Guide: 7 motorløb, der er en rejse værd

Vild med klassiske biler? Her er Berlingskes bilredaktions input til, hvilke historiske motorløb, man så bør rejse efter – enten som tilskuere eller deltager.

Rejseliv imported photo
Nurburgring i Tyskland er blot et af de mange steder i Europa, hvor du denne sommer kan se de flotte klassiske racerbiler. Fold sammen
Læs mere
Foto: Scanpix

Der findes et hav af arrangementer, som ejere af klassiske biler eller klassisk bilinteresserede kan deltage i, og selv om det for en almindelig lægmand med overdreven respekt for rustangreb og kuldegrader kan synes som en sommerbeskæftigelse, så er klassikersæsonen 2011 allerede skudt i gang.

Vi har her sammensat en liste over forårets, sommerens og efterårets mest fremtrædende historiske racerløb. Disse løb handler lige så meget om samvær med klassiske biler som selve racet på banen. To af de mest spektakulære historiske racerløb, Le Mans Classic og Monaco Historic G.P. køres kun hver andet år, og det er desværre i år, de springer over, men som du kan se på disse sider, er der masser af andet godt at gå efter.

Copenhagen Historic Grand Prix
Danmark 6.-7. august

I år er temaet Mercedes’ 125-års fødselsdag. Og der er også et stort afsnit med Jaguar biler i anledning af E-Typens 50-års fødselsdag. En af attraktionerne er den store gratis klassiker-udstilling uden for banearealet. Løbet foregår på afspærret offentlig vej i Fælledparken og langs Nørre Allé, Intet andet løb i verden tilbyder så fornemme publikumsforhold, og de fleste steder står tilskuerne få meter fra de racende biler. På langsiden har moderne Le Mans-biler opnået hastigheder over 300 km/t. Det er overvældende set fra to meters afstand.

Svensk Sportsvogns Meeting

Knutstorp, 8.-10 juni

Efter denne skribents mening et af de hyggeligste og festligste arrangementer overhovedet i Skandinavien (måske lige bortset fra Copenhagen Historic G.P):
Her køres både i de sædvanlige historiske klasser efter det internationale reglement. Dertil kommer en række sportsvognsklasser, hvor næsten alt er tilladt. Man kommer bare med sin bil, der naturligvis skal være udstyret med det nødvendige i sikkerhed. Den vejes ind, og effekten opgives eller kontrolmåles. Derefter inddeles de umage sportsvogne af alle aldre og motorstørrelser i klasser efter effekt/vægt.

Det betyder, at man kan se totalt forskellige biler dyste skærm mod skærm. Også replicaer er velkomne, hvilet er sjældent i historisk sammenhæng. Dertil et meget stort sportsvogns-rally (orienteringsløb), der slutter på banen. facit er ca. 700 biler i alt, og masser at se på. Gode muligheder for camping på en årstid, hvor vejret som regel er lunt.

Spa Summer Classic
Belgien, 10.-12. juni

Det store oldtimerløb på den fantastiske Spa Francorchamp-bane i Ardennerne byder på ni fyldige felter – herunder et langdistanceløb, der sidste år havde cirka 40 deltagere. De tre dages race byder både på fine historiske klasser og mere liberalt sammensatte løb, hvor lidt nyere biler som Rover SD1, TRiumph TR8 og Morgan Plus 8 kan være med. Selv replicaer er ikke på forhånd udelukket. Sidste år sås deltagere fra f.eks. RAM og Caterham. To felter gælder fuldblods racerbiler: Sport 2000 og Formel Ford Zetec. Sådan var det i hvert tilfælde sidste år, men da det endelige program ikke er tilgængeligt endnu, kan der forekomme ændringer i år. Masser af camping- og hotelmuligheder og nogle af de smukkeste nærliggende bjergruter i Europa.

AVD Oldtimer G.P. Nurburgring
Tyskland, 12.-14. august

Europas næststørste oldtimerløb i år, hvor Le Mans Classic ikke afholdes. Der køres i alle FIA-klasser, og et særligt højdepunkt er fredagens langdistanceløb på den gamle Nordsløjfe. Banen ligger meget smukt i Eifel-bjergene, med ideele forhold for hyggeture i den medbragte oldtimer. Der er kun 700 km fra grænsen til banen, og som en særlig attraktion kan man komme ud at køre på den mere end 20 kilometer lange Nordsløjfe, når den ikke er i brug til race.

Gode overnatningsforhold med et væld af småpensioner og flere campingpladser direkte ved banen. Efter at Nurburgring-banen er blevet til en slags »racer-tivoli« kaldet »Erlebniss-centrum«, er noget af den oprindelige charme gået tabt. Alt er meget kommercielt, og der er efterhånden mere pigtråd end asfalt på området. I takt med ombygningen af G.P. banen med stadig større afkørselsarealer er publikumsforholdene blevet dårligere. Med mindre man medbringer en stor klapstige, så man kan se op over al pigtråden og hærskaren af vagter.

Goodwood Revival
England, 16.-18. september

Europas største og fineste oldtimerløb. At kalde dette fantastiske arrangement for et motorløb er imidlertid langt fra dækkende. Det er snarere en gigantisk omgang total-teater, hvor en meget stor del af publikum ankommer i kostumer, der matcher deres bils alder. Programmet er fantastisk, og intet sted i verden opleves så fine klenodier kørt så hårdt og hurtigt af så mange verdenskendte racerkørere.

Sidste år vandt Tom K et af løbene i en lille Austin foran en Jaguar. Banen er total uforandret, siden den blev bygget på et flyvepladsområde efter krigen, og en særlig del af arrangementes charme er en løbende flyopvisning med jager- og bombefly fra 2. verdenskrig. Und dig selv at tage oldtimeren med. Et stort p-område direkte ved indgangen er forbehold historiske køretøjer. Billetten hertil er gratis, men du skal ansøge om den før afrejse. Billetter til indgangen kan kun erhverves i forkøb. 

Valetta Grand Prix
Malta, 20.-22. maj

Her kan man for alvor tale om et byløb, idet racet foregår inden for ringmuren af den gamle korstogsridderby, Valletta, der nærmest er en stor borg i sig selv. Det hyggelige arrangement strækker sig over hele ugen med vinsmagning, udflugter til ridderborge, hillclimbs og anden automotiv råhygge. Middelhavsøen er hele ugen domineret af klassiske køretøjer, og felterne er bredt sammensat med deltagere fra under 500 cm3 til over 6 ltr. Flyselskabet Norwegian reklamerer med billetter til Malta fra 300 kr., og et væld af rejsebureauer arrangerer charterrejser til øen med den ekstremt spændende historiske hovedstad.

Anderstorp Historic & Sportscar Festival
Sverige, 13.-15. maj

Skandinaviens største og mest berømte racerbane, hvor der engang blev kørt Formel 1-løb, er en fantastisk bane med 900 meter langside, karrusel og meget andet. Programmet i år er endnu ikke offentliggjort, men det kommer formentlig til at ligne sidste års, hvor der blev kørt historisk race for bil-klasser mellem 1950 og 1970 plus Formel-biler op i halvfemserne.Der loves felter på over 40 biler med udsigt til mange danske deltagere. Der køres også med mere moderne biler i diverse mærkeklasser. F.eks. Ginetta og Ferrari. Men først og fremmest er arrangementet et klubtræf, hvor samtlige svenske bilklubber er inviterede til at udstillelle og parkere på græsarealerne uden for depotet.

Læs også: Se Barcelona fra en sidevogn