Fra mareridt til søde drømme

Det der begyndte som et mareridt har nu udviklet sig til en drøm for flyrejsende, der flyver via London.

Efter en lang nedtur afgår flyende fra Heathrow Airport i stigende grad til tiden. Fold sammen
Læs mere
Foto: Scanpix

Efter Heathrows Terminal 5 sidste år kom både kaotisk og tumultarisk fra start på en måde, der gav dønninger i de fleste andre, store lufthavne i Europa, har terminalen sikkert og støt kæmpet sig ud af et førstehåndsindtryk, der mest lignede enhver flypassagers mareridt, til at være en hurtig og effektiv lufthavn, hvor ventetiderne er minimeret.

I dag imødekommer terminalen de fleste af den moderne flyrejsendes krav til mødet med lufthavnen. 6 uf af 10 flyrejsende ønsker hurtigere check-in og bagageudlevering, og halvdelen ser gerne ser en hurtigere sikkerhedskontrol. Og et flertal mener, at check-in og sikkerhedskontrol højst må tage 10 minutter.

”At flyve gennem Heathrow med British Airways betyder nu, at de rejsende vil opleve et meget højt niveau af kvalitet og kundeservice,” siger Peter Rasmussen, Regional Commercial Manager Northern Europe i British Airways.

Siden åbningen den 27. marts sidste år har mere end 20 millioner passagerer rejst via Terminal 5, og terminalen har håndteret mere end 154.000 fly de første tolv måneder. Terminal 5 er forbeholdt British Airways og betjener 92 % af alle British Airways flyafgange. I en undersøgelse gav flere end 40 pct. af de adspurgte passagerer i undersøgelsen Terminal
5’s fly-transfer, punktlighed og bagageudlevering 7 eller mere ud af 10 mulige
point.

”Terminal 5 har været en succes. Punktlighed for fly, let check-in, hurtig bagageudlevering, nem transfer og meget kort kø ved sikkerhedskontrollen har fra starten være højt på vores dagsorden. Og tallene viser, at vi i vid udstrækning lever op til de skrappe krav hos danske rejsende. Når check-in, transfer og bagageudlevering går hurtigt, får du mere tid til at shoppe, spise eller nyde loungerne. Og det er jo netop meningen med at rejse,” siger Peter Rasmussen.

Han tilføjer, at terminal 5 samtidig er designet, så der er god plads til mange rejsende.
Store opholdsarealer, brede gange og masser af plads i check-in området skal sikre, at der selv i travle perioder ikke opstår trængsel. Undersøgelsen viser, at de danske rejsende også prioriterer plads, gode shopping muligheder og større opholdsarealer.

Fakta om Heathrows Terminal 5:
1. 83 pct. af alle fly letter til tiden, og i nogle perioder er tallet over 90 pct.
2. 97 pct. af alle passagerne kommer gennem sikkerhedskontrollen inden for 5 minutter.
3. Over 80 pct. af de rejsende tjekker ind via internettet, mobiltelefon eller en
af de 96 check-in automater. Typisk er check-in under 5-10 minutter.
4. Det går i gennemsnit 23 minutter fra landing til bagagen udleveres.

Info: www.ba.com/t5