Gourmetrejser hitter hos danskerne

Vi elsker at rejse. Og ud over et godt hotel til turen vil vi gerne vide, om der er noget godt at spise, der hvor vi skal hen. Det viser en analyse af danskernes feriesøgninger på internettet foretaget af reklamebureauet Hjaltelin Stahl for Scandlines.

Vi rejser efter god mad – de såkaldte gourmetrejser. Fold sammen
Læs mere
Foto: Scandlines

Således viser undersøgelsen, at vi foretager ni mio. søgninger på ordet ’mad’ i forbindelse med en ferie. Herunder er det ord som ost, restauranter, caféer, Michelin og street food, vi søger på. Den stigende interesse for madrejser generelt er også noget, de oplever hos rejsebureauet In Italia, der specialiserer sig i rejser til Italien og derfor nærliggende madrejser:

»Vi oplever mere og mere, at maden faktisk er afgørende for destinationen på rejsen. Folk går op i at bo et sted, hvor de kan få god mad, f.eks. at bo på ’agriturismo’, hvor de ved, maden er god,« fortæller Lars Henriksen, der er direktør for In Italia. Men det betyder ikke, at badeferien er skiftet ud med ren gourmet, mener Lars Henriksen, da de fleste ønsker at kombinere de to ting:

»Det ene erstatter ikke det andet, men det fylder rigtig meget, det her med mad. At gå ud at spise og få en autentisk oplevelse, mens man er tæt på en strand. Folk vil rigtig gerne kunne kombinere at være tæt på vandet og samtidig spise godt,« slutter Lars Henriksen.