Gadekunsten spirer i Dubai

Ørkenstaten Dubai er ved at skabe sig et renommé som Mellemøstens moderne kunstcentrum. Det sker med alt fra street art og graffiti til en årlig kunstmesse og et gallerikompleks i storbyens industrikvarter.

Tvillingebrødrene Omar og Muhammed Kabbani fra Libanon står bag kunstnernavnet Ashekman, som bygger deres billeder op af arabisk kalligrafi. Fold sammen
Læs mere
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Den første gang, jeg lægger mærke til Ruben Sanchez’ street art, er på en vandring i Dubais historiske kvarter, Al Bastakiya, som er et must-see for alle førstegangsturister i byen. Efter en rundtur i Al Bastakiya forstår man pludselig bedre ørkenstatens rivende udvikling fra lerklinet fiskerleje til futuristisk metropol.

Hvor der plejede at være en uberørt, hvid væg foran Jumeirah-moskéens minaret, var der sidste år pludselig den spanske kunstners geometriske signaturkunst at se. Værkets farver og linjer låner inspiration fra hans mere kendte landsmænd Miró og Picasso, men er fortolket i nutidens udtryk.

Det forventer man ikke her ved en af Dubais vigtigste officielle seværdigheder. Men på kort tid er moderne kunst blevet en stadig større del af kulturen i Dubai og er ikke længere kun forbeholdt fine gallerier.

»Jeg malede denne fyr, som ’chiller’ i hjørnet, sådan som de gjorde det her i området for 100 år siden,« beskriver Ruben Sanchez på sin hjemmeside motivet af den hvidklædte beduin.

Tvillingebrødrene Omar og Muhammed Kabbani fra Libanon står bag kunstnernavnet Ashekman, som bygger deres billeder op af arabisk kalligrafi. Fold sammen
Læs mere

Han er en af mange gadekunstnere, som er søgt til Dubai, til trods for at der hverken er tradition for afbildning af dyr eller mennesker – og slet ikke i det offentlige rum – men udtrykket er heller ikke så avantgarde, som street art, der er en udløber af graffiti, er andre steder. Men det er ikke desto mindre med til at give Dubai et anderledes kultur-image og har etableret ørkenstaten som Mellemøstens mekka for kontemporær kunst.

Forbudte streger

Efter at have konstateret, at Ruben Sanchez-murmaleriet stadig er intakt i Al Bastakiya, tager jeg en uformel fotosafari med den lokale kunstner irsk-libyske Jalal Abuthina, der trives med at fremhæve den mindre polerede side af Dubai i sine selvudgivne foto-essays og tilbyder guidede ture til den gamle bydels sidegader, hvor de fleste af os glemmer at kigge.

Vi går bag om de traditionelle turiststrøg som guld- og krydderi-souken, og på en hvidmalet vægflade bag ved den iranske moské – som er sit eget kunstværk i turkise mosaikker – opdager vi en beskeden stencil med ordlyden ’this one isn’t about U either’: ’Denne her handler heller ikke om dig’.

Den er lavet af Dubais svar på den mytiske gadekunstner Banksy, kunstneren Arcadia Blank, som holder sin identitet skjult bag pseudonymet i ægte street art-stil. Dog finder jeg efterfølgende et interview med ham på nettet i Lowdown Magazine. Her forklarer han, at det ikke har hans interesse at angribe lokalpolitik eller religion, men at han bruger teksterne til at kredse om mere eksistentielle ting, som de fleste kan forholde sig til og tænke over, uanset religiøs og politisk overbevisning.

Læs også: Mauritius' frodige hjørne

Det er måske grunden til, at de får lov til at hænge; fordi han ikke fornærmer nogen, selv om han mener, at »graffiti og street art aldrig har handlet om at få lov,« – på trods af at den franske graffiti-kunstner Jace var lige ved at få ørerne i maskinen på grund af sit uautoriserede murmaleri tæt på. Myndighederne endte med at se igennem ulovligheden, fordi hans næsten nuttede fremstilling af den fortrængte dromedar på toppen af skyskraberne dæmpede det politiske motiv.

Farverigt kvarterløft

Nu er det gået sådan i Dubai, som i de fleste internationale storbyer, at graffiti og street art omfavnes af eliten, der giver den tidligere så oprørske kunstart platforme til at udtrykke sig på. Vel at mærke inden for rammerne af, hvad der sømmer sig for et religiøst samfund.

Holdingselskabet Meraas har sat sig for at udbrede kendskabet til street art ved at forære 16 kunstnere facaden på shoppingcenteret City Walk i det mondæne Jumeirah-kvarter til at male på. Derved er der skabt et gratis udendørs galleri, som bliver kaldt Dubai Walls.

Den franske kunstner Jace var ved at få spraydåserne konfiskeret over denne uautoriserede graffiti, men myndighederne faldt for den nuttede dromedar. Fold sammen
Læs mere

I den knap så mondæne bydel Karama, der er mest kendt for sine lavprismarkeder med billige metervarer og ditto færdigt tøj, har ejendomsudvikleren Al Wasl Properties sponseret 24 murmalerier på 12 boligkaréer og butiksejendomme. Det har givet et farverigt kvarterløft, men også skabt en ny destination for kunstturister.

De har ellers haft travlt med at komme ud til industrikvarteret Al Quoz, som på få år er forvandlet fra at være ingenmandsland for bilforhandlere og mekanikerværksteder til at være byens hotspot med hipstertække, der har givet anledning til sammenligninger med alt fra Berlin til Brooklyn.

Mellemøstligt fokus

En af pionererne er den iranskfødte arkitekt og fotograf Dariush Zandi, som, efter at have været byplanlægger i Dubai, lejede en grund i Al Quoz for 20 år siden og brugte al sin know-how og interesse for design til at skabe kunst- og livsstilscenteret The Courtyard.

Han byggede sit eget kulturcenter omkring en indre gård af ældre, kasserede byggematerialer fra havnen kombineret med nye materialer i stål og beton for at opnå effekten af et organisk bymiljø. Der er små interiørbutikker og caféer, som har lejet sig ind i de pittoreske sidebygninger, mens han og konen, Shaqayeq, kører deres eget galleri, Total Arts, hvor de udstiller værker fra tidens kunstnere fra de omkringliggende lande Iran, Syrien, Egypten og Palæstina. De fleste gange nonprofit.

Nogle gange er interiøret kunst i sig selv, som trappen foran biblioteket i Leila Heller Gallery. Fold sammen
Læs mere

»Vi prøver at give en vinkel på, hvad der sker i Mellemøsten lige nu, fordi disse kunstnere pga. interne uroligheder ikke har mulighed for at udstille i deres respektive hjemlande. Her giver vi dem en oase, ligesom vi gør for de gæster, der besøger vores lille kulturcenter,« siger Dariush Zandi.

Kunst for alle

Vores guide, Tauseef Al-Mulla, som selv er kalligrafi-kunstner, viser os over på den anden side af gade 6A i Al Quoz’ 2. distrikt, hvor kunstområdet Alserkal Avenue ligger.

De oprindelige lagerbygninger blev for 10 år siden konverteret til en snes gallerier under dette navn af en gruppe kunstinteresserede. Senere blev der udvidet med nye kæmpehaller, så der også er plads til atelierer, biograf, konceptbutikker, eksperimentalscene og caféer. Det er blevet til en blandet skare af galleriejere, og det afspejles i kunsten, som også kommer fra USA og Europa.

Læs også: Børnene passer i Budapest

Hele Al Quoz tiltrækker ikke kun købere, men også almindelige kunstturister, og det er blevet et populært sted at holde alle former for kreative arrangementer året rundt. Ikke mindst under Dubai Art Week, som i år finder sted i den kommende uge (13.-18. marts). Det er en paraplybegivenhed for alle byens kunst-organisationer, og sidste år tiltrak eventen ca. 27.000 besøgende.

»Dubai er blevet en smeltedigel for kunst, fordi det er et af de få steder i regionen, hvor der er ro og økonomi til, at kunsten kan trives. Det kan bedre betale sig at åbne et galleri her end i New York, London eller Paris, fordi huslejerne endnu ikke er så høje. Så der er et strategisk businesselement i at vælge vores by,« forklarer guiden Tauseef Al-Mulla. »Selv om Dubai har ry for at huse mange velhavende mennesker, har priserne på kunst ikke taget en himmelflugt endnu. Det er vores force,« slutter Tauseef Al-Mulla.

Rejseliv var inviteret af Apollo og Emirates.