Guide: Danskernes bedste charterbureau

Hvilket selskab yder den bedste service på feriestedet? Vi har gennem nogle måneder kigget nærmere på de fire største danske charterbureauer.

Foto: Johnni Balslev

Den danske charterindustri var på sit højeste i en tid, hvor præsten fra Tjæreborg var nærmere himlen end os andre, og Simon Spies gav den med stok, champagne og morgenbolledamer. Det blev muligt at drøne sydpå til sol og varme uden at spekulere for meget på prisen.

Se også: Undgå mobil-chok efter ferien

Dengang tærskede vi først rundt i tykke kataloger med indsatte prislister. De viste store oversigter over hoteller, afgange, flytyper og priser.
Og dengang vidste vi lige nøjagtigt, hvad vi kunne forvente af service ude på rejsemålet. Vi blev simpelthen puslet i hoved og nummer af en flok smilende rejseledere.

Havde vi lyst til at hente information, var der masser af den på opslagstavler og i tykke informationsmapper. En rejseleder kiggede også indenom på hotellet hver dag. Ellers var bureaukontoret åbent det meste af dagen.
Det pudsige er så, at de store rejsebureauer ikke tjente imponerende meget på rejserne. Præsten tjente derimod en del på sit flyselskab Sterling Airways, og Spies tjente mest på værdipapirer. Men sjovt var det.
Udenlandske ejere

Nu er de største rejsebureauer på udenlandske hænder. Spies er ejet af engelske Thomas Cook, Star Tour af den store tyske rejsekoncern TUI, Apollo af det schweiziske Kuoni og endelig er Bravo Tours ejet af islændinge.
Spies, Star Tour og Apollo er organiseret i nordiske underafdelinger med hovedkontorer i Stockholm.
Med de udenlandske overtagelser af den danske charterbranche blev det nye tider. Nu skulle der tjenes penge. Især selskabernes administrationer og salgsafdelinger gennemgik en omfattende slankekur og effektivisering. Heller ikke personalet ude på rejsemålene gik fri.

Det, der før var et ensartet tilbud om service på rejsemålet, er nu langt mere nuanceret. Det ændrede serviceniveau skal dog ikke kun bedømmes ud fra hensynet til en stigende indtjening, men også ses som en reaktion på de nu rejsevante danskeres forskellige behov for service.
Vi tager et kig på den service, de fire største charterarrangører tilbyder kunderne ude på rejsemålet. Vores tjek tager udgangspunkt i rejsemålene Playa de las Americas på Tenerife i begyndelsen af 2012 og den græske ø Rhodos i forsommeren.

Ankomst
Efter vores rejse i superlækre fly, men med stort set samme trange siddekomfort som i branchens barndom, ankommer vi forventningsfulde til rejsemålet.
Alle charterbureauer satser hårdt på at modtage gæsterne, når de lander i lufthavnen.
Det gælder om at få alle ud til busserne så hurtigt som muligt. Ude ved busserne stiger rejselederen op, byder velkommen og deler lidt informationsmateriale ud. Som regel en trykt folder, et kort og en oversigt over udflugter med info om bureauets servicetilbud.

Her er det kun Bravo Tours, der konsekvent beholder den dansktalende rejseleder i bussen helt frem til hotellet. De øvrige har et blandet koncept. Men for det meste stiger rejselederen ud igen og overlader transferen til den lokale buschauffør. Ofte er det fordi bureauerne har mange ankommende fly efter hinanden. Fra alle egne af Norden.

Velkomstmøde
Kært barn har mange navne, og velkomst-, inspirations- eller informationsmøde dækker over det samme.
Her får man som gæst en introduktion til rejsemålet og  får lidt at vide om rejsebureauets service- og udflugtstilbud. Bagefter er der spørgsmål og tilmelding til udflugter.
Sådan et møde må gerne være kort og levende, gerne en vekslen mellem flere guider. Før i tiden skulle et rejsemål tjene sig selv hjem gennem salget af udflugter. Om det stadig er sådan kan være svært at bedømme ud fra de store variationer, der er på velkomstmøderne. Nogle er meget stimulerende og andre alt andet end inspirerende.
Bravo Tours synes at gøre en målrettet indsats for at levendegøre deres informationsmøder. Og det er som udgangspunkt nemmere at køre en god portion humor ind, når man henvender sig til gæster med samme nationalitet.

Informationsbog
På hotellet er informationsbøgerne nærmest en bibel for gæster, der vil vide mere om rejsemålet.
De gamle informationstavler er helt afskaffet i den danske charterbranche. Mange andre nationer bruger dem stadig. Men kønne er de sjældent.
Der er utrolig stor forskel på informationsbøgernes indhold. På samme rejsemål kan de variere fra 6 til 69 sider.
Bravo Tours og Spies har meget fyldige mapper med masser af praktiske oplyninger og forslag til oplevelser på egen hånd, mens Apollo og Star Tour har samlet dansk, svensk, norsk og evt. finsk i samme mappe. Deres informationer handler mest om social ansvarlighed og andet, der ikke er særlig relevant for gæsterne på rejsemålet.

Jamen, vore gæster kan hente mange oplysninger på nettet og i vores miniguider, vil Apollo og Star Tour nok hævde.
Sandt nok. Apollo har nogle glimrende Destination Insider-foldere med gode tips fra deres rejseledere. Star Tour har masser af tips fra deres egne gæster. De kan dog være vanskelige at hitte rundt i på nettet. Men både Bravo og Spies har også fyldige oplysninger på nettet.
Står man ude et sted, hvor internettet ikke lige er ved hånden, er det nu rart med en informationsmappe, der hurtigt kan vedligeholdes af destinationskontoret. Den vedligeholdelse må også gerne betyde, at bureauerne skriver på dansk til danske gæster, ikke en blanding af flere sprog. Det er utjekket.

Døgnkontakt
Alle charterbureauer giver i dag gæsterne mulighed for at kontakte dem telefonisk døgnet rundt. Dog helst ikke om resultatet af en fodboldkamp klokken 3 om morgenen. Apollo og Star Tour gør en del ud af den elektroniske kontakt gennem chat med rejselederne og SMS-service. Bravo Tours holder fast i den personlige kontakt med hyppige rejselederbesøg på hotellet og et bureaukontor med faste åbningstider.
Apollo, Spies og Star Tour har ofte et administrationskontor uden almindelig adgang for gæster. Til gengæld har de et servicecenter centralt placeret med faste, korte åbningstider.

På tur
Når nu svenske gæster er i overtal i de nordiske afdelinger af Spies/Ving Resor, Star Tour/ Fritidsresor og hos Apollo, er der også flest svenske guider i disse bureauer. Men det er stadig et problem for mange danskere, at guiden ikke er forståelig nok.
I dag er der mange tilbud om udflugter med bureauernes samarbejdspartnere. I praksis betyder det, at mange udflugter er med engelsktalende guide. Flere bureauer har kun 2-3 ugentlige udflugter med skandinavisk talende guide.
Et kig på de fire bureauers udflugtsprogrammer til de mest populære udflugtsmål som Teide på Tenerife og Lindos på Rhodos viser, at Bravo Tours er klart billigst. Spies og Star Tour ligger dyrest. Der er op til 3-400 kr at spare for en familie med to børn under 12 på hver af de to udflugter. Spies tilbyder dog udflugter til halv pris, hvis man går med til et salgsmøde for uldprodukter før turen.

Vinderen!
Når det kommer til servicetilbudene ude på rejsemålene, synes Bravo Tours at være en klar vinder. Bravo kan måske virke lidt gammeldags i konceptet, men selskabet viser en holdning med respekt for kunderne. Det gælder også informationsniveauet og priserne på udflugter. Spies, Apollo og Star Tour kæmper helt klart en anden kamp inden for mere svensk dominerede rammer. Her synes Spies at slippe bedst fra det dilemma. Spies har fået flere dansktalende rejseledere og deres informationsniveau er på højde med Bravos. Apollo og Star Tour har en mere elektronisk tilgang til servicen og deres tynde informationsmapper handler mere om sikkerhedsregler og socialt ansvar end om konkret information til kunderne.

Se også: Her er verdens bedste flyselskaber