. Bebyggelsesgraden er alt for kompakt, og hvorfor skal lejlighederne gemmes bag ved, mens kontorlokalerne, hvor der kun er mennesker på hverdage i dagtimerne, får udsigten?

Videre går det over broerne til Dokøen og Operahuset, der også har haft sin del af kævl og diskussioner - især mellem bygherre og arkitekt. En lille historie får vi med: Arkitekt Henning Larsen fastholdt, at operaens store indgangsområde blev belagt med gyldenrødt ahorntræ som en hjertevarm  velkomst. Men det var vist mod hans ønske, at belysningen blev de tre store kuglerunde lysekroner, og ingen havde formentlig tænkt på, at når man om aftenen står i Amaliehaven og ser de tændte lysekroner, så stråler de som tre sole mod den røde baggrund – som Christianias Flag. 

Bag Operaen ligger Frederiksholm, hvor The Royal Danish Academy of Fine Arts og Statens Teaterskole er rykket ind i Søværnets gamle bygninger. Næste stop er de smukke gamle kanonbådshuse, inden vi kører videre til Margretheholm, hvor vi kan se første del af de mange boliger, der er tænkt herude, hvor der lige nu er mest grønt og træer. Høje blokke skal læ for lavere, fortæller guiden og udsigten mod øst kan blive en skibakke på taget af Amagerforbrændigen. Tegnestuen BIGs overraskende foreslag til virksomheden for at opfylde lokalplanens krav, om at 30 pct. af bebyggelsen skal være rekreativ.

Vi fortsætter mod nordøst til Refshaleøen, der fremstår mere rå og industriagtig. Et miljø der tiltrækker kunstnere og de mere kreative erhverv i de store haller og betonbygninger, hvor B&W engang byggede. Tilkørselsforholdene er ikke gode, så store virksomheder behøver man ikke frygte. Endnu har kommunen ingen overordnet plan for området, som imidlertid selv kan klare at sprudle med strandbar og med diverse events. Her ender vores tur gennem en del af byen i forandring.

Info: Dansk Arkitektur Center
Sæson: Der er søndagsture til fods, til vands og på cykel hele sommeren. Pris for cykel-turen over holmene: 50 kr.
Se mere: dac.dk


Næste side: Madvandring i København & På den futuristiske måde