Græs skræmmer fugle væk fra Lufthavnen

Særlige græsarter skal hjælpe med at holde fugle væk fra Lufthavnen og dermed afværge ulykker, som den ved New York for to år siden, hvor et passagerfly fik gæs i begge motorer og måtte nødlande på Hudson-floden.

Det er først og fremmest rovfugle, ugler, ænder, gæs, krager, måger og duer, som lever af planterne eller insekter og mus på lufthavnsområdet, og dermed også dem som det nye græs skal holde væk. Fold sammen
Læs mere
Foto: Colourbox.com

Københavns Lufthavn vil i løbet af de kommende år erstatte græsbevoksningen på hele lufthavnsarealet med særligt svampinficerede græsarter for ikke at tiltrække fugle, mus og insekter.

Antallet af blandt andet gæs i og ved Københavns lufthavn i Kastrup er stigende, og lufthavnen er bange for, at de mange store fugle kan støde sammen med flyene og forårsage ulykker.

Græsset har også været hjemsted for mange mus og insekter, hvilket igen tiltrækker fugle.

I 2008 var der 79 sammenstød mellem fly og fugle i luften over Kastrup. De 43 var med mellemstore og store fugle. Sidste år var antallet af "birdstrikes", som det hedder i luftfartsprog, steget til 137 - heraf 87 med mellemstore og store fugle.

I år har antallet af birdstrikes været historisk lavt - kun 66 - hvilket er en halvering i forhold til tidligere, men det lave antal skyldes ikke mindst, at sidste vinter var meget hård og at det udryddede næsten alle mus.

Græs inficeret med svamp

Københavns Lufthavn vil derfor erstatte bevoksningen på hele lufthavnsarealet med to særlige græsarter som ikke tiltrækker fugle, mus orme og insekter.

Rent praktisk vil man så græsarterne stransvingel og rajgræs, der vokser med forskellig hastighed, på lufthavnsarealet over de næste otte år. Der er tale om græssorter, der indeholder en høj koncentration af endofytter (svampe), der gør dem uegnede som føde for dyr (fugle, mus, regnorme etc.).

Specielt får mus og orme slet ikke næring nok, når de spiser af græsset, og så bliver de væk. Og når der er færre orme og mus, kommer der også færre fugle - både måger og rovfugle - og på den måde nedbringes antallet af fugle. 

I naturen har denne type græs beskyttet områder mod overgræsning, på samme måde som tobaksplanten har udviklet nikotin, der er giftig, og kartofler bliver grønne og giftige, så de kan få lov at gro i stedet for at blive spist.

Det er ikke mindst flykaptajn Sullenbergers meget omtalte nødlanding på Hudson-floden for to år siden, fordi hans passagerfly sugede gæs ind i begge motorer, som har sat græsprojektet i gang i Kastrup

Nummer to i verden

Det er først og fremmest rovfugle, ugler, ænder, gæs, krager, måger og duer, som lever af planterne eller insekter og mus på lufthavnsområdet, og dermed også dem som det nye græs skal holde væk.

Trækfugle, der flyver hen over lufthavnens område, samt de relativt ufarlige mursejlere og svaler som lever af insekter i luften, kan de nye græsarter ikke holde væk.

"Og nej, der er ingen risiko for, at det endofytholdige græs breder sig til omgivelserne," hedder det fra lufthavnens biolog.

I New Zealand benyttes det særlige græs allerede på lufthavnsarealer som hjælp for flysikkerheden. Men København bliver det andet land i verden til at benytte det særlige græs.